صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / بی‌برنامگی در آموزش حضوری و مجازی دانش آموزان
بی‌برنامگی در آموزش حضوری و مجازی دانش آموزان

سردرگمی نظام آموزشی و خانواده‌ها ادامه دارد

بی‌برنامگی در آموزش حضوری و مجازی دانش آموزان

کسب و کار نیوز - یک هفته از آغاز سال تحصیلی جدید مدارس می گذرد و برنامه مدارس به گونه ای چیده شده که هرچند شعار آموزش مجازی داده می شود؛ اما در عمل بسیاری از مدارس برنامه را به گونه ای چیده اند که دانش آموز برای آنکه از درس عقب نماند، مجبور است به مدرسه برود.

به گزارش کسب و کار نیوز، به این موضوع، ضعف زیرساخت های آموزش مجازی را نیز اضافه کنید که هنوز شبکه شاد با وجود همه حرف و ادعاهایش در عمل کارایی ای برای دانش آموزانی که آموزش مجازی را برگزیده اند، ندارد. در این میان انتقاد بسیاری از خانواده ها نیز راه به جایی نبرده، تا جایی که هنوز ۵۰۰ هزار دانش آموز برای دریافت کتب درسی ثبت نام نکرده اند. هرچند قربانیان تصمیم عجولانه دولت برای بازگشایی مدارس کودکانی هستند که خود قدرت انتخاب ندارند و مجبورند سال تحصیلی جدید را در ترس و نگرانی از کرونا بگذرانند. در این میان توصیه های والدین و معلمان برای رعایت پروتکل ها بر ترس کودکان می افزاید. این در حالی است که اگرچه آموزش مجازی و حضوری اختیاری است، اما بسیاری از مناطق دسترسی به فضای مجازی و آموزش از این طریق ندارند و مجبورند در مدرسه حضور یابند. واقعا در عمل چند درصد دانش آموزان پروتکل های بهداشتی را رعایت می کنند؟

انتقاد عارف از تصمیم‌گیری‌های دقیقه نودی دولت در حوزه آموزش

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با انتقاد از تصمیم‌گیری‌های دقیقه نودی در موضوع مهم آموزش آن‌هم در شرایط ویژه کشور، گفت: متأسفانه برای شروع سال تحصیلی جدید شاهد سردرگمی خانواده‌ها بودیم و علت آن نداشتن برنامه مشخص برای چگونگی شروع سال تحصیلی بود. محمدرضا عارف گفت: شرایط خاص کرونایی در کشور ایجاب می‌کند توجه جدی‌تری به کیفیت آموزش در سال تحصیلی جاری داشته باشیم تا کیفیت فدای کمیت و آمارهای کمی که بعضاً شاهد آن هستیم نشود. وی با انتقاد از تصمیم‌گیری‌های دقیقه نودی در موضوع مهم آموزش آن‌هم در شرایط ویژه کشور، تصریح کرد: متأسفانه برای شروع سال تحصیلی جدید شاهد سردرگمی خانواده‌ها بودیم و علت آن نداشتن برنامه مشخص برای چگونگی شروع سال تحصیلی بود. مشخص بود کرونا فعلاً با ما قرار است زندگی کند به همین دلیل تجهیز زیرساخت‌ها برای آموزش مجازی باید در اولویت قرار می‌گرفت.
وی ادامه داد: دولت باید از نخبگان حوزه فناوری و فضای مجازی برای ارتقاء زیرساخت‌های این حوزه کمک بگیرد که تجربه سالیان اخیر نشان می‌دهد دولت خود را بی‌نیاز از مشورت گرفتن می‌داند.
عارف از متصدیان امر آموزش و دولت خواست که توجه بیشتری به زیرساخت‌ها و تأمین ملزومات و تجهیزات مورد نیاز آموزش مجازی داشته باشند که انشاءالله سال تحصیلی جدید باکیفیت خوب شروع و باکیفیت خوب به پایان برسد.

بحران کرونا در یک قدمی کودکان لرستانی

سرپرست فرمانداری سلسله با اشاره به ابتلای ۳۹ دانش آموز این شهرستان به کرونا گفت: مدارس الشتر و فیروزآباد تا اول مهر ماه تعطیل هستند. از ۱۵ شهریور تا دیروز ۳۹ دانش‌آموز در مقاطع مختلف تحصیلی در شهرستان سلسله به بیماری کرونا مبتلا شدند.
افشین ترکارانی گفت: در روزهای ۲۰ و ۲۱ شهریور ماه ۱۸ دانش‌آموز در این شهرستان کرونایی شدند. بیشترین آمار مبتلایان در بین دانش‌آموزان مربوط به مقطع ابتدایی است. دانش‌آموزان مبتلاشده بین ۷ تا ۱۷ سال سن دارند. همه دانش‌آموزان مبتلا به کرونا در شهرستان سلسله جز کسانی بودند که مدرسه رفته‌اند.
سرپرست فرمانداری سلسله ادامه داد: باوجود این‌که لرستان در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارد، باز هم تدبیر بی‌تدبیران بر حضور دانش‌آموزان در مدارس است تا در روزهای آتی شاهد فاجعه‌ای بزرگ در استان باشیم.

خانواده ها تخلف مدارس را گزارش کنند

احمدحسین فلاحی، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس
در ابتدا آموزش و پرورش تحصیل دانش آموزان را حضوری اعلام کرد؛ اما پس از آنکه مسئولان این وزارتخانه تحت فشار قرار گرفتند، تحصیل حضوری، اختیاری اعلام شد. بنابراین در حال حاضر رفتن دانش آموزان به مدرسه اختیاری است و اگر دانش آموزان امکان حضور در مدارس را نداشته باشند، می توانند از طریق شبکه شاد برنامه درسی را دنبال کنند. در این شبکه برنامه معلم تعریف شده و او نمی تواند سلیقه ای عمل کند. اگر مدرسه ای بخواهد سلیقه ای و خارج از برنامه عمل کند باید گزارش شود. کاری هم که ما در کمیسیون آموزش انجام دادیم این بود که شنبه گذشته وزیر را به مجلس آوردیم و همین مسائل را به او انتقال دادیم و از او خواستیم وحدت رویه را اجرا کند. همچنین قرار است در هفته آتی در خصوص بحث مسائل بهداشتی در مدارس، وزیر بهداشت در کمیسیون حضور یابد و توضیحات و اقدامات خود را بگوید. خانواده ها اگر تخلفی می بینند به وزارت آموزش و پرورش گزارش کنند تا این وزارتخانه پیگیری کند و اگر جایی باشد که وزارت آموزش و پرورش دنبال نکند، به ما گزارش دهند تا ما پیگیر شویم.

هشدار نسبت به همه گیری کرونا در میان دانش آموزان

حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس
مدارس در حالی بازگشایی شده اند که در برخی مناطق به دلیل ضعف زیرساخت های آموزشی و نبود بستر آموزش مجازی و دسترسی نداشتن به اینترنت یا سایر اقلام آموزشی دانش آموزان نمی توانند از شبکه شاد استفاده کنند و برای عقب نماندن از درس مجبورند به مدرسه بروند. این در حالی است که در خیلی از مناطق دانش آموزان ماسک، مواد ضدعفونی کننده و سایر اقلام بهداشتی ندارند که از گزند کرونا در امان باشند. صحبت های دولتی ها در مورد رعایت پروتکل ها در مدارس بیشتر شبیه شوخی است تا واقعیت. در خیلی از مناطق و به ویژه مناطق محروم مدارس ظرفیت لازم را برای گروه بندی دانش آموزان ندارند و تعداد دانش آموزان خیلی زیاد است و هم اینکه مواد ضدعفونی کننده و ماسک ندارند و حتی اگر در آن منطقه موجود باشد، توان خرید ندارند. این مشکلات ادامه دارد و از این دولت هم امید بیشتری نیست. ما واقعا نگران سلامت دانش آموزان به ویژه دانش آموزان ابتدایی هستیم. تا زمانی که این دولت بر سر کار است این مشکلات حل نخواهد شد و امیدی به حل مشکلات نیست.

آموزش مجازی تعاملی تعطیل است

حجت الله بنیادی، کارشناس حوزه آموزش و پرورش
یک بحران بزرگ در جهان و کشور ما رخ داده است. برای مواجهه درست با این بحران یکی از بهترین راهکارها این است که افرادی که مدیران صفی بحران هستند که به اعتقاد من معلم است، محور قرار گیرد؛ یعنی معلم به عنوان صفی ترین مدیری که می تواند دانش آموزان کلاس خود را هم آموزش بدهد و هم از بحران کرونا (هم خود دانش آموز و هم خانواده آنها) را عبور دهد معلم است. بعد از آنها مدیران مدارس هستند. مدیران راهبردی و کلان باید سعی کنند اختیارات لازم را به مدیران صف بدهند و آنها را برای عبور از بحران توانمند کنند و مهارت ها و دانش خود را ارتقا بدهند. این اساسی ترین نکته ای است که در بحث مدیریت بحران و بحران کرونا باید مورد توجه قرار می گرفت. وقتی این توجه رخ نداده است، مسئولان دستورالعمل های کاملا متمرکز و دستورالعمل هایی که مبتنی بر خرد جمعی نیستند، وضع کردند. همچنین این دستورالعمل ها یک کاستی هم دارد. اینکه شورای عالی آموزش و پرورش و آن نظام شورایی کشور که راس آن شورای عالی آموزش و پرورش، سپس شورای آموزش استان، شورای آموزش شهرستان و نهایتا شورای مدرسه است در این مواجهه با بحران از ظرفیت هایی که داشتند و کمک فکری و مشارکت جمعی که می توانستند بین نهادها و مردم ایجاد کنند استفاده نکردند و نهایتا یک دستورالعملی تدوین شد که معلوم نیست تدوین کننده آن کیست. تاکنون چند دستورالعمل آمده است؛ یکی با امضای معاون پرورشی وزیر، دیگری با امضای معاونان آموزشی وزیر و سومی با امضای خود وزیر ولی چه خرد جمعی در پشت این دستورالعمل هاست، معلوم نیست. حالا در میدان اجرا کار، کار گسترده ای است. قریب ۱۴ میلیون دانش آموز و خانواده ها، رانندگان سرویس های مدارس و دیگرانی که با مدارس ارتباط دارند را به اینها اضافه کنید. بنابراین یک جمع کثیری مرتبط با دانش آموزان هستند. برای مواجهه درست با این افراد باید مدیران راهبردی این بحران تفویض اختیار و توانمند می کردند هم در آموزش مجازی و هم در مدیریت کلاس و اینکه دانش آموز به مدرسه بیاید یا خیر؛ به معنی درست کلمه نه در حد شعار. آن تفویض اختیار را به مدرسه و معلم می دادند و آنها را پشتیبانی می کردند نه امر و نهی ای که خیلی وقت ها شدنی نیست. چالشی که الان آموزش و پرورش و خانواده ها درگیر هستند این است که آقایون در تهران با یک نگاه متمرکز نشسته اند و می خواهند کل کشور را یکسان پیش ببرند. این ناشدنی است و تا زمانی که وزیر و مدیران آموزش و پرورش این گونه فکر کنند نه تنها در این بحران آن اتفاقی که باید بیفتد، نمی افتد بلکه در بحث های دیگر مثل مدرسه سازی، تغییر کتب درسی و… به مشکل می خوریم. در این بحران می بینیم که نگاه مشارکت نیست و خانواده ها سردرگم هستند. اینکه گفته می شود اولویت آموزش حضوری است شکی در آن نیست و دنیا به این نتیجه رسیده که آموزش حضوری و تعاملی بهترین روش است؛ ولی وقتی خانواده باید بین این دو روش انتخاب کند، باید پرسید مسئول تعیین این کیست و کدام دستورالعمل رسمی آموزش و پرورش این را گفته است. در آخرین دستورالعملی رسمی که ۱۲ شهریور ابلاغ شده، گفته شده آموزش حضوری است و مردم و مدیران و معلمان مدارس نمی توانند به حرفی که خیلی سریع تغییر پیدا می کند استناد کنند و مشکلات و مسائلی که در این زمینه وجود دارد ناشی از تمرکزگرایی، عدم استفاده از مشارکت مدیران مدارس و اولیای دانش آموزان و دیگری عدم ادغام آن تصمیمات در خرد جمعی و مصداق بارز این نظام خرد جمعی شوراهای آموزش و پرورش هستند. این سه نکته را رعایت نکردند و تمام مشکلات ناشی از سه مورد است.

همچنین مطالعه کنید:

صادرات تخم مرغ در فروردین به ۲۰ هزارتن رسید

به گزارش کسب و کار نیوز، حمیدرضا کاشانی گفت: قیمت کنونی هرکیلو تخم مرغ درب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.