صفحه اصلی / اجتماعی / ۳ رویداد ملی بنیاد برکت در سال جهش تولید
۳ رویداد ملی بنیاد برکت در سال جهش تولید

مدنی در نشست رسانه‌ای تشریح کرد:

۳ رویداد ملی بنیاد برکت در سال جهش تولید

مدیرعامل بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام تاکید کرد: از ایده‌های کارآفرینان و ایده‌پردازان در زمینه‌های ایجاد اشتغال برای کولبران در استان‌های مرزی، تولید پوشاک و پرورش آبزیان استقبال می‌کنیم.

امیرحسین مدنی که در نشست رسانه‌ای تشریح سه رویداد ملی بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) شامل ایجاد اشتغال برای کولبران استان‌های مرزی (کاک برکت)، تولید پوشاک (چرخ برکت) و پرورش آبزیان (دریای برکت) در سال جهش تولید سخن می‌گفت، با بیان این مطلب افزود: بنیاد برکت طی انتشار فراخوانی به آدرس event.barkat.ir از تمامی کارآفرینان و ایده‌پردازان برای ارایه ایده‌های کارشناسی شده و خلاقانه درباره این سه رویداد ملی دعوت به‌عمل آورده است.
وی با اشاره به گذشت ۱۳ سال از فعالیت‌های بنیاد برکت گفت: بنیاد برکت با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر ساخت ۱۰۰۰ مدرسه و محرومیت زدایی از ۱۰۰۰ روستا از سوی ستاد اجرایی فرمان امام تشکیل و آغاز به‌کار کرد.

آغاز سال تحصیلی و تحویل ۱۵۰ مدرسه برکت
مدنی در تشریح اقدامات بنیاد برکت در حوزه‌های مختلف اظهار داشت: در حوزه عمرانی و زیربنایی قرارداد ساخت ۱۹۰۰ مدرسه را داریم که ۱۲۵۰ مدرسه را به بهره‌برداری رسانده‌ایم. ۱۵۰ مدرسه را نیز هفته آینده و همزمان با آغاز سال تحصیلی افتتاح خواهیم کرد. در ضمن، تا پایان سال جاری ۱۰۰ مدرسه دیگر نیز آماده پذیرش دانش‌آموزان خواهد بود.
مدیرعامل بنیاد برکت ادامه داد: ۱۱۰۰ مجموعه فرهنگی، ۲۴۰ مرکز جامع سلامت و ۱۲ بیمارستان با ۲ هزار تختخواب را به بهره‌برداری رسانده‌ یا در دست اقدام داریم. ۴۷ هزار واحد مسکن محرومین را نیز در دست ساخت داریم که ۱۸ هزار مسکن را تحویل داده‌ایم. همچنین به ۱۰۰۰ نقطه روستایی آب‌رسانی کرده‌ایم.

ایجاد ۳۰۰ هزار شغل تا پایان سال
وی با تاکید بر این‌که عمده فعالیت‌های بنیاد برکت در حوزه اشتغال‌زایی است عنوان کرد: بر اساس آمار سال ۱۳۵۰، روستاییان ۷۰ درصد جمعیت کشور را تشکیل می دادند که این رقم در حال حاضر به ۲۵ درصد رسیده است. ضمن این‌که، وضعیت تولید در روستاها شرایط خوبی ندارد و روستاییان حتی نمی‌توانند مایحتاج مورد نیاز خود را تامین کنند، در حالی که در گذشته، هم برای خود تولید داشتند و هم برای شهرها.
مدنی با تاکید بر اهمیت معیشت پایدار در مناطق روستایی گفت: از آن‌جایی که مبحث تولید در بخش امنیت غذایی بسیار مهم است، بنیاد برکت از ۴ سال گذشته مطالعاتی را در زمینه ایجاد مشاغل خرد و خانگی انجام داد و سه مدل اشتغال‌زایی اجتماع‌محور شامل سحاب، آسمان و آفتاب را طراحی و عملیاتی کرد. این مدل اشتغال‌زایی از اواسط سال ۹۷ اجرا و همان سال باعث ایجاد ۱۰ هزار طرح و ۳۰ هزار شغل شد.
مدیرعامل بنیاد برکت افزود: در سال ۹۸ نیز ۳۰ هزار طرح عملیاتی شد و امسال نیز ۶۰ هزار طرح اشتغال‌زایی منجر به ایجاد ۱۸۰ هزار شغل در دستور کار است که از این تعداد، ۱۶ هزار طرح تا به امروز به بهره‌برداری رسیده. در مجموع، تعداد مشاغل خرد و خانگی بنیاد تا پایان سال جاری به ۳۰۰ هزار شغل می رسد.
وی تاکید کرد: آمار و اسامی افراد شاغل توسط طرح‌های بنیاد برکت با کد ملی و شماره تماس کاملا در دسترس و قابل رصد و راستی‌آزمایی است.

کاهش ۱۰ درصدی واردات گوشت قرمز
مدنی در توضیح تولیدات و محصولات طرح‌های اشتغال‌زایی خرد و خانگی بنیاد برکت بیان کرد: سال گذشته ۱۶ هزار تن گوشت قرمز با اجرای این طرح‌ها در کشور تولید و باعث کاهش ۱۰ درصدی واردات شد.
مدیرعامل بنیاد برکت با اشاره به واردات سالانه ۱۶۰ هزار تن گوشت قرمز به کشور خاطرنشان کرد: از آن‌جایی که ۴۵ درصد طرح‌های خرد و خانگی در حوزه پرورش دام سبک و سنگین است، امسال تولید ۴۰ هزار تن گوشت قرمز را هدف‌گذاری کرده‌ایم که ۲۵ هزار تن آن به مشاغل خرد اختصاص دارد.

تولید ۱۰ هزار تن گوشت ماهی در دریای برکت
مدنی میزان سرانه مصرف گوشت سفید و به خصوص آبزیان را در کشور مورد توجه قرار داد و گفت: سرانه مصرف سالانه گوشت آبزیان در دنیا ۲۲ کیلوگرم است که این رقم در ایران به نصف می‌رسد. ما ظرفیت‌های بسیار خوبی برای تولید آبزیان در کشور داریم و ۶۰ درصد تامین گوشت ماهی در دنیا از طریق آبزی‌پروری است.
وی از ورود جدی بنیاد برکت به حوزه پرورش آبزیان خبر داد و تصریح کرد: تولید ۵ هزار تن گوشت ماهی در طرح دریای برکت از طریق طرح‌های اشتغال‌زایی خرد پیش‌بینی شده است. به این منظور، ۵۴۰ مجری و تسهیل‌گر بنیاد برکت آموزش دیده‌اند تا در مناطقی که ظرفیت تولید آبزیان وجود دارد، طرح‌های اشتغال‌زایی مرتبط با پرورش آبزیان را راه‌اندازی کنند. همچنین تولید ۵ هزار تن گوشت ماهی نیز از طریق طرح‌های بنگاه‌محور در دستور کار است.

تولید ۵ میلیون دست لباس با چرخ برکت
مدیرعامل بنیاد برکت در تشریح طرح چرخ برکت نیز گفت: ۵ درصد طرح‌های اجتماع‌محور بنیاد در سال‌های گذشته در حوزه پوشاک و منسوجات بوده است. از سوی دیگر، یک سوم پوشاک کشور از خارج وارد می‌شود که اغلب هم به شکل قاچاق است.
مدنی تاکید کرد: با توجه به حساسیت و تاکیدات مقام معظم رهبری بر مبحث پوشاک ایرانی، برای امسال تولید ۵ میلیون دست لباس را در قالب طرح چرخ برکت و از طریق طرح‌های خرد در دستور کار داریم. همچنین به دنبال ایده‌های نو هستیم تا زنجیره تولید در این حوزه تشکیل و کامل شود.

استقبال کولبران از کاک برکت
مدیرعامل بنیاد برکت با اشاره به معضل کولبری در کشور بیان کرد: کولبران به ناچار به این کار می‌پردازند و میزان قاچاق از این طریق نزدیک به یک درصد کل قاچاق کشور است. هیچ‌کس قصد ضربه زدن به اقتصاد کشور را ندارد و کولبران حاضر هستند با حداقل درآمد، این کار را کنار بگذارند و در کنار خانواده‌هایشان باشند.
وی از استقبال کولبران از اشتغال‌زایی بنیاد برکت خبر داد و افزود: در قالب طرح کاک برکت ایجاد فرصت‌های شغلی برای کولبران سه استان مرزی کردستان، کرمانشاه و آذربایجان غربی آغاز شده است. در همین راستا، تسهیل‌گران بنیاد برکت در حال شناسایی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های این مناطق هستند و در عین حال، در این حوزه هم از ایده‌های جدید و مبتکرانه استقبال می‌کنیم.

سهم قابل توجه شرکت‌های مشارکتی از بازار سرمایه
مدنی ایجاد فرصت‌های شغلی از طریق مشارکت با واحدهای تولیدی را طرح دیگر بنیاد برکت ذکر کرد و گفت: بنیاد تا به امروز با ۳۶۰ شرکت مشارکت اقتصادی داشته و در آن‌ها سرمایه‌گذاری کرده است. بنیاد پس از ۳ تا ۵ سال حضور و مشارکت، از این واحدها خارج شده و سهام خود را به مردم و بخش خصوصی واگذار می‌کند.
مدیرعامل بنیاد برکت تصریح کرد: بنیاد تا به امروز از ۲۵۰ شرکت خارج شده و سهم خود را واگذار کرده است. بسیاری از این شرکت‌ها سهام‌شان را در بورس عرضه کرده و در حال حاضر، سهم قابل توجهی از بازار سرمایه را به خود اختصاص می‌دهند.
گفتنی است، نشست خبری «سه رویداد ملی بنیاد برکت در سال ۹۹» با حضور امیرحسین مدنی مدیرعامل بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام و معاونان این بنیاد برگزار و جزییات سه رویداد ملی بنیاد برکت در زمینه‌های ایجاد اشتغال برای کولبران استان‌های مرزی (کاک برکت)، تولید پوشاک (چرخ برکت) و پرورش آبزیان (دریای برکت) و سایر فعالیت‌های بنیاد در حوزه اشتغال‌زایی تشریح شد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.