صفحه اصلی / اسلایدر / تهدید اشتغال ۷۵ هزار نفر در صنعت گردشگری
تهدید اشتغال ۷۵ هزار نفر در صنعت گردشگری

کرونا نفس گردشگری ایران را به شماره انداخت

تهدید اشتغال ۷۵ هزار نفر در صنعت گردشگری

کسب و کار نیوز - بر اساس گزارشهای منتشر شده از آغاز بحران کرونا تا به امروز بیشترین خسارت از محل این بحران متوجه صنعت گردشگری کشور بوده است. مقامات وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی میزان خسارت ناشی از کرونا به این صنعت را هفت هزار میلیارد تومان برآورد کرده‌اند. خسارتی که به صنعت گردشگری وارد شده در طول تاریخ بی نظیر بوده و رکود مطلقی در صنعت گردشگری ایجاد کرده است. اوضاع ما بدتر سایر کشورهاست. ما مجموعه ای از اتفاقات تلخ را در سال گذشته پشت سر گذاشته ایم از بروز سیل در ابتدای سال گذشته تا ناآرامی ها در آبان و دی و نهایتا کرونا که آخرین ضربه را به پیکر صنعت گردشگری زد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی می‌گوید، شیوع کرونا به صنعت گردشگری و صنایع دستی ایران حدود ۷ هزار میلیارد تومان خسارت وارد کرده است. این وزارتخانه می‌گوید حدود ۷۵ هزار نفر به طور مستقیم در هتل‌ها و مراکز اقامتی کار می‌کنند که اشتغال آن‌ها به دلیل شیوع کرونا در خطر قرار گرفته است. به گفته این وزارتخانه، بیشترین خسارت به میزان بیش از هزار میلیارد تومان به استان خراسان رضوی وارد شده است. استان خراسان جنوبی هم با بیش از ۱۰ میلیارد تومان خسارت، کمترین ضرر را متحمل شده است. این در حالی است که علی اصغر مونسان، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در این رابطه گفته است که شیوع بیماری کرونا ۱۲ هزار میلیارد تومان به بخش گردشگری کشور تا مرداد ماه خسارت زد.

علی‌اکبر عبدالمالکی، رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی با انتقاد از عملکرد دولت در حمایت از گردشگری اظهار داشت: شیوه دادن تسهیلات به بخش گردشگری ناکارامد است. آژانس های گردشگری که در پاساژ ها بودند به دلیل تعطیلی کل مجتمع تجاری متحمل خسارت های سنگین شده اند و کماکان باید اجاره واحد خود را به صاحب ملک تجاری بدهند. بسیاری از کارمندان هتل منتظر وام ۱۶ میلیونی نماندند و برای گرفتن بیمه بیکاری ثبت نام کردند. کارمندان هتل ها و فعالان گردشگری منتظر چنین وامی نخواهند بود چرا که وام ۱۶ میلیونی را معلوم نیست چه زمانی به فعالان گردشگری بدهند. صندوق بودجه دولت خالی است ومعلوم نیست تا چند ماه باید منتظر وام ۱۶ میلیونی باشیم.

 صنعت گردشگری رو به افول

کامیار اسکندریون، دبیر جامعه هتل‌داران

متاسفانه شیوع بیماری کرونا در اسفندماه سال گذشته همزمان شد با ایام تعطیلات نوروز و به دلیل ممنوعیت مسافرت و گردشگری بسیاری از تورها و هتل ها از کار بازماندند و در همان دو هفته آغاز سال جدید خسارات بسیاری متوجه صنعت گردشگری و صنایع زیرمجوعه و وابسته به آن شد. بخش اصلی درآمد صنعت گردشگری باید در ایام نوروز تامین می‌شد که بحران کرونا اجازه نداد و کار تعطیل شد.

وضعیت این صنعت و به دنبال آن صنعت هتلداری بسیار نامناسب است و صحبت از وارد آمدن خسارات هزاران میلیارد تومانی است که جبران آن نیاز به زمان بسیار دارد. خساراتی که به صنعت گردشگری ایران به دلیل بحران کرونا وارد شد بسیار زیاد بوده ومشاغل بسیاری را تحت تاثیر قرار داد به طوری که بر اساس آمارهایی که در دست داریم تا به امروز ۱۳ هزار نفر از راهنمایان تورهای گردشگری از کار بیکار شده اند. به طور حتم این آمار در تمام زیرمجموعه های صنعت گردشگری بسیار بیشتر خواهد بود که متاسفانه وضعیت معیشت و گذران زندگی را برای شاغلان در این صنعت بسیار سخت کرده است. متاسفانه افراد بسیاری از کنار این صنعت و مشاغل وابسته به آن ارزتزاق می کردند که این اتفاق موجب شد تا برخی به ص۲ورت اختیاری و برخی دیگر از روی اجبار کار خود را از دست بدهند. بیکاری آورده کرونا برای صنعت گردشگری بوده و خساراتی که به این صنعت وارد شد نیازمند حمایت و ارایه تسهیلات ویژه به متولیان آن است.

اما این در حالی است که برگزاری جلسات متعدد با مقام‌های دولتی از وزیر و معاون گردشگری، نمایندگان مجلس و شخص رئیس‌جمهور هیچ نتیجه‌ای برای هتل‌ها نداشته است. حمایت دولت و مقام‌ها از صنعت گردشگری و هتل‌داری و فعالان این حوزه تنها در سطح شعار است و در عمل هیچ خبری نیست. از طرفی دیگر مهلت دادن برای پرداخت مالیات و حق بیمه هم برای صنعت گردشگری سودی ندارد چرا که وقتی یک صنعت تعطیل است چه مالیاتی باید به دولت پرداخت کند. وام ۱۶ میلیونی هم هیچ دردی از صنعت هتل داری دوا نخواهد کرد. دولت و وزارتخانه متولی امر گردشگری خوب می داند که هتل ها حجم بالایی از سرمایه را به کار بسته اند و فرصت های شغلی به وجود آورده اند و حمایت شدن از سوی دولت در شرایطی مانند امروز که فشارها زیاد شده، حق مسلم آنهاست. متاسفانه چنین حمایتی را دیده نمی شود بینیم و نگرانی برای آینده هتلداری و به طور کلی صنعت گردشگری در کشور وجود دارد.

 

همچنین مطالعه کنید:

یارانه ۱۰ هزار یورویی برای تاکسی‌های برقی/​ ۷ هزار خودروی برقی در راه ایران

به گزارش کسب و کار نیوز ، حسن کریمی ‌‌سنجری، مدیر طرح خودروهای برقی وزارت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.