صفحه اصلی / اسلایدر / زمزمه تغییر سهمیه بندی بنزین
زمزمه تغییر سهمیه بندی بنزین

در طرح جدید نمایندگان سهمیه بنزین به فرد اختصاص می یابد

زمزمه تغییر سهمیه بندی بنزین

کسب و کار نیوز- نمایندگان مجلس یازدهم طرحی را برای اجرای عدالت و بهره‌مندی اشخاص نیازمند از یارانه بنزینی کلید زده اند. اختصاص سهمیه بنزین به خانوار به جای خودرو، آخرین طرحی است که ادعا می‌شود عادلانه‌تر از سایر ساز و کارها است. سیاست آزاد سازی یا تخصیص یارانه برای حامل‌های انرژی، همواره یکی از اصلی‌ترین گفتگوها میان کارشناسان مختلف اقتصادی بوده است. ماجرا اما مخالفان و موافقان زیادی دارد. آخرین تصمیم کلان بنزینی با افزایش ۳۰۰ درصدی بهای حامل‌های انرژی و تخصیص یارانه معیشتی، در آبان ماه ۹۸ همراه بود. اما برخی نمایندگان مجلس تازه وارد یازدهم، خبر از طرحی جدید برای بنزین می‌دهند

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، نماینده تهران در مجلس از تدوین طرح نمایندگان برای تغییر سهمیه‌بندی بنزین خبر داد. مالک شریعتی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: در شرایط فعلی نوع سهمیه‌بندی بنزین برای خانوارهایی که خودرو دارند، خوب است. وی با بیان اینکه ۵۰ درصد خانواده ها فاقد خودرو و از یارانه انرژی بی‌بهره‌اند، ادامه داد: در شرایط فعلی نحوه توزیع یارانه سوخت ناعادلانه است و حتماً باید اصلاح شود. نماینده تهران در مجلس از تدوین طرحی از سوی نمایندگان برای تغییر در نحوه سهمیه‌بندی بنزین خبر داد و عنوان کرد: در این طرح که در نوبت اعلام وصول قرار دارد پیشنهاد شده است تا سهمیه بنزین به جای خودروها به تعداد افراد خانواده داده شود.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس اضافه کرد: اگر روزانه به هر فردی ۷ دهم لیتر بنزین تعلق بگیرد، به طور مثال به  یک خانواده ۵ نفره ماهیانه ۱۰۰ لیتر بنزین تعلق می‌گیرد. شریعتی با اعلام اینکه در این طرح برای هر فرد ماهیانه ۲۰ لیتر بنزین در نظر گرفته شده است، افزود: در این طرح پیش‌بینی شده تا سامانه ای برای فروش بنزین افرادی که خودرو ندارند، پیش‌بینی شود. وی اظهار داشت: البته این موضوع نیز پیش‌بینی شده که دولت بنزین افرادی را که خودرو ندارند‌‌، در انتهای ماه بردارد و به جای آن کارت بانکی افراد را شارژ کند تا آنها بتوانند کالا خریداری کنند.

شریعتی گفت: «افراد یا صاحب خودرو هستند یا اینکه فاقد خودرو هستند، اگر خودرو ندارند می توانند از درآمد آن به شکل یارانه استفاده کنند.» شریعتی با تأکید به این موضوع که در شرایطی قرار نداریم که به جامعه شوک وارد کنیم، اظهار داشت: «می خواهیم بدون تغییر قیمت ها –بنزین- سهمیه‌ها عادلانه شود. یکماه گذشته با افت شدید قیمت نفت در جهان مواجه بودیم و قیمت بنزین افت کرد، در چند هفته قیمت بنزین جهان از بنزین ایران ارزان‌تر شد در این شرایط عادلانه تر بود که قیمت عرضه این محصول پایین‌تر بیاید. براین اساس معتقدیم لازم است سیاست‌گذاری در بخش بنزین با نرخ شناور باشد.»

طرح های غیرکارشناسی و فشار مضاعف به مردم

فرید زاوه، کارشناس خودرو

در طرحی که برای تغییر سهمیه بندی بنزین قرار است اتفاق بیفتد دادن ۹۰ هزار تومان در ماه به ازای سهمیه کسانی است که خودرو ندارند. این مبالغ بهتر است در غالب یارانه نقدی به اقشار آسیب پذیر پرداخت شود و این طرح تاثیری در کلان نخواهد داشت. نمونه این طرح ها که طرح های بیهوده و بر اساس فرضیه های غلط مطرح می شوند بسیار بوده که در مدت زمان دستخوش شکست شده است. اینکه عنوان می شود ۵۰ درصد خاهنواده ها فاقد خودرو هستند نیز فرض غلطی است. درست است که شاید اختصاص سهمیه به افرار عدلانه تر نشان دهد اما کل یارانه فشار به دولت است. ارزان ترین خودرو برای دارنده آن دو و نیم میلیون تومان در ماه هزینه دارد که هزینه خانوار بنزین تاثیری در کلان ماجرا ندارد و جز بار روانی که ایجاد خواهد گردنتیجه ای از آن نخواهیم گرفت. باید در این باره مطالعه و کارکارشناسی و همه جوانب آن بررسی شود. عجولانه درباره این طرح تصمیم‌گیری نشود و اجازه ندهیم تبعات منفی احتمالی آن دامن جامعه را بگیرد. متاسفانه ارائه طرح‌هایی اینچنینی که از پیش سرنوشتشان مشخص و محکوم به شکست است، بار فشار مضاعفی به مردم تحمیل خواهند کرد که قابل جبران نیست.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.