صفحه اصلی / اسلایدر / بورس پیشتاز سوددهی به مردم
بورس پیشتاز سوددهی به مردم

بررسی وضعیت بازارها در سال 99 نشان داد:

بورس پیشتاز سوددهی به مردم

کسب و کار نیوز - طی پنج ماه گذشته از سال همچنان بازار سرمایه با سوددهی بیشتر پیشتاز است و به رغم ریزش هایی که در چند وقت اخیر داشته باز هم سهامداران خود را راضی نگه داشته است. بنابراین با توجه به آمارهای منتشر شده از بازارهای مالی در کشور بازار سرمایه همچنان پرمخاطب ترین بازار برای سوددهی و درآمدزایی آنی است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، این در حالی است که بازار ارز به رغم افزایش قیمت و رشد نتوانست انتظارات خریداران و فروشندگان آن را برآورده سازد و حتی افزایش نرخ دلار تا ۲۶ هزار تومان نیز نتوانست جای بازار سرمایه را بگیرد. بنابراین در چند ماه اخیر همچنان بازار سرمایه و سهامداران آن توانسته اند عنوان پرسوددترین و پردرآمدترین بازار را به خود اختصاص دهند.

مردم این روز‌ها برای سرمایه گذاری به دنبال بازار‌های مختلف هستند؛ از بورس تا دلار، گزینه‌های مختلفی پیش روی مردمی است که شاید در نگاه کلان، تنها به دنبال حفظ ارزش سرمایه خود هستند تا سود لحظه‌ای و یکباره. در این میان، اگر به روند سه ماه و چند هفته اخیر در سال جاری نگاهی کلی داشته باشیم، متوجه خواهیم شد که سود سرمایه گذاری در بورس از ابتدای سال ۹۹ تا به امروز، به حدود ۲۴۰ درصد می‌رسد. حتی برخی بورس بازان از سود ۳۰۰ درصدی در سه ماهه ابتدایی سال خبر می‌دهند، ولی در بازار رقیب، یعنی بازار ارز، روند شاخص ارزی، نشان از رشد حدود ۴۸ درصدی دارد؛ یعنی نرخ دلار در صرافی‌های بانکی در بازار امروز نسبت به آخرین روز کاری سال ۹۸، حدود ۴۸ درصد گران‌تر شده است. همچنین در بازار‌های دیگر نظیر طلا، سکه، مسکن، خودرو و یا حتی سپرده بانکی، افراد با دیدگاه‌های مختلفی سرمایه گذاری کرده‌اند و به نظر خودشان، سود خوبی به دست آورده اند.

با اینکه در مردادماه برخلاف ماه‌های قبل سال ۹۹، آن‌چنان روزهای خوشی برای بازار سهام رقم نخورد و تقریبا در بیشتر روزهای مردادماه، مسیر شاخص‌کل بورس نزولی بود اما این در حالی است که از ابتدای امسال تاکنون، شاخص‌کل بورس از رشد ۲۴۲.۶ درصدی برخوردار بوده است. این میزان رشد، نشان از آن دارد که از ابتدای امسال تاکنون هیچ‌کدام از بازارهای موازی چنین سودآوری‌ای برای سرمایه‌گذاران نداشته است.

سهولت سرمایه گذاری در بازار سرمایه

عباس آرگون، نایب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران

بازار سرمایه به دلیل سهولت ورود به آن همواره مورد استقبال مردم بوده است. اینکه مردم می توانند با هر آورده ای وارد بورس شده و عنوان سهامدار را از آن خود کنند مورد جذابی است که دیگر بازارهای مالی موازی از آن برخوردار نیستند. سهولت سرمایه گذاری در بازار ارز، مسکن، خودرو و طلا به این شکل نیست و در بازار بورس با هر سطحی از آورده می توان سرمایه گذاری کرد. بازار مسکن برای سرمایه گذاری نیاز به سرمایه حداقلی دارد. برای خرید یک واحد ۵۰ متری در حال حاضر کمترین رقم مورد نیاز یک میلیارد تومان است که فراهم کردن آن بر هر کسی ممکن نیست. بازار ارز نیز محدودیت های خودش را دارد و برای مردم عادی ورود به آن با ریسک بسیار همراه است. هرچند از سال گذشته تا به امروز افراد بسیاری به این بازار ورود کرده اند اما بازار ارز نتوانست انتظارات مردم را برای درآمدزایی و سوددهی آنی برآورده کند.

بنابراین با توجه به اینکه سهولت ورود در بازارهای مالی دیگر کم است و آورده ای حداقلی می خواهد و مهم تر اینکه بورس حمایت های دولتی را نیز دارد مردم بیشتر تقاضای خرید سهام را دارند تا اینکه پول خود را به دیگر بازارها تزریق کنند.

بورس از ابتدای سال تا به اینجا توانست بیش از ۲۵۰ درصد به مردم و سهامداران خود سود بدهد و این اتفاق برای مردم و کسانی که به تازگی وارد این بازار شده اند جذابیت زیادی دارد. این درحالی است که دیگر بازارهای مالی سوددهی زیر ۱۰۰  درصد را ۱۰۰ را داشته اند. شاید رشد بازار سرمایه با واقعیت های اقتصادی همخوانی نداشته ولی این عدم همخوانی فقط مختص بازارسرمایه نبوده و بازار مسکن، خودرو و… هم رشد زیادی کرده است. اگر اعتقاد به حباب بازار سرمایه داشته باشیم باید بپذیریم که قیمت خودرو و مسکن و بسیاری از کالاهای دیگر هم در کشور حباب دارد.

به هر ترتیب بورس نماد شفافیت است و نباید با هر منفی، مردم را ترساند. اقبال بازار سرمایه فرصتی طلایی برای اقتصاد کشور است و باید به مردم در مورد سرمایه گذاری در این بازار آموزش داد. تا چندی قبل تمام مردم تمایل به سرمایه گذاری در بازارهای فیزیکی داشتند؛ ولی حالا شاهد ورود تعداد بیشتری از مردم به بازار سرمایه هستیم. اما هنوز مردم در مورد سرمایه گذاری در بورس، دانش کافی ندارند و اگر شناخت مردم از این بازار بیشتر بود، استقبال از عرضه های دولت در قالب ETF دارا یکم با تخفیف ۳۰ درصدی، خیلی بیشتر از اینها مورد توجه قرار می گرفت.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.