صفحه اصلی / اسلایدر / یکه تازی قیمت خودرو
یکه تازی قیمت خودرو

آیا با افزایش قیمت لوازم یدکی بازهم قیمت خودروهای داخلی افزایش خواهد یافت؟

یکه تازی قیمت خودرو

کسب و کار نیوز - بازار لوازم یدکی خودرو دچار گرانی افسارگسیخته ای شده و این بدان معناست که تاثیر آن بر بازار خودرو نیز با افزایش قیمت نمود پیدا خواهد کرد. آشفته بازار لوازم یدکی به کابوس رانندگان تبدیل شده و گرانی و کمبود قطعات سایه سنگینی بر روی بازار انداخته است. مشاهدات میدانی از بازار خودرو حاکی از این است که سیر افزایشی قیمت ها ادامه دارد و تاثیر گران شدن قطعات خودرو بر این بازار بسیار مشهود است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، طبق آنچه قطعه‌سازان می‌گویند، آخرین قیمت قطعات در قراردادها میان آنها و خودروسازان، نهایتا بر پایه ارز ۱۱ هزار تومانی در نظر گرفته شده و بنابراین با توجه به صعود نرخ ارز تا ۲۳ هزار تومان، قراردادهای موردنظر باید اصلاح شوند. این اتفاق به طور حتم بر قیمت خودرو نیز تاثیرگذار بوده و گرانی باز هم در انتظار خودروهای داخلی است.

کلامی، دبیرستاد تنظیم بازار در پاسخ به سوالی مبنی بر علت افزایش قیمت این روزهای خودرو، گفت: باید در خصوص افزایش قیمت خودرو به کمیته خودرو مراجعه کنید. اما رضا شیوا، رئیس شورای رقابت در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه اگر خودروسازان افزایش قیمت داشته باشند، مجدد شاهد افزایش قیمت خودرو در بازار خواهیم بود؟ گفت: زمانی که تورم داریم و نهاده‌های تولید افزایش پیدا می‌کنند، هزینه تمام شده هر کالایی افزایش پیدا می‌کند و وقتی افزایش پیدا کند، آنکه تولید کننده است مجبور به افزایش قیمت است. اما محمدرضا نجفی‌منش، رییس انجمن صنایع همگن‌ قطعه‌سازی نیز اعلام کرد: اختلاف قیمت خودرو با قیمت بازار در ایران از ۵۰ تا ۱۲۰ میلیون تومان است.

طی ماه گذشته مسئولان و متولیان تولید و واردات لوازم خانگی اعلام کردند که قیمت این قطعات از ۳۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش داشته است و از آنجاییکه رابطه مستقیمی میان تولیدکنندگان خودرو با تولیدکنندگان قطعات برقرار است قیمت خودرو نیز دچار افزایش قیمت شده و این روند با گرانتر شدن قطعات خودرو که واردات آم وابسته به ارز است ادامه خواهد یافت. با تکمیل داستان به‌روزرسانی قیمت قطعات اما قیمت خودروهای داخلی نیز به احتمال فراوان دستخوش تغییر خواهد شد؛ هرچند میزان دقیق آن فعلا مشخص نیست. بنابر اعلام شورای رقابت، قرار است قیمت خودروهای داخلی هر سه ماه یکبار مورد بازنگری قرار گیرد تا توانایی خودروسازان برای تطبیق با شرایط تورمی بهبود پیدا کند.

اما یکی از مسائلی که همیشه در قیمت لوازم یدکی خودرو موثر است تحریم‌های اقتصادی است. محدودیت فروش تولیدات صنعتی یا محدودیت در تبادلات مالی منجر می‌شود قیمت تمام شده یک جنس وارد شده برای واردکنندگان و فروشندگان بیشتر شود. از فروشنده مذکور کم و کیف تاثیر تحریم‌ها را جویا می‌شوم. می‌گوید تحریم باعث می‌شود واردکنندگان نتوانند یک قطعه یدکی را به طور مستقیم از تولیدکننده خارجی بخرند و وارد کنند، بنابراین پای واسطه‌ها و دلال‌ها وسط می‌آید و هر یک از این مراحل به معنی گران‌تر شدن قیمت تمام شده کالای وارداتی است. به گفته او مشکلات موجود در روند اداری ترخیص کالا از گمرک و بوروکراسی اداری آن نیز مزید بر علت است تا لوازم یدکی گران‌تر به دست مشتری برسد.

از واردات لوازم یدکی خودرو محروم هستیم

سید مهدی کاظمی، سخنگو و عضو هیئت مدیره اتحادیه لوازم یدکی

با وجود تردد ۲۳ میلیون خودرو در کشور و وجود رویارویی با مشکلاتی نظیر بحران کرونا و تحریم ها و افزایش نرخ ارز طبیعی است که قطعات خودرو نایاب شده و گرانی بر بازار حاکم می شود. یکی از عوامل اصلی که باعث تورم، گرانی و کمبود می شود در واقع همین نبود جنس و کالاست به همین منظور دولت باید بر بازارها نظارت کند. با افزایش روزانه نرخ ارز که بزرگترین مشکل قطعه سازان برای تامین مواد اولیه تولید است ناچار به افزایش قیمت ها هستیم در غیر این صورت تولیدکننده قطعه باید با ضرر و زیان کالا تولید و عرضه کند. با توجه به اینکه در بهمن ماه سال گذشته با شیوع  ویروس کرونا روبرو شدیم به همین دلیل تقریبا از واردات محصولات و لوازم یدکی خودرو محروم هستیم. به طوری که هم جلو ثبت سفارش واردات گرفته شد و هم قطعاتی که قبل از کرونا سفارش داده بودیم پشت بنادر کشورهای مختلف متوقف شد و مسئولین این کشورها اجاره نمی دادند قطعات یدکی به سمت ایران حمل شود.

بیشتر قطعات وارداتی از طریق دبی، امارات و کشورهای همجوار وارد می شود و زمانی که دولت امارات به خاطر کرونا اجازه حمل نمی دهد، این مصیبت و کمبود شدید قطعات خودرو در کشور بوجود می آید و دودش هم در چشم فروشنده ها و در نهایت مردم می رود. همین امر باعث شد در صنعت لوازم یدکی گرانی به وجود آید. اما با وجود کمبود در بازار پیشنهاد این است که دولت و بانک مرکزی می‌توانند با ما همراهی لازم را داشته باشند. علاوه بر آن سازمان صنعت، معدن و تجارت و همچنین گمرک نیز باید همکاری کنند تا این بحران بگذرد.

بازار قطعات خودرو در دست بازیگران بسیار

امیر حسن کاکایی، کارشناس خودرو

موضوعی که در حال حاضر اهمیت دارد این است که در بازه زمانی کوتاه نمی توان بازار لوازم یدکی را ساماندهی کرد. گذانی در این بازار به دلایل مختلفی ایجاد شده که هنوز هم وجود دارند و باید با برطرف کردن دلایل گرانی لوازم یدکی به ثبات در این بازار رسید. بنابراین در کوتاه مدت نمی‌تواند بازار لوازم یدکی را اصلاح کرد. این بازار تحت تاثیر افزایش نرخ ارز، گرانی مواد اولیه و مشکلات تولید گرفتار شده است و باید برای این مشکلات راه حل بلند مدت پیدا کرد.

از طرفی دیگر به دلیل اینکه بازار لوازم یدکی بسیار گسترده و متنوع است و همچنین دارای بازیگران بسیاری است، نمی‌توان این بازار را کنترل کرد، برعکس بازار خودرو که در آن‌جا با دو خودروساز بزرگ که دولتی‌اند مواجه هستیم، که می‌توان آن‌ها را کنترل کرد، اما در قطعات ذینفعان بسیار زیادی حضور دارند و مدیریت و کنترل آن به هیچ‌وجه امکان پذیر نیست. بنابراین نمی‌توان انتظار داشت با وضعیت فعلی بازار لوازم یدکی خودرو درست شود.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.