چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اسلایدر / گرانی و ضعف خدمات پس از فروش لوازم‌ خانگی
گرانی و ضعف خدمات پس از فروش لوازم‌ خانگی

«کسب و کار» از رعايت نكردن گارانتي ازسوی برخی تولیدکنندگان لوازم خانگی گزارش می دهد

گرانی و ضعف خدمات پس از فروش لوازم‌ خانگی

کسب و کار نیوز - با افزایش لجام گسیخته قیمت محصولات لوازم خانگی، در حالی که بحث گارانتی و حتی وارانتی اهمیتی دوچندان یافته، اما برخی از تولیدکنندگان از ارائه آن به روش های گوناگون سر باز می زنند.

به گزارش کسب و کار نیوز، در این گرانی های مداوم حالا نگرانی در مورد سلامت لوازمی که می خریم، معضل دیگری است که میل به خرید لوازم خانگی را کاهش داده است. پیش از این در مورد لوازم خانگی قاچاق شاهد بودیم که این لوازم در بازار رسمی با ضمانت نامه های تقلبی به فروش می رسیدند. حالا علاوه بر مشکلات قبلی، عدم اعتبار ضمانتنامه های لوازم خانگی شرکت های تولیدی بزرگ با چند نمایندگی مختلف ماجرای جدیدی است که افراد زیادی را متضرر کرده است. شرکت های ایرانی و خارجی حالا در بخش خدمات پس از فروش دچار مشکلات بسیار جدی شده اند و حتی شرکت هایی که آنها را به اعتبار و خوش قولی می شناختیم، به کاروان نامطمئنان پیوسته اند. یکی از خریداران یکی از برندهای لوازم خانگی می گوید: «پس از یک ماه از خرید، یخچال از کار افتاد. پس از تماس با خدمات پس از فروش آن شرکت شخصی برای عیب یابی آمد و تشخیص داد که مشکل از موتور است و بهتر است یخچال را عوض کنیم. پس از تماس با شرکت آنها اصرار داشتند که موتور را تعویض کنند و بعد از تعویض، دو روز بعد دوباره موتور مشکل پیدا کرد. پس از تماس با آن شرکت، گفتند یک قطعه ای هنگام تعویض موتور شکسته شده و دوباره آن را درست کردند. اما نهایتا ترجیح می دادند یک جوری مشکل را بر دوش مشتری بیندازند.» در این میان نکته مغفولی که مصرف کنندگان لوازم خانگی با آن روبه رو هستند، این است که در شرایطی که بازار در انحصار شرکت های داخلی است آیا این شرکت ها در عمل پاسخگوی تعهدات خود هستند؟ آیا مسئولی نظارتی دارد؟ درنهایت این مصرف کننده ایرانی است که در قبال عدم ارائه گارانتی متضرر خواهد شد.

تولیدکنندگان لوازم خانگی باید در قبال دوره گارانتی پاسخگو باشند

عباس هاشمی، دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی
تولیدکنندگان داخلی لوازم خانگی موظف هستند در قبال دوره گارانتی متعهدشده خود و یا بعد از گارانتی، دوره وارانتی که تامین قطعات خواهد بود، به مشتری پاسخگو باشند زیرا جزو سیستم خدمات پس از فروش این شرکت هاست. دوره گارانتی به صورت مدون در قالب یک دفترچه در اختیار خریدار قرار می گیرد. اگر کالای خریداری شده به هر دلیل دچار اشکال شود، در دفترچه گارانتی مشخص شده که دلایل اشکال آن چیست و آیا این دلایل جزو گارانتی هست یا خیر. بنابراین این موارد چیزی نیست که تولیدکننده ای بخواهد کم فروشی کند یا از تعهدی که دارد، تخطی کند. دوره گارانتی مورد به مورد و شرکت به شرکت و حتی کالا به کالا یا قطعه به قطعه متفاوت است. بنابراین این دفترچه مشخص کننده موارد دقیق گارانتی است که خریداران باید به آن توجه کنند. مضاف بر اینکه ببینند آن اتفاقی که برای کالای خریداری شده افتاده در اثر چه عواملی بوده است. درنهایت واحدهای تولیدی لوازم خانگی براساس دفترچه و تعهدی که برای گارانتی و وارانتی دارند صددرصد پاسخگو هستند و البته باید پاسخگو باشند و چنانچه موردی پیش بیاید، سازمان حمایت ناظر است و می تواند از حقوق مصرف کننده حمایت کند. همچنین موارد تخطی شده اگر به انجمن منتقل و منعکس شود، ما نیز می توانیم از طریق واحد مربوطه پیگیری کنیم؛ اما سازمان حمایت از حقوق تولیدکننده و مصرف کننده مسئولیت مستقیم آن را دارد. البته ناگفته نماند که واحدهای تولیدی از تعهداتی که خود متقبل شده اند، تخطی نخواهند کرد.
مردم در زمان خرید باید توجه داشته باشند که فروشگاهی که به آن مراجعه کرده اند، نمایندگی اصلی واحد تولیدی باشد. برخی از فروشگاه ها به نام نمایندگی اصلی مردم را می فریبند و لوازم خانگی را با قیمت بالا به خریدار می فروشند. البته اگر نمایندگی قانونی یک برند نیز تخطی کند به طور یقین باید با او برخورد شود. حقوق مصرف کننده به هیچ وجه قابل معامله نیست. حق مصرف کننده باید حفظ شود و در نهایت اگر زمانی اتفاقی بیفتد که واحدهای تولیدی یا نمایندگان قانونی آنها زیر بار نمی روند باید به سازمان حمایت منتقل و منعکس شود و از آن طریق مورد پیگیری قرار بگیرد. ولی واحد تولیدی طبق دفترچه تعهداتی که دارد قطع به یقین پاسخگوست و البته باید هم پاسخگو باشد. ما در این موارد با هیچ تولیدکننده ای تعارف نداریم لذا حقوق مصرف کننده در اولویت نخست است. در مواردی که نمایندگی های متفرقه و حتی اصلی کوتاهی می کنند واحد تولیدی اصلی ورود پیدا می کند.
ما در انجمن سیستمی را پیش می بریم که تمام خدمات پس از فروش واحدهای تولیدی لوازم خانگی را رنکینگ کنیم. یعنی انجمن ورود کرده و خدمات پس از فروش واحدها را رتبه بندی و به آنها اعلام کند، و ایرادات و نواقص آنها را بگوید. انجمن چنین برنامه ای را دارد که به این قضیه ورود پیدا کند و با کمک سازمان حمایت این رنکینگ را انجام بدهد. قطعا این کار به زودی انجام خواهد شد.

همچنین مطالعه کنید:

قیمت پیاز با مدیریت صادرات متعادل می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، اسداله کارگر گفت: بررسی ها نشان می دهد که …