صفحه اصلی / اسلایدر / تشدید گرانی مسکن با عرضه در بورس
تشدید گرانی مسکن  با  عرضه در بورس

کمتر از یک ماه تا پیش فروش مسکن در بورس کالا مانده است

تشدید گرانی مسکن با عرضه در بورس

کسب و کار نیوز - در حالی کمتر از یک ماه دیگر بورس مسکن به شکل جدی راه اندازی می شود که در عمل راه‌اندازی آن در شکل کلی منجر به رونق یا کاهش نرخ مسکن نمی‌شود، زیرا رشد قیمت مسکن حاصل تورم است نه حاصل رونق اقتصادی.

به گزارش کسب و کار نیوز، از آنجایی که تورم هم به دلیل ضعف مدیریتی دولتمردان بر این بخش و سایر حوزه‌های اقتصادی حاکم شده است بنابراین نباید منتظر کاهش قیمت مسکن با راه اندازی بورس مسکن باشیم.

جزئیات راه اندازی بورس املاک از زبان یک مسئول

مدیر مطالعات اقتصادی بورس کالا در مورد جزئیات راه اندازی بورس املاک گفت: «تا یک ماه آینده با انتشار اوراق سلف موازی استاندارد، مسکن در بورس کالا پیش فروش می‌شود.» جواد فلاح گفت: «بورس کالا به دنبال جلب منافع از بازار سرمایه برای تأمین مالی ساخت مسکن است بر همین اساس به دنبال عرضه اوراق سلف موازی استاندارد هستیم. امیدنامه اوراق سلف موازی استاندارد توسط شرکت سرمایه گذاری مسکن وابسته به بانک عامل حوزه مسکن تهیه و به بورس کالا تحویل شده است. عرضه این اوراق به افراد امکان می‌دهد تا براساس پولی که در اختیار دارند اقدام به پیش خرید مسکن کنند.» مدیر مطالعات اقتصادی و سنجش ریسک بورس کالا ادامه داد: «پیش خرید مسکن در چارچوب بورس کالا صورت می‌گیرد و بورس کالا تضمین‌ها را از طرفین دریافت می‌کند و افراد می‌توانند با خیالت راحت اقدام به پیش خرید مسکن کنند. افراد می‌توانند به صورت متری و در قالب هر واحد هر متر مربع مسکن خریداری کنند. افراد زمانی که برای خرید مسکن مراجعه می‌کنند با افزایش قیمت مسکن روبرو می‌شوند و باید صبر کنند تا پولشان به حد خرید ملک شود، اما با خرید این اوراق فرد می‌تواند از ارزش افزوده ملک هم بهره ببرد. افراد می‌توانند هر واحد از صندوق را خریداری کنند و در صورت سررسید به واحد مورد نظر خود دست یابند در مقابل اگر تا سررسید اوراق نیاز به پول داشتند می‌توانند واحد این اوراق را بفروش برسانند.
این مقام مسئول درباره تفاوت این اوراق با صندوق زمین و مسکن گفت: تفاوت اوراق سلف موازی استاندارد با صندوق در این است که با این اوراق فرد واحد را پیش خرید می‌کند و در نهایت می‌تواند همان واحد را خریداری کند، زیرا واحدهای این اوراق براساس هر واحد آپارتمان مشخص می‌شود و بستگی به شرایط بازار متفاوت است.
وی بیان کرد: «اقدامات لازم برای عرضه این اوراق انجام شده است و پیشنهادها به هیئت پذیرش بورس ارسال شد و منتظر نظر نهایی کمیته فقهی بورس هستیم بعد از تأیید از سوی سازمان بورس و تا یک ماه دیگر اوراق را منتشر می‌کنیم.»

گرانی قیمت زمین مسبب گرانی مسکن است

در این میان به گفته رئیس کمیسیون عمران مجلس، ورود زمین و ملک در بورس باعث افزایش قیمت مسکن می‌شود. رضایی می گوید: «عمده علت گرانی مسکن بخاطر گران بودن قیمت زمین در کشور است. دولت به جای عرضه زمین های دولتی در بورس آن را در اختیار انبوه سازان قرار دهد تا شاهد کاهش قیمت مسکن باشیم.»
«کسب و کار» در گفتگو با یک کارشناس، راهکار کنترل قیمت مسکن را بررسی می کند.

بستر فروش مسکن در بورس فراهم نیست

فرشید پورحاجت، دبیر انجمن انبوه‌سازان کشور
کمتر از یک ماه دیگر مسکن در بورس کالا عرضه خواهد شد. مسئولان پاسخ دهند که به چه سبک و سیاقی می خواهند یک کالای غیرهمگن مانند مسکن را وارد بورس کالا کنند و این کار سخت را انجام بدهند. مضافا بر اینکه ما موانع حقوقی در حوزه پیش فروش ساختمان داریم که ضوابط و شرایط خاص خود را دارد و به نظر می رسد این موضوع می بایست در حوزه حقوقی هم مورد بررسی قرار بگیرد که آیا اساسا بستر پیش فروش کالایی مثل مسکن که پیش فروش آن قانون خاص خود را دارد، فراهم هست یا خیر. طبق صحبت های سنجیده رئیس کمیسیون عمران مجلس، قطعا این طرح موجب گرانی مسکن خواهد شد. امروز ما در حوزه مسکن اگر قصد داریم شعار ندهیم و مردم را صاحب مسکن بکنیم، بهترین مسیر تولید مسکن است. به عبارتی اگر تولید مسکن را در کشورمان افزایش بدهیم، ضرورتی برای خلق برنامه های خلق الساعه در حوزه مسکن وجود نخواهد داشت. به نظر می رسد بهترین مکانیزمی که در حال حاضر می بایست دنبال شود، بر سه رکن باید برنامه ریزی شود که برای اجرایی شدن آن می طلبد ریاست محترم کمیسیون عمران و دولت دنبال کنند. ابتدائا باید زمین مناسب را برای بخش تولید فراهم کنند. در حال حاضر بین ۲۰ تا ۸۰ درصد قیمت تمام شده در حوزه مسکن به قیمت زمین برمی گردد. بنابراین تکلیف زمین را باید مشخص کنیم. وقتی زمین نیست و تولید مسکنی صورت نمی گیرد بورس مسکن به چه صورت می خواهد قیمت مسکن را کنترل کند؟ آیا با این کار ما به بورس بازی دامن نزده ایم؟ آیا به افزایش قیمت یک کالای نایاب دامن نزده ایم؟ آیا تجربه همین سه چهار ماهه گذشته در خصوص انحصاری که در حوزه کالاهای اساسی در بورس به وجود آمد کافی و وافی برای تجربه تلخ از بورس برای مردم نبوده است؟ اساسا من اعتقادی به بورس مسکن ندارم. چون شفافیت لازم در آن وجود ندارد و اینکه اسم پیش فروش را بکنیم «سلف» و بگوییم «سلف موازی» یا «سلف موازی استاندارد» فکر می کنم بازی با واژگان است و اساسا موضوع منتج به صاحب مسکن شدن مردم نخواهد شد. پس بهترین مکانیزم این است که زمین مناسب برای تولید تهیه و تسهیلگری در حوزه ساخت و ساز و تولید مسکن برای بخش تولید و انبوه سازان فراهم شود. در گام دوم بسته ها و سیاست های مالی مناسب در حوزه مسکن تدوین شود؛ چراکه امروز وام مسکن به شدت گران است. مردم با وام گران صاحب مسکن ارزان نخواهند شد. مردم با وام گران، صاحب مسکن گران قیمت می شوند. نباید با صحبت های غیرکارشناسی و نسنجیده به گرانی مسکن دامن بزنیم و بازار مسکن را از مسیری که در حال حاضر دارد دنبال می کند بدتر کنیم. هیچ مسیری بهتر از تولید مسکن نیست. هیچ مکانیزم و ابزار اقتصادی در کشور و در دنیا غیر از تولید و تعادل بخشی به عرضه و تقاضا در هیچ اقتصادی تدوین نشده و بهترین مکانیزم برای تعادل بخشی و دسترسی مردم به خانه مناسب، تولید مسکن است. ما با بورس و بورس بازی صاحب مسکن نمی شویم.

همچنین مطالعه کنید:

درآمد ۸۰۶ هزار میلیارد تومانی دولت از مالیات در ۱۴۰۲

به گزارش کسب و کار نیوز، در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۸۰۵ هزار و ۹۲۲ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.