صفحه اصلی / اسلایدر / بازار ارز در حالت انتظار
بازار ارز در حالت انتظار

واکنش بازار ارز به خبر گشایش اقتصادی چیست؟

بازار ارز در حالت انتظار

کسب و کار نیوز - با اعلام خبر گشایش اقتصادی خوش بینی هایی در رابطه با بازار ارز و کاهش نرخ دلار مطرح شده است. طی چند ماه اخیر نرخ دلار افزایش بی سابقه ای را تجربه کرده و تا 26 هزار تومان نیز رشد کرد. به دنبال اعلام دولت مبنی بر طرح «گشایش اقتصادی»، گمانه‌زنی‌های مختلفی از جمله آزاد شدن منابع بلوکه شده کشور، پذیرش لوایح FATF و انتشار اوراق سلف نفتی مطرح شده که تاثیر هر کدام از این موارد بر کاهش نرخ دلار بعید نیست.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، به نظر می‌آید بازار ارز در انتظار خبر دولت قرار دارد. اما اگر گشایش اقتصادی، از انتظارها ‌کمتر باشد، جو مثبتی که دولتمردان در روزهای اخیر به راه انداخته‌اند، نمی‌تواند پایدار باشد و حتی اثری معکوس به جا می‌گذارد. البته عمده قیمت‌ها در چند روز اخیر ثبات را تجربه کردند و بعید نیست نتایج مثبتی در انتظار خبر گشایش اقتصادی باشد.

با توجه به صحبت‌های مطرح شده از سوی مسئولین دولتی مبنی گشایش اقتصادی در هفته آینده همچنین کاهش نرخ ارز، بهای سکه و طلا در بازار کاهش چشمگیری داشت. سکه طرح جدید یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان کاهش قیمت پیدا کرد.

وعده گشایش اقتصادی رئیس جمهور درباره دلار است

یعقوب محمودیان، اقتصاددان در این رابطه می گوید: به نظرم وعده گشایش رئیس جمهور مربوط به آزادسازی منابع ارزی بلوکه شده ایران در سایر کشورهاست. البته هر گشایشی از این جنس باشد احتمالا موضوعی کوتاه مدت و سطحی است. محمودیان اظهار داشت: به نظرم وعده گشایش رئیس جمهور مربوط به آزادسازی منابع ارزی بلوکه شده ایران در سایر کشورهاست. البته هر گشایشی از این جنس باشد احتمالا موضوعی کوتاه مدت و سطحی است که خیلی دارای اهمیت نیست، چرا که به‌ اصطلاح یک اقدام موقت و مُسَکن مانند است و نتیجه آن هم کاهش نرخ ارز خواهد بود، زیرا رئیس کل بانک مرکزی نیز در روزهای گذشته موضوع کاهش نرخ ارز را مطرح کرده بود که به نظرم بین گشایش اقتصادی رئیس جمهور و وعده همتی ارتباطی وجود دارد.

در این میان نباید از اظهارات رییس کل بانک مرکزی مبنی بر اقدام اساسی برای بازار ارز نیز به سادگی گذشت. همتی در یک برنامه تلویزیونی در واکنش به اینکه دولت خود پشت پرده افزایش نرخ ارز است تا کسری بودجه ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی را جبران کند تاکید کرده بود: «همین امروز و فردا قیمت ارز را پایین خواهیم آورد و به مردم نشان خواهیم داد که دولت هیچ ‌وقت به دنبال گران کردن ارز برای تامین کسری بودجه نبوده است.» او گفته بود: در مدتی که شاهد نوسان بازار ارز هستیم، اقدامات زیادی انجام شده که در روزهای آینده نتایج آن را مشاهده می‌کنیم. به مردم می‌گویم که نرخ ارز این چیزی که می‌بینید نیست و نرخ ارزی که در بازار است (دلار ۲۴- ۲۳ هزار تومانی) واقعی نیست.

حال باید دید آیا در روزهای آینده پیش‌بینی ارزانی بیشتر برخی فعالان بازار ارز محقق می‌شود یا اینکه بار دیگر روند نوسانی قیمت دلار به حالت صعودی بازمی‌گردد.

چشم انداز بازارها با گشایش اقتصادی

وحید شقاقی، اقتصاددان

به طور ناگهانی نمی توان انتظار گشایش اقتصادی را داشت و آنطور که به نظر می رسد نمی توان بر آثار آن بر بازارها امیدوار بود. گشایش اقتصادی نیازمند برنامه ریزی مدت دار است که این اتفاق در این زمینه نیفتاده و انتظار برای اثرگذاری آن در بخش های مهم اقتصادی دست نیافتی است. باید بدانیم که با یک اتفاق گشایش اقتصادی صورت نمی‌گیرد، یعنی باید عاقلانه و با تدبیر و آگاهی به آن بپردازیم. اقتصاد ایران بدون جراحی‌ها، اقدامات و تصمیمات سخت نمی‌تواند گشایش اقتصادی داشته باشد، بنابراین اتفاقی نیفتاده که بخواهیم برای آن اسم گشایش اقتصادی را بگذاریم.

مشکلات مربوط به نرخ ارز بخشی مربوط به مسائل داخلی است و بخشی نیز مربوط به مسائل خارجی است. با این حال ریشه اصلی مشکلات ارزی کشور به دلایل اقتصادی بازمی‌گردد. همچنین دو تا سه سال است که دچار ناترازی ارزی در کشور شده ایم که این عامل نیز همان گونه که گفتم بر نرخ ارز تاثیرگذار است. تورم هم در افزایش نرخ ارز تاثیرگذار بوده است. تفاوت بین نرخ تورم داخل و خارج کشور بر نرخ ارز تاثیرگذار است. اقتصاد ایران در سال گذشته نرخ تورم حدود ۳۸ درصد را تجربه کرد و این در حالی بود که نرخ تورم جهانی حدود ۳ درصد بود. این اختلاف ۳۵ درصدی بر روی نرخ ارز تاثیرگذار بود و فشار وارد می‌کرد. بنابراین باید ناترازی تجاری، ناترازی ارزی و اختلاف نرخ تورم داخلی و جهانی حل شود تا مشکلات نرخ ارز هم حل گردد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.