صفحه اصلی / سرخط خبرها / چشم انداز بازارها با گشایش اقتصادی
چشم انداز بازارها با گشایش اقتصادی

وحید شقاقی، اقتصاددان:

چشم انداز بازارها با گشایش اقتصادی

کسب و کار نیوز- با اعلام ناگهانی نمی توان انتظار گشایش اقتصادی را داشت و آنطور که به نظر می رسد نمی توان بر آثار آن بر بازارها امیدوار بود. گشایش اقتصادی نیازمند برنامه ریزی مدت دار است که این اتفاق در این زمینه نیفتاده و انتظار برای اثرگذاری آن در بخش های مهم اقتصادی دست نیافتی است.

 باید بدانیم که با یک اتفاق گشایش اقتصادی صورت نمی‌گیرد، یعنی باید عاقلانه و با تدبیر و آگاهی به آن بپردازیم. اقتصاد ایران بدون جراحی‌ها، اقدامات و تصمیمات سخت نمی‌تواند گشایش اقتصادی داشته باشد، بنابراین اتفاقی نیفتاده که بخواهیم برای آن اسم گشایش اقتصادی را بگذاریم.

مشکلات مربوط به نرخ ارز بخشی مربوط به مسائل داخلی است و بخشی نیز مربوط به مسائل خارجی است. با این حال ریشه اصلی مشکلات ارزی کشور به دلایل اقتصادی بازمی‌گردد. همچنین دو تا سه سال است که دچار ناترازی ارزی در کشور شده ایم که این عامل نیز همان گونه که گفتم بر نرخ ارز تاثیرگذار است. تورم هم در افزایش نرخ ارز تاثیرگذار بوده است. تفاوت بین نرخ تورم داخل و خارج کشور بر نرخ ارز تاثیرگذار است. اقتصاد ایران در سال گذشته نرخ تورم حدود ۳۸ درصد را تجربه کرد و این در حالی بود که نرخ تورم جهانی حدود ۳ درصد بود. این اختلاف ۳۵ درصدی بر روی نرخ ارز تاثیرگذار بود و فشار وارد می‌کرد. بنابراین باید ناترازی تجاری، ناترازی ارزی و اختلاف نرخ تورم داخلی و جهانی حل شود تا مشکلات نرخ ارز هم حل گردد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۶ درصدی تامین ارز دارو در سال ۱۴۰۲

به گزارش کسب و کار نیوز، میزان ارز تأمین شده برای واردات دارو و تجهیزات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.