صفحه اصلی / سرخط خبرها / نگاه خیره بورس به دلار
نگاه خیره بورس به دلار

نگاه خیره بورس به دلار

کسب و کار نیوز - در هفته منتهی به ۲۴ مرداد ماه بازارهای مختلف شاهد نوسانات شدید و بعضا کاهشی بودند که فعالان اقتصادی را دچار بهت و سرگردانی نمود؛ به طوری که قیمت دلار و سکه تنها در یک روز به ترتیب ۸.۹- و ۱۰- درصد ریزش کرد.

جمال رزاقی، رئیس اتاق بازرگانی شیراز

روند اصلاحی بازار سرمایه نیز که از حدود سه هفته پیش آغاز شده، ادامه یافت. عامل اصلی این التهابات، اخبارمنتشر شده از سوی دولت در خصوص گشایش اقتصادی و خلف وعده در مورد عرضه صندوق سرمایه گذاری قابل معامله دارا دوم است. قیمت دلار و سکه در هفته منتهی به ۳۱ مرداد دچار نوسان شد؛ به طوری که در نخستین روز معامله بهای این دو دارایی کاهش ۱.۴- درصدی را به ثبت رساند لکن در ادامه هفته این روند به صورت نوسانی تغییر یافت. مهم ترین دلیل این افت قیمت عدم موافقت شورای امنیت سازمان ملل متحد با تمدید تحریم ‌های تسلیحاتی علیه ایران بوده است.

افزایش نرخ ارز در هفته گذشته به ۲۲۹۹۰ تومان رسید که بازارساز با نزدیک کردن قیمت خود به بازار مانع افزایش بیشتر بهای این دارایی و تقاضای سفته بازی آن شد و در نهایت هفته معاملاتی منتهی به ۳۱ مرداد ماه در نرخ ۲۲۷۵۰ تومانی دلار به پایان رسید. قیمت سکه نیز در هفته گذشته مطابق معمول روندی مشابه دلار طی کرد. در حالی که روز سه شنبه بهای جهانی هر اونس طلا نسبت به روز قبل با افزایش ۱.۱ درصدی را به ثبت رساند، قیمت سکه در این روز به تبعیت از دلار افت کرد.

در کل هفته گذشته بهای این دارایی ۳.۴ درصد افزایش یافت، هر چند این افزایش با نوسان مواجه بود. بهای هر اونس طلای جهانی در هفته منتهی به ۲۱ آگوست نوسان زیادی داشته به طوری که تنها در دو روز متوالی افزایش ۱.۱ درصدی و سپس کاهش ۳.۴- درصدی و در کل هفته کاهش ۰.۲- درصدی از خود نشان داده است. از جمله مهم ترین علل این نوسان شدید در طول یک هفته می توان به افزایش انتظارات از سیاست های محرک اقتصادی، احتمال توافق تجاری چین و آمریکا و ادامه سیاست های بانک های مرکزی در پایین ماندن نرخ های بهره اشاره کرد. به گفته برخی تحلیگران بازارساز در پی کاهش نوسان دلار بوده تا به یک باره با عرضه سنگین ارز، منجر به افت شدید قیمت ها شود. از سوی دیگر بازار ملتهب و برونگرای ایران تحت تاثیر کوچک ترین اتفاقات سیاسی و بین المللی قرار داشته و هر خبری مبنی بر افزایش شدت تحریم ها و فعال شدن مکانیزم ماشه بر روند افزایشی نرخ ارز و به دنبال آن سکه تاثیرگذار خواهد بود.

بازار سرمایه که بیشتر از دارایی های دیگر تحت تاثیر اخبار قرار گرفته در دومین هفته متوالی (منتهی به ۳۱ مرداد) رشد منفی را به ثبت رسانده است. در اولین روز کاری بورس شاخص کل سهام کاهش ۳.۷- درصدی به ثبت رساند. این شاخص که در هفته منتهی به ۲۴ مرداد افت ۲.۹- درصدی را تجربه کرده بود در هفته اخیر با کاهش ۱۱- درصدی از یک میلیون و ۹۷۵ هزار به یک میلیون و ۵۷۲ هزار رسید. فروش سهام عدالت توسط شرکت های کارگزاری، کاهش نرخ ارز، دخالت حقوقی ها در بازار، حضور غیرحرفه ای ها در بازار که با کوچک ترین اصلاح وارد صف فروش می شوند، اخبار متناقضی که اعتماد مردم را به بازار سرمایه از بین می برد، از جمله دلایل افت تاریخی شاخص سهام در هفته گذشته است. بیشتر تحلیلگران این اصلاح را به دلیل رشد شدید شاخص بورس در ۴ ماهه نخست امسال طبیعی می دانند.

بهای نفت اوپک، برنت و خام آمریکا در هفته منتهی به ۲۱ آگوست ۰.۹، ۰.۶- و ۱.۷ درصد تغییر یافته است. در ابتدای هفته گذشته با ادامه کاهش تعداد دکل های حفاری در آمریکا و افزایش واردات چین منجر به افزایش اندک بهای نفت شد. اما در ادامه هفته تعلیق مذاکرات تجاری آمریکا و چین و افزایش نگرانی ها از تاثیر رکود اقتصادی و شیوع گسترده‌ تر ویروس کرونا کاهش بهای نفت را در پی داشت. اگر چه بازار نفت در هفته گذشته نوسان چندانی را از خود نشان نداد اما به نظر می رسد نگرانی‌ های مرتبط با تقاضا در هفته های آتی بیشترین تاثیر را بر قیمت نفت خواهد داشت.

شاخص دلار در هفته منتهی به ۲۱ آگوست نیز با پیش بینی بسته های محرک اقتصادی، ادامه سیاست های انبساطی و تنش های سیاسی آمریکا و چین بار دیگر کاهش یافت. این عوامل به اضافه انتظار افزایش بهای جهانی طلا در افزایش قیمت بیت کوین نیز موثر بوده است. با عبور نرخ این ارز دیجیتال از ۱۱۵۰۰ دلار دید مثبتی مبنی بر ادامه این روند افزایشی در بین معامله گران ایجاد شده است.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش قیمت مرغ به ۸۰ هزار تومان/ مازاد عرضه داریم

به گزارش کسب و کار نیوز ، مهدی یوسف‌خانی، رییس اتحادیه فروشندگان مرغ گوشتی و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.