به گزارش کسب و کار نیوز، محمدرضا نجفی منش ادامه داد: نخست مشکل نقدینگی است چون برخی از قطعه سازان ما تا ۹ ماه می شود که نتوانسته اند طلب خود را دریافت کنند. مشکلات دیگر تغییر و تعدیل قیمت است چون مواد اولیه، دستمزد و نرخ ارز افزایش یافته اما تعدیل قیمت نداشته ایم. همچنین برخی موادی که از خارج می آید تخصیص ارز به آنها داده نشده و به همین دلیل این قطعات در گمرک هستند. یک مشکل هم که اخیرا به مشکلات قبلی اضافه شده، این است که ما برخی مواد اولیه داخلی را مستقیم به صورت مچینگ می گرفتیم که در حال حاضر عرضه آن تغییر یافته و ما را حواله به بورس می کنند که کار سخت تر و گرفتاری ما بیشتر می شود. به جای آنکه مشکل ما حل شود مشکلی دیگر نیز به مشکلات ما اضافه شده است. اکثر خودروهایی که در پارکینگ هستند همه منتظر قطعاتی اند که در گمرک است ولی واردکنندگان نتوانستند ترخیص کنند. این مشکلات در حالی است که ما به صورت رسمی این مشکلات را اعلام کردیم اما گوش شنوایی نیست. قطعه سازان به همین دلیل تعدیل نیرو داشته اند و یکی از این شرکت ها ۸۵۰ پرسنل داشت که در حال حاضر آنها را به ۲۰۰ نفر کاهش داده. بنابراین قطعه سازان به شدت تحت فشارند.
رئیس انجمن صنایع همگن قطعهسازی در گفتگو با «کسب و کار»:
بانک مرکزی دست قطعه سازان را بسته است
کسب و کار نیوز - رئیس انجمن صنایع همگن قطعهسازی گفت: تاکنون تصمیم گیری شورای رقابت برای تعیین قیمت خودرو موجب زیان خودروسازها شده است و آنها نیز پول قطعه ساز را پرداخت نمیکنند تا جایی که قطعه سازها نمی توانند حتی مالیات و حقوق کارگرانشان را بپردازند، به همین دلیل امسال هم مشکلات نقدینگی همچنان وجود دارد و اگر دولت به دنبال تحقق جهش تولید است باید این مشکلات را حل کند. واحدهای قطعه سازی نیز با مشکلات متعددی روبه رو هستند.