صفحه اصلی / اسلایدر / معطلی اجناس در گمرک برای گران‌فروشی
معطلی اجناس در گمرک برای گران‌فروشی

عدم به کارگیری سامانه‌های شفافیت برای واردات کالا دردسر ساز شد

معطلی اجناس در گمرک برای گران‌فروشی

کسب و کار نیوز- ماه هاست که میلیاردها دلار کالا در گمرکات کشور خاک می خورد و سازوکار ترخیص آنها همچنان درابهام قرار دارد. به گفته مسئولان گمرک ۸۰ درصد صاحبان کالا به دلیل مشکلاتی که از سوی سازمان‌های مختلف پیش می‌آید نمی‌توانند کالای خود را ترخیص کنند. با این حال اخیرا دولت مصوباتی داشته که می‌تواند تا حدی این مسائل را حل و فصل کند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، آمار رسمی نشان می‌دهد که حداقل شش میلیارد دلار کالاهای اساسی و تولیدی در حال حاضر در گمرکات وجود دارد که ۳.۵ تا ۴ میلیون تن آن کالاهای اساسی است، حجم سنگینی که رسوب و موانع ترخیص آنها بسیار بحث برانگیز بوده و در مقاطعی تصمیماتی هم در رابطه با تسهیل آن اخذ و اجرایی شده است. به طوری که طی دو سال گذشته با دستور رییس جمهور دستورالعمل‌ها و توافق‌هایی برای به حداقل رسیدن موانع موجود به تصویب و در دستور کار قرار گرفت، اما ظاهرا همچنان بخشی زیادی از این مشکلات پابرجاست.

در همین رابطه علی جدی، نائب‌رئیس کمیسیون صنایع مجلس درباره تخلفات گسترده در گمرک و عدم به کارگیری سامانه‌های شفافیت برای واردات کالا خاطرنشان کرد: من به شدت موافق تحقیق و تفحص از گمرکات کشور هستم و بایستی به این موضوع ورود کرده و تعیین تکلیف قاچاق کالا وعدم تطابق خود اظهاری‌ها با اجناس واقعی در گمرک و جنس درج شده در برگه واردات را روشن کنیم.

نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: متاسفانه خیلی از اجناسی که در کشتی‌ها و بنادر در گمرکات معطل است از سوی سودجویان و دلالان برای کاهش عرضه کالا در بازار و افزایش قیمت آن معطل مانده است و این کار هم اکنون با پوشش بوروکراسی اداری صورت می‌گیرد و سرشاخه‌های اصلی آن به گمرکات و دولت وصل هستند. هر چند در این موضوع ضعف قانون را هم داریم. بازرسان تعزیرات و سازمان حمایت از مصرف‌کننده هم در صحنه حاضر نیستند و در شرایط قرار داریم که وزارت صمت که مسئول مستقیم معیشت مردم است با سرپرست اداره می‌شود.

معطلی چهارماهه برای ترخیص کالا

یک فروشنده لوازم خانگی در خصوص ترخیص نشدن کالاهای خریداری شده اش در گمرک گفت: چهار ماه است که خریدهای انجام شده اجازه ترخیص ندارند و این امر مشکلات مختلفی را رقم زده است. محسن شیرمردی اظهار کرد: از طرفی ویروس کرونا و تعطیلی مراکز تجاری و از طرف دیگر ترخیص نشدن اجناس از گمرک قشم باعث ورشکستگی بسیاری از تاجران این جزیره شده است. وی افزود: بسیاری از تجار و کسبه مغازه خود را تعطیل کرده و به شهرهای خود بازگشته‌اند.

یکی دیگر از تجار قشم در این خصوص گفت: در شرایط فعلی و مشکلات فراوان اقتصادی، تقاضای داریم که مسولان با ما همکاری کنند. محمد سالاروند اظهار کرد: هر ساله با شروع فصل تابستان و گرمای جزیره قشم، حضور گردشگران کمرنگ و در اثر آن رونق بازار و مراکز تجاری کم می‌شود، اما امسال تعطیلی‌های نوروز مشکلات ما را چند برابر کرده است. وی با گلایه از ترخیص نشدن کالاهای دپو شده در گمرک افزود: همین تعداد کم مشتریان در بازار نیز به دلیل نبودن اجناس جدید، خرید نمی‌کنند که این مساله کسبه را به ورشکستگی می‌کشاند.

بهم ریختگی نظام صادرات و واردات

سید رضی حاجی آقامیری، عضو کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران

بهم ریختگی در صادرات و واردات امروزه در تمام حوزه های اقتصادی وجود داشته و همه گیر شده است. بانک مرکزی قوانینی را مصوب کرد تا برای ترخیص کالاها سختگیرانه تر عمل شود. از سوی دیگر دولت نیز با تصمیماتی که مصوب کرد قوانین را سختگیرانه تر اجرا می کند و گویا به عواقب آن اصلا فکر نشده است. کالاها در گمرک دپو شده و منجر به گرانی ها شده و اگر تصمیماتی که برای ترخیص کالاها گرفته شده اصلاح نشود گرانی ها تشدید خواهد شد.

به طور کلی حوزه صادرات و واردات در مدت اخیر درگیر مشکلات زیادی شده که همکاری دولت با بخش خصوصی را ایجاب می کند. متاسفانه در کشور این به یک عادت تبدیل شده که مسئولین، کم‌کاری‌ها و اشتباهات خود را به گردن سایرین بیندازند البته منظور من تنها مسئول بانک مرکزی نیست این به مجموعه سیاست‌های اقتصادی دولت برمی‌گردد.

امروز مشکل در گرانی نرخ ارز است. عامل اصلی افزایش قیمت ارز جای دیگری است. از جمله این عوامل می‌توان به رشد روزافزون نرخ تورم که خود جای بحث مفصل دارد و همچنین سیاستگذاری های بانک مرکزی در ارتباط با صادرات و واردات اشاره کرد. تمام موانع که بانک مرکزی در این مسیر صادرات، باعث کند شدن روند صادرات، واردات و کاهش ورود ارز به کشور شد.

 

همچنین مطالعه کنید:

دلایل قانونی اعتراض شدید مشاوران املاک به «سامانه خودنویس»

به گزارش کسب و کار نیوز ، مهرداد آرمان در گفت و گو با پایگاه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.