صفحه اصلی / اسلایدر / سوداگری بانک ها در بازار مسکن
سوداگری بانک ها در بازار مسکن

بنگاه داری بانک ها عرضه و تقاضای بازار مسکن را به هم ریخته است

سوداگری بانک ها در بازار مسکن

کسب و کار نیوز - تجاری عمل کردن بانک‎ها بجای توسعه‌ای عمل کردن آن‌ها موجب شده است بانک‌های کشور در حال حاضر بجای اینکه به توسعه ساخت و ساز بپردازند به دنبال سود و زیان باشند و همین امر نمی‌گذارد، توازن میان عرضه و تقاضا برقرار شود. یکی از دلایل افزایش قیمت مسکن در مدت اخیر دخالت بانک ها در این بازار است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، کسب سود بیشتر هدفی است که بانک ها در بازار مسکن به دنبال آن هستند. البته عدم پرداخت تسهیلات بانکی متناسب برای خرید مسکن به مردم نیز باعث تشدید مشکلات حوزه مسکن شده‌‌ است. همین چند روز گذشته بود که اعلام شد که یکی از بانک‌های بزرگ و خصولتی بیش از ۱۰۰۰ واحد مسکونی در تهران دارد که خالی هستند، این مسئله در شرایطی گفته شد که مقرر شده از خانه‌های خالی مالیات اخذ شود، تا از این طریق سوداگری در بازار مسکن کاهش باید و عرضه‌ها نیز افزایش یابد. اما نکنه مهم نقش بانک‌ها در افزایش تعداد خانه‌های خالی است که به نظر می‌رسد این مسئله ابعاد بسیار بزرگی دارد.

ایرج رهبر، نایب رئیس انجمن انبوه‌سازان در این رابطه می گوید: بانک‌ها قانع به سود بانکی ۱۸ تا ۲۰ درصد نیستند و برای کسب سود بیشتر بنگاه‌دار شده‌اند و با در دست گرفتن بازار مسکن و ایجاد نوسانات، یکباره می‌بینیم که ۴۰ تا ۵۰ درصد در عرض چند ماه قیمت‌ها رشد پیدا می‌کنند.

به گفته فعالان بازار مسکن فعالیت دلالانه بانک ها در عرصه مسکن موجب افزایش قیمت در بازار شده است، از این رو به نظر می رسد که برای تولید مسکن ارزان و کنترل گرانی ها، بانک ها باید نسبت به سرمایه گذاری در بازار تولید مسکن و ارائه تسهیلات کم سود به سازندگان اقدام کنند. در حوزه مسکن شاهد ورود بانک ها در عرصه واسطه گری هستیم. بانک ها از طریق شرکت های اقتصادی خود اقدام به خرید مسکن، ساخت مال ها و ساختمان های لوکس می کنند تا از این طریق به سودهای کلان دست یابند، این رویکرد بانک ها در سال های اخیر تأثیر منفی در بازار مسکن گذاشته است. بنگاهداری بانک ها در بازار مسکن موجب افزایش قیمت ها در بازار می شود، متأسفانه نهادی که باید هدف آن تقویت تولید و بهبود وضعیت اقتصادی کشور باشد، به عاملی برای تنش اقتصادی و گرانی تبدیل شده است.

البته یکی دیگراز مهم‌ترین عوامل گرانی مسکن، ضعف در مدیریت زمین است. درحال حاضر ۷۰ الی ۹۰ درصد از قیمت مسکن مربوط به زمین و تنها ۱۰ الی ۳۰ درصد آن مربوط به مصالح و کارگر است؛ کشور هیچ مشکلی در مصالح ساختمانی ندارد و حتی در این زمینه صادرات داریم؛ همچنین نیروی انسانی و مهندس عمران کشور به قدری است که بسیاری از آن‌ها با مشکل بیکاری دست و پنجه نرم می‌کنند. در عین حال زمین زیادی در سطح کشور وجود دارد که بخاطر نبود مدیریت و توزیع نا‌مناسب در اختیار تولید مسکن قرار نگرفته‌ است.

بانک ها به دنبال کسب سود بیشتر از بازار مسکن

اقبال شاکری، عضو کمیسیون عمران مجلس

در حال حاضر بازار مسکن با مشکلات بسیاری روبرو است که حضور بانک ها به عنوان بنگاه داران در این بازار نیز مزید بر علت شده است. گرانی های بی سابقه ای که در این بازار ایجاد شده مقصران بسیاری دارد که باید حضور بانک ها را اصلی ترین دلیل آن عنوان کرد. البته افزایش ارزشها در بازارهای مالی موازی نیز از دلایل مهم دیگر هستند که تاثیر بسیار زیادی در افزایش قیمت ها در بازار مسکن داشته اند. بنگاه داری بانک ها در بازار مسکن موجب افزایش قیمت مسکن شده و برای بانک ها مهم نیست که قیمت ملک به چه میزانی افزایش پیدا می کند، چراکه آن ها به دنبال کسب سود بیشتر هستند. سالهاست در رابطه با خروج بانک ها از بازار مسکن هشدار داده می شود اما همچنان فعالیت آنها ادامه دارد. این موضوع به نابسامانی ها در بازار مسکن دامن زده است و در کنار سود این نهادها مردم از خانه دار شدن فاصله گرفته اند.

هدف اصلی بانک ها باید ارائه تسهیلات کم سود به تولیدکنندگان برای حمایت از بخش تولید مسکن باشد که در چند سال اخیر تمایلی در عملکرد بانک ها برای تحقق این هدف دیده نشده است. تولید و عرضه مسکن تنها راه کاهش قیمت هاست که متاسفانه سیاست های چند سال اخیر مغایر بوده است. تولید مسکن در کشور کاهش بسیاری داشته است و به دنبال آن گرانی بی حد و حصری ایجاد شده که دسترسی مردم به خانه دار شدن را نیز کاهش داده است. تسهیلات بانکی باید در راستای تولید مسکن اختصاص پیدا کند در حالی که نقش بانک ها امروز در ارایه تسهیلات بسیار کمرنگ شده است.

ورود بانک ها به عرصه بنگاه داری و مسکن داری کاملا خلاف قانون بوده و مغایر با مصالح ملی است. بنابراین متأسفانه یکی از عوامل بروز تلاطم و گرانی در بازار مسکن فعالیت واسطه گرایانه بانک ها در این بخش است. یکی از محورهای اصلی طرح ساماندهی بازار مسکن، باید ممنوعیت ورود بانک ها به حوزه بنگاه داری و واسطه گری بازار مسکن باشد. بنابراین در صورتیکه طرح مذکور تصویب شود دیگر بانک ها برای فعالیت در این عرصه اجازه نخواهد داشت.

 

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.