صفحه اصلی / اسلایدر / وزیر پیشنهادی صمت در مجلس
وزیر پیشنهادی صمت در مجلس

مسئولان انجمن صنایع لوازم خانگی در گفتگو با «کسب و کار» از انتظاراتشان از مدرس خیابانی می گویند

وزیر پیشنهادی صمت در مجلس

کسب و کار نیوز - در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس در حالی صلاحیت وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت بررسی می‌شود که حسین مدرس خیابانی مخالفان و موافقان زیادی دارد.

 

به گزارش کسب و کار نیوز، هرچند برخی از صاحب منصبان تاکنون حمایت خود را از مدرس خیابانی اعلام کرده اند؛ اما نگاهی گذرا به عملکرد بخش صنعت وزیر پیشنهادی صمت نشان می دهد او برای تکیه زدن بر مسند وزارت صنعت، معدن و تجارت راهی بس دشوار پیش روی خود دارد؛ چراکه تجربه کنترل قیمت ها به ویژه در بخش صنعت نشان می دهد در ماه های سرپرستی او، بازار با افت و خیز زیادی روبه رو بوده است.

نگاهی اجمالی به کارنامه مدرس خیابانی

با توجه به برخی چالش ها و مسائل متعدد صنعتگران در دوران کنونی، وجود و حضور فردی آشنا و مسلط به این امور، لازمه حل بسیاری از این مشکلات است. حسین مدرس‌خیابانی، دانش‌آموخته دانشگاه علم و صنعت ایران است. وی حدود ۱۷ سال در وزارت بازرگانی مسئولیت‌هایی چون قائم‌مقام معاونت بازرگانی داخلی، مدیرکل برنامه‌ریزی وزارت بازرگانی، مدیرکل تامین و توزیع کالا، مدیرکل دفتر تنظیم بازار و هیات‌مدیره شرکت بازرگانی دولتی ایران داشته و همچنین نزدیک به ۱۰ سال عنوان مدیرعامل و عضو هیات‌مدیره چند واحد تولیدی و صنعتی از جمله شرکت‌های سیمان زنجان، سیمان فیروزکوه، مجتمع فولاد خراسان، موتورسازان (تراکتورسازی ایران)، سیمان مازندران، سیمان غرب و شرکت توسعه صادرات را در کارنامه خود دارد. مدرس‌خیابانی پس از برکناری «رضا رحمانی» طی حکمی از طرف «حسن روحانی» به عنوان سرپرست صمت تعیین شد.

هرچند مدرس خیابانی در گزارش عملکرد سه ماهه سرپرستی وزارتخانه صمت در بخش های مختلف نقاط مثبت زیادی دارد اما واحدهای نیمه فعال بسیاری هستند که نیاز دارند به چرخه تولید برگردند.

عملکرد مدرس خیابانی در بخش لوازم خانگی

یکی از کارهایی که در سه ماهه سرپرستی مدرس خیابانی در کشور انجام شده، تامین مواد اولیه کارخانجات لوازم خانگی است که وقفه چند ماهه را به خاطر محدودیت منابع ارزی، تجربه کرده است. تولیدکنندگان لوازم خانگی روزهای دشواری را می گذرانند و به طرق مختلف سعی کرده اند صدای خود را به گوش سرپرست این وزارتخانه و بانک مرکزی برسانند چراکه ارز لوازم خانگی از بهمن ماه به صورت قطره چکانی تخصیص می یابد و خطر تعطیلی و تعدیل نیروی کار و کمبود این لوازم در بازار وجود دارد.

نیاز امروز صنعت کشور تسهیل تولید در شرایطی است که تولید در وضعیت سختی به سر می برد. وزیر صمت جدید می تواند بسترساز جهش تولیدی باشد که تاکنون تنها وعده آن داده شده و هنوز درگیر موانع قانونی، بانکی، ارزی و تامین مواد اولیه داخلی و خارجی که عموما تحت پوشش وزارت صمت است، می باشد. انتظار صنعتگران و بازرگانان تسهیل این امور است. هرچند داعیان این امور صنعتگران و معدنکاران و بازرگانان هستند اما مردم در نهایت چوب گرانی ها را خواهند خورد. بنابراین از وزیر پیشنهادی انتظار می رود به این امور توجه ویژه ای داشته باشد.

«کسب و کار» در گفتگو با دو تولیدکننده لوازم خانگی، انتظارات آنها از وزیر پیشنهادی را بررسی می کند.

مدرس خیابانی برای وزارت نیاز به حمایت حاکمیت دارد

علیرضا دانیالی، رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع لوازم‌ خانگی

فردی که مسئول بخش های صنعت، معدن و تجارت کشور می شود، باید بتواند در این بخش ها یک قدم به جلوتر بردارد. این قدم باید شفاف باشد و برای آن ارزیابی و هدف گذاری شود. برای بررسی مشکلات این بخش ها باید به ارائه آمار کلی بسنده نکنیم و با شاخص های دقیق حرف بزنیم تا بتوانیم مشکلات را ارزیابی کنیم. در شرایط موجود بخش های صنعت، معدن و تجارت کشور مشکلات بسیار زیادی دارد. در دوره ای که رضا رحمانی بر مسند وزارت تکیه زده بود، آقای مدرس خیابانی قائم مقام بخش بازرگانی بود و این بخش را مدیریت می کرد و در بخش صنعت سابقه زیادی ندارد. البته ناگفته نماند که کارهای صنعتی کرده و مدیر صنعتی بوده است. به هر حال امیدوارم سابقه فعالیت ایشان در این بخش به مسئولیتشان به عنوان وزیر کمک کند. امیدواریم ایشان بتواند با توجه به سابقه ای که دارد این شیفت را انجام بدهد. مدرس خیابانی انسانی است که می خواهد کار کند؛ ولی مشکل اصلی کشور این است که استراتژی کلی ندارد و طرح های یک وزارتخانه نمی تواند کار بخش های صنعت، معدن و تجارت را بدون کمک هیات دولت و بانک مرکزی و بقیه اجزای حاکمیتی جمع کند. در واقع کار یک بخشی نیست و نیاز است که کشور یک استراتژی روشن، مشخص، مدون و عملیاتی داشته باشد و و ایشان هم به عنوان مسئول صنعت، معدن و تجارت بتواند کمک کند که این استراتژی درست انجام شود. البته نمی توان عملکرد ایشان را در مقام سرپرستی ارزیابی کرد چون تنها چند ماه سرپرست بود و این در حالی است که سرپرست یک وزارتخانه قدرت اجرایی زیادی ندارد و مانند وزیر نمی تواند همه طرح ها را عملیاتی کند. امیدواریم ایشان با توجه به سبقه ای که دارد، به عنوان وزیر انتخاب شود و کمک کند که مشکلات صنعت لوازم خانگی حل شود. امیدواریم او بتواند وزارتخانه و هیات دولت را هماهنگ کند و با رای بالا وزیر شود و حمایت هیات دولت را داشته باشد و خودش نیز بتواند کل هیات دولت را بسیج کند برای حمایت از صنعت و اقتصاد کشور که مشکلات بسیار حادی دارد و باید کارهای بسیار ریشه ای و سختی را انجام بدهد.

مدرس خیابانی گزینه ای مناسب برای وزارت صمت

عباس هاشمی، دبیر انجمن صنایع لوازم‌ خانگی

صنعت لوازم خانگی یک صنعت پیشران است و به لحاظ اشتغال و به خصوص مسائل حاشیه ای همچون توزیع، حمل و نقل و فروش به لحاظ تعداد صنعت اول ایران است. هرچند صنعت خودرو را صنعت اول می دانند؛ اما واقعیت این است که فعالان صنعت لوازم خانگی کاملا بخش خصوصی اند و شامل بخش های مختلف مثل تولید، توزیع، فروش جزء و خدمات پس از فروش می شوند؛ لذا صنعت لوازم خانگی یک صنعت بی نهایت حساس و روزمره مردم است. هر کسی هم به عنوان وزیر صنعت انتخاب شود باید توجه کند که قطع به یقین بزرگ ترین وزارتخانه کشور وزارت صنعت، معدن و تجارت است که یک وزارتخانه بزرگ و تاثیرگذار است. صنعت لوازم خانگی نیز یکی از صنایع اول کشور است. مشکل اصلی صنعت لوازم خانگی این است که از حدود بهمن ماه تاکنون تخصیص ارزهای مورد نیاز تولیدکنندگان این صنعت در بانک مرکزی بسیار کند شده و آقایان هرچند تاکنون تلاش کردند ورود پیدا کنند و خیلی جاها ورود پیدا کردند اما تا ۲۵-۲۰ درصد در تامین ارز لوازم خانگی برای مواد اولیه و اجزا و قطعات وارداتی آن موفقیت حاصل شده است. عمده ترین چیزی که وزیر صنعت باید نظارت داشته باشد و آن را به جد پیگیری کند بحث تامین مواد اولیه داخلی است. مثلا در بورس بازار فولاد آشفته است. آلومینیوم و مس هرچند براساس قیمت های جهانی فروخته می شود؛ ولی در فولاد بخش معاونت معدنی و ایمیدرو تاحدودی ضعیف عمل کردند و صنایع پایین دستی نتوانستند به مواد اولیه مورد نیاز خود دسترسی یابند. این ها مشکلاتی است که وزیر صمت باید رسیدگی کند. چون این شرکت ها زیرمجموعه و تحت پوشش ایمیدرو بوده و قطعا نظارت محکم تری می توانستند روی آن داشته باشند. در این موارد ضعیف عمل شده و الزاما بحث آقای مدرس خیابانی نیست، بلکه بخش های زیرمجموعه ایشان همچون معاونت معدنی و بخش ستاد تنظیم بازار باید قوی تر عمل می کردند. این در حالی است که تاکنون تاحدودی انفعالی برخورد شده و اتفاقاتی که افتاده متناسب با آن عکس العمل نشان داده اند. مدیریت قوی و واحدی در بخش بورس فلزات اعمال نشده و از این بابت صنایع پایین دستی بی نهایت تحت فشار بودند. در بخش پتروشیمی تا حدودی بهتر بوده ولی آن هم خیلی عالی نبوده است. در بحث تخصیص ارز مورد نیاز تولیدکنندگان باید تعامل بیشتری با بانک مرکزی صورت بگیرد چون متولی اصلی صنعت کشور، وزارت صمت است. به طور مثال اگر روزی شاهد کاهش تولید یا توقف خطوط تولید باشیم، وزارت صمت باید پاسخگو باشد. هرچند تلاش هایی شده ولی بیشتر از این می توانستند تلاش کنند. آقای مدرس خیابانی زمان آقای رحمانی قائم مقام وزیر صمت بودند و در بحث تولید فعالیت نمی کرد؛ ولی به هر حال با تولید ناآشنا نیستند و درد تولیدکنندگان را می دانند. الان هم با توجه به عمر باقیمانده دولت گزینه مناسب ایشان است.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.