صفحه اصلی / اسلایدر / افت چشمگیر درآمد ملی سرانه
افت چشمگیر درآمد ملی سرانه

رئیس اتاق بازرگانی تهران: ‏درآمد سرانه ایرانیان به کمترین رقم از سال ۱۳۸۳ رسیده است

افت چشمگیر درآمد ملی سرانه

کسب و کار نیوز - هرچند دولت دوم حسن روحانی با وعده رشد اقتصادی و تورم تک رقمی و افزایش سطح رفاه بر سرِ کار آمد تا وضع زندگی مردم بهتر شود؛ اما در عمل آنچه امروز مردم با گوشت و پوست خود لمس می کنند، دشواری بی پایان در شرایط زندگی شان است.

به گزارش کسب و کار نیوز، این تورم در ادامه تبعات بیشتری خواهد داشت. در پی آن رشد اقتصادی منفی نیز که اخیرا با احتساب نفت به منفی ۳.۵ درصد رسیده مزید بر علت شده تا قیدِ بهبود سطح رفاه را بزنیم.
در چنین شرایطی قدرت خرید مردم نه تنها افزایش نیافته که در عمل سقوط هم کرده و زمانی که قدرت خرید افزایش پیدا نکند با مستهلک شدن آنچه امروز دارند دیگر توان جایگزینی آن را ندارند.

خوانساری: درآمد ملی سرانه واقعی کشور سقوط کرد

در چنین شرایطی مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران می نویسد: «درآمد ملی سرانه واقعی کشور در سال ۱۳۹۸ به ۴.۷ میلیون تومان رسید که کمترین رقم از سال ۱۳۸۳ تاکنون است. اگر رشد اقتصادی تا پایان سال منفی بماند، باز هم درآمد سرانه واقعی افت خواهد کرد. در این وضعیت «کشتی بان را سیاستی دگر باید»
بررسی دیگر متغیرهای کلیدی اقتصادی بر سطح رفاه مردم نشان می دهد نرخ تشکیل سرمایه ثابت از ۱۳۹۰ پیوسته نزولی بوده و از نظر ظرفیت رشد اقتصادی در سال‌های آتی هشداردهنده است. نرخ تورم بلندمدت اقتصاد ایران به‌طور متوسط ۲۰ درصد بوده در حالی‌که متوسط نرخ تورم جهان در سال ۲۰۱۸ برابر ۲٫۴ درصد بوده است. در چنین شرایطی اقتصاددانان به دولت هشدار می دهند که نیاز است موتور اقتصاد کشور استارت زده شود.

«کسب و کار» در گفتگو با یک کارشناس، وضع زندگی مردم و دلایل کاهش سطح رفاه را بررسی می کند.

کاهش ادامه دار رفاه ایرانیان

عباس علوی راد، اقتصاددان
سقوط نرخ رشد اقتصادی از میانگین بلندمدت و نوسانی بودن، دو‌ ویژگی مخرب نرخ های رشد اقتصادی دهه ۱۳۹۰ شمسی در اقتصاد ایران هستند. در واقع یک روند Wشکل کمتر از میانگین بلندمدت تجربه شده رخ داده است. با در نظر گرفتن متوسط نرخ رشد جمعیت (۱٫۲۴ درصد) در این بازه زمانی، این دو ویژگی درآمد سرانه ایرانیان را به طور قابل ملاحظه ای کاهش داده است.
از سال ۱۳۹۶ به بعد اقتصاد ایران به لحاظ رشد اقتصادی در تنگنای جدی تری قرار گرفته است.‌ طبق گزارش های مرکز آمار ایران، نرخ رشد اقتصادی در سال های ۹۷ و ۹۸ به ترتیب منفی ۴ و ۷ درصد بوده است. در واقع پدیده خطرناک L شکل از سال ۱۳۹۶ به بعد رخ داده است. این پدیده رکود تورمی منتهی به کاهش بیشتر رفاه ایرانیان طی این سال ها را به شکل نگران کننده تری روایت می کند.
حالا با گزارش فصل بهار مرکز آمار ایران پیرامون نرخ رشد اقتصادی منفی ۳٫۵ درصد اقتصاد ایران در سه ماهه اول سال ۱۳۹۹ و پیش بینی های نهادهای معتبر داخلی و بین المللی مبنی بر منفی بودن رشد اقتصادی کشور در سال ۱۳۹۹ نگرانی ها در مورد کاهش بیشتر درآمد سرانه مردم و به تبع کاهش رفاه آنها ابعاد جدی تری به خود می گیرد.
از سوی دیگر مجموع سیاست های اقتصادی دولت در دهه ۱۳۹۰ نشان می دهد توزیع درآمد در جامعه ایران نامناسب تر شده است. بررسی ها نشان می دهد ضریب جینی (یکی از معیارهای تعیین فاصله طبقاتی) از سال ۱۳۹۲ تا سال ۱۳۹۷ به طور متناوب افزایش یافته است.
در واقع از یک سو درآمد سرانه مردم کاهش یافته و از سوی دیگر شکل توزیع درآمد نابرابری بیشتر پیدا کرده است. لذا اینجاست که نگرانی ها پیرامون نارضایتی اقشار آسیب پذیر بیش از هر زمان دیگر مطرح می شود.
بهبود رفاه ایرانیان نیازمند استمرار رشد اقتصادی مثبت در محدود نرخ رشد میانگین بلندمدت اقتصاد ایران (حدود ۴ درصد) در چهار سال آینده خواهد بود؛ کاری که دولت فعلی فرصت آن را از دست داده است. بنابراین برای بازگشت به نرخ رشد اقتصادی مثبت و بهبود رفاه جامعه ایران باید منتظر سیاست های اقتصادی دولت سیزدهم بود.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …