چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اسلایدر / مقاومت دلار در کانال ۲۲ هزار تومان
مقاومت دلار در کانال ۲۲ هزار تومان

تزریق ارز سد مقاومتی دلار 22 هزار تومانی را می شکند

مقاومت دلار در کانال ۲۲ هزار تومان

کسب و کار نیوز - با کاهش نرخ دلار از مرز 26 هزار تومان شاهد مقاومت نرخ این ارز در مرز 22 هزار تومان هستیم. قیمت دلار مجددا به کانال 22 هزار تومان بازگشته و با نرخ 22 هزار و 500 تومان خرید و فروش می شود. روند کاهشی نرخ دلار بعد از افزایش بی سابقه قیمت آن ادامه داشته و به قیمت 22 هزار تومان – کمی بالاتر یا پایین تر- به ثبات رسیده است. به نظر می رسد این بازار دیگر به متغییرهای اقتصادی واکنش چندانی نشان نمی دهد و نه میلی به افزایش و نه کاهش قیمت داشته و در همین کانال قیمتی خواهد ماند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، به گفته برخی فعالان، طبیعی بود وقتی که بازار نتوانست مرز ۲۳ هزار تومانی را بشکند، با افزایش فروش‌ها مواجه شود. از نگاه این گروه، روز چهارشنبه معامله‌گران از خریدهای ابتدای هفته سودگیری کردند و به دنبال آن بودند که در قیمت‌های پایین‌تر اقدام به خرید کنند. به اعتقاد یکی از بازیگران باتجربه ارزی،‌ معامله‌گران بیشتر از قبل اخبار سیاسی را دنبال می‌کنند و در شرایط کنونی، بیشتر در انتظار واکنش آمریکا نسبت به تصمیم شورای امنیت هستند؛ سوال آنها این است که آیا آمریکا مکانیزم ماشه را می‌تواند فعال کند یا فعال خواهد کرد و در این صورت چه تغییری در اقتصاد و روابط ایران با کشورهای غربی ایجاد خواهد شد.

البته برخی فعالان، افت قیمت دلار در بازار آزاد را ناشی از افزایش بهای این ارز در سامانه نیما دانسته‌اند. دیروز فعالان ارزی عنوان می‌کردند که قیمت این ارز در سامانه نیما به نزدیک ۲۰ هزار تومان رسیده است. مدت‌هاست که در سامانه سنا، قیمتی برای دلار سامانه نیما اعلام نمی‌شود و دیروز هم برخی فعالان عنوان می‌کردند که قیمت نیمایی دلار به بالای ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان رفته است. رشد قیمت دلار در سامانه نیما از نگاه برخی فعالان منجر به افزایش انگیزه برای عرضه ارز خواهد شد.از همین جهت بود که عده‌ای آن را عاملی کاهشی در بازار آزاد ارز در نظر می‌گرفتند.

کاهش نرخ ارز با تعدیل نرخ بهره

کامران ندری، کارشناس اقتصادی

اقتصاد ما در شرایط بسیار سختی قرار دارد. همچنین امکانات و منابع ارزی کشور مسدود است که این موضوع خود منجر به پیچیده تر شدن شرایط می شود. از سویی دیگر تحریم ها منجر شده حجم اصلی درآمدهای ارزی کشور که حاصل از فروش نفت بود کاهش قابل توجهی پیدا کند و میزان ذخیره شده نیز به دلیل تحریم های بانکی امکان جابجایی ممکن نیست. از همین رو نمی توان انتظار داشت در چنین شر ایطی نرخ ارز تثبیت شود. البته فعلا شواهدی که در بازار وجود دارد حاکی از آن است که کانال ۲۰ تا ۲۲ هزار تومان یک سطح مقاومتی جدی در بازار ارز است که بانک مرکزی برای کاهش آن با مدیریت انتظارات نمی ‌تواند کاری انجام دهد، بلکه باید میزان قابل ملاحظه ‌ای تزریق ارز به بازار صورت بگیرد تا این سطح مقاومتی شسکته شود.

بنابراین تلاش باید در این جهت باشد که شیب تند افزایش قیمت نرخ ارز کنترل شود. متاسفانه باید با این حقیقت نیز روبرو شویم که در این مسیر گزینه های بسیار محدودی در اختیار داریم. دولت باید به طور جدی به دنبال راهکاری مناسب باشد که وضعیت فعلی را کنترل کند. یکی از راهکارهایی که با توجه به آن می توان شیب افزایش قیمت را کنترل کرد تغییر سیاست های نرخ بهره است. در حال حاضر نرخ بهره طی یک دهه گذشته در پایین ترین سطح خود قرار دارد که هیچ تناسبی با شرایط فعلی اقتصاد ندارد. به هر ترتیب اگر بانک مرکزی و دولت به این جمع بندی برسند که نرخ بهره با توجه به شرایط فعلی تعدیل شود شاهد آن خواهیم بود که سرعت افزایش نرخ ارز تا حدودی کند خواهد شد.

همچنین مطالعه کنید:

قیمت پیاز با مدیریت صادرات متعادل می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، اسداله کارگر گفت: بررسی ها نشان می دهد که …