صفحه اصلی / اسلایدر / تخلف بزرگ در گرانفروشی موبایل
تخلف بزرگ در گرانفروشی موبایل

گوشی موبایل با دلار ۱۲ هزار تومانی وارد و با ارز روز به فروش می‌رسد

تخلف بزرگ در گرانفروشی موبایل

کسب و کار نیوز - واردات گوشی با دلار 12 هزار تومانی و فروش آن به نرخ روز دلار نمونه ای از سواستفاده هایی است که در بازار تلفن همراه به چشم می خورد. مشاهدات میدانی در چند ماه اخیر تاکنون نشان دهنده افزایش قیمت موبایل در بازارهاست. از طرفی دیگر شکایات خریداران نیز از فروشگاهها و مراکز خرید موبایل حاکی از این است که در آشفته بازار موبایل گرانفروشی وجود دارد و مسئولی پاسخگوی این شرایط نبوده و نیست. افزایش نرخ ارز تا حدود بسیار زیادی در گرانی ها تاثیر داشته اما همه ماجرا این نیست. گرانفروشی در بازار موبایل با استناد به صحبت های بسیاری از فعالان بازار و مسئولان امر به سواستفاده از افزایش نرخ ارز باز می گردد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، مهدی محبی، رئیس اتحادیه دستگاههای مخابراتی در گفتگوی کوتاهی با “کسب و کار” در این رابطه می گوید: تمام قیمت باید توسط واردکنندگان و فروشندگان در سامانه ۱۲۴ ثبت شود. در این سایت می توان قیمت ها را به روز چک کرد وهر شرکتی که تخلف کرده است باید جوابگو باشد. بدین صورت نیست که هر کسی آزادانه بتواند فعالیت در بازار موبایل و قیمت سازی داشته باشد.

فعالیت غیرقانونی واردکنندگان

اما ابراهیم درستی، رئیس اتحادیه فروشندگان تلفن همراه در این رابطه می گوید: حجم بسیار زیادی از تلفن‌هایی که هم اکنون در بازار عرضه می‌شوند با دلار ۱۲ هزار تومان به کشور وارد شده اند، اما متولیان عرضه تلفن از گمرک به بازار با دلار نرخ روز اقدام به عرضه و فروش می‌کنند. انجمن واردکنندگان تلفن همراه به عنوان متولی این امر، زمانی که دلار ۱۲ یا ۱۳ هزار تومان بود، تلفن‌هایی که هم اکنون در بازار عرضه می‌شوند را به کشور وارد کرده است، که این موضوع یک نمونه از تخلف بزرگ در کشور است. از قوه قضاییه خواستاریم به این موضوع ورود کرده و از فعالیت غیر قانونی واردکنندگان جلوگیری کند تا قیمت‌ها کاهش و قدرت خرید مردم در این زمینه افزایش پیدا کند.

پشت پرده گرانی موبایل؛ از کاهش واردات تا رشد نرخ ارز

عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس کاهش واردات، افزایش تقاضا به واسطه تعطیلی مراکز آموزشی و استفاده از سامانه شاد و رشد نرخ ارز را از جمله دلایل گرانی موبایل برشمرد. عبدالله رضیان عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره گرانی موبایل در روزهای اخیر، گفت: اگرچه گوشی همراه یکی از نیازهای اساسی زندگی روزمره است اما به زعم مسئولان جزو کالاهای لوکس محسوب می شود بنابراین هیچ نهادی بر قیمت گذاری این کالا به درستی نظارت نکرده و تعیین قیمت ها سلیقه ای است.

نماینده مردم قائمشهر، سوادکوه و جویبار در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تعیین قیمت موبایل از فرمول مشخصی پیروی نمی‌کند، افزود: دولت نقشی در تعیین نرخ موبایل ندارد و افراد خاصی در بازار با توجه به مولفه هایی مانند نرخ ارز و…. قیمت آن را مشخص می کنند. وی با بیان اینکه دولت تنها بر قیمت کالاهای اساسی که خود متولی واردات آن است، نظارت دارد، اظهار کرد: علیرغم اینکه دولت به دنبال حمایت از مردم است اما سازوکار تحقق این مهم در کشور وجود ندارد. قیمت موبایل نیز مانند سایر کالاها روزانه تغییر می کند، و متاسفانه دستگاه های مشخصی بر بهای این کالا نظارتی ندارند.

نماینده مردم در مجلس دهم افزایش نرخ ارز را یکی دیگر از دلایل گرانی موبایل دانست و اضافه کرد: از آنجایی که با شیوع ویروس کرونا واردات گوشی همراه کاهش چشم گیری یافت و تقاضا به دلیل استفاده مردم از سامانه شاد بیشتر شد، قیمت گوشی همراه صعودی شد.

نظام توزیع موبایل شفاف نیست

میثم دادخواه، کارشناس حوزه مخابرات و فناوری اطلاعات

در بازار تلفن همراه کشور میزان بسیار زیادی از اجناس موجود خرید قبل هستند.این بدان معناست که تا قبل از گران شدن دلار و زمانی که مرزها به دلیل بیماری کرونا بسته و حمل و نقل محدود نبود این واردات انجام شد. بنابراین باید قیمت های فعلی با قیمت دلار آن زمان مطابقت داشته باشد. در حالی که همه بر این موضوع آگاه هستیم که واردات موبایل ماه هاست انجام نمی شود پس چطور می توان قبول کرد که این افزایش قیمت ها وجود داشته باشد. با گران شدن ارز در روزهای فعلی شاهد هستیم که قیمت گوشی هایی که در بازار موجود بوده و تا قبل از نوسانات نرخ ارز به قیمت واقعی خود فروخته می شدند دچار افزایش قیمت بی سابقه می شوند. این سواستفاده از شرایط موجود است. شرایطی که مصرف کننده و خریدار را دچار ضرر و زیان می کند.

بنابراین اجناسی که اکنون در بازار موجود است، با دلار قبلی خریداری شده و واردکننده قانونی بیش از نرخ مصوب، اجازه افزایش قیمت ندارد و افزایش قیمت عملا مربوط ‌به واسطه‌های موجود در بازار و اتفاقاتی است که در نظام توزیع بازار می‌افتد. نظام توزیع موبایل در کشور پس از اینکه واردکننده به توزیع‌کننده جنس را عرضه می‌کند، شفاف نیست و همین موضوع باعث گرانی می‌شود. درصورتی‌که اگر نظام توزیع از واردکننده تا مصرف‌کننده قانونمند شود، می‌توان اثر نوسانات ارز را بر قیمت موبایل به حداقل رساند.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.