صفحه اصلی / اسلایدر / نظارتی بر توزیع ماسک نیست
نظارتی بر توزیع ماسک نیست

۱۸ میلیون ماسک دپو شده چه زمانی توزیع می شود؟

نظارتی بر توزیع ماسک نیست

کسب و کار نیوز - در حالی وزارت صمت از وجود 18 میلیون ماسک دپو شده در کشور خبر داده است که موجودی ماسک در داروخانه ها با افزایش قیمت به مردم فروخته می شود و به دلیل نبود ماسک کافی در داروخانه ها بازار دلالی این کالا به راه افتاده است. مردم در حالی باید ماسک‏‎های گران قیمت بخرند که به گفته مدیرکل نظارت بر محصولات بهداشتی، دارویی و تجهیزات پزشکی سازمان حمایت قیمت هر عدد ماسک باید بین 1300 تا 1500 تومان باشد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز؛ اما وزارت صنعت، معدن و تجارت در اطلاعیه‌ای با رد هر گونه کمبود در تولید و تأمین ماسک مورد نیاز مردم و کادر درمانی، از وجود ۱۸ میلیون عدد ماسک در انبارها خبر داد و اعلام کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت آمادگی دارد تا در هر نقطه از کشور که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام نماید، مقادیر انبوه ماسک را تحویل دهد. در این اطلاعیه آمده است: ظرفیت تولید روزانه یازده میلیون عدد ماسک در کشور فراهم شده و هم اکنون ۱۸ میلیون عدد ماسک در انبارها دپو شده که بر این اساس، این وزارتخانه آمادگی دارد تا در هر نقطه‌ای از کشور که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام نماید، مقادیر انبوه ماسک را توزیع نماید.

فروش ماسک ها با قیمت بالای ۲۰۰۰ تومان در بازار آزاد

در همین رابطه نایب رئیس انجمن داروسازان تهران گفت: ماسک سه لایه پرستاری صنعتی با قیمت مصوب دولتی در داروخانه ها پیدا نمی‌شود، اما همان برندهایی که ماسک صنعتی تولید می کنند، اقلام شان در بازار آزاد به وفور یافت می شود که این‌ ماسک ها را بدون فاکتور و با قیمت بالای ۲۰۰۰ تومان به داروخانه ارائه می‌کنند. او همچنین نسبت به عرضه نشدن ۱۸ میلیون ماسک دپو شده در داروخانه‌ها که پیش‌تر وزارت صمت وعده آن را داده بود ابراز نارضایتی کرده است. مشاهدات میدانی هم نشان می‌دهد حداقل قیمت ماسک در داروخانه‌ها معمولاً ۲۰۰۰ تومان است و حتی ۲۵۰۰ و ۳۰۰۰ تومان هم فروخته می‌شود. البته نرخ مصوب در ایستگاه‌های مترو عموما رعایت می‌شود و ماسک به نرخ ۱۵۰۰ تومان در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد. در فروشگاه‌های زنجیره ای و سوپرمارکت‌ها هم معمولا ماسکی ارائه نمی‌شود. اما طبق اعلام مرکز امور اصناف و بازرگانان وزارت صمت قیمت ماسک در داروخانه‌ها، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و فروشگاه‌های اینترنتی باید ۱۳۰۰ تومان و در سوپرمارکت‌ها، خواربارفروشی‌ها ایستگاه‌های مترو و اتوبوس ۱۵۰۰ تومان باشد.

داروخانه‌ها سند ارائه کنند

جمشید گلپور، رییس مرکز اصناف و بازرگانان نیز با بیان اینکه سیستمی شدن فرایند تولید و توزیع در زمینه مواد ضدعفونی هم نتیجه خوبی داشت و هر کسی نخواهد وارد این سیستم شود از دور شبکه توزیع خارج می‌شود و کالا به او تحویل داده نمی‌شود، درباره ادعای داروخانه‌ها مبنی بر خرید ماسک به قیمت بالاتر از نرخ مصوب در بازار آزاد، تصریح کرد: ما ادعای داروخانه‌ها مبنی بر اینکه کالا را از تولیدکننده گران می‌خرند را رد نمی‌کنیم، اما مطالبه ما از وزارت بهداشت این است که در این رابطه سند ارائه دهند یا اصلاً محصول گران‌تر از نرخ مصوب را خریداری نکنند.

کمبود روزانه ۶۰۰۰۰ ماسک فقط در بخش بیمارستانی

این در حالی است که معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز می گوید: متاسفانه از ابتدای خرداد، تولیدکننده‌های معین به دلیل کمبود مواد اولیه تولید ماسک نتوانستند به درستی ماسک مورد نیاز را تامین کنند؛ روزانه کمبود ۶۰ هزار ماسک فقط در بخش بیمارستانی احساس می‌شود.

چرخه معیوب توزیع ماسک

علی فاطمی، نایب رییس انجمن داروسازان ایران

اوایل شروع بیماری کرونا کمبود ماسک بسیار طبیعی بود چراکه با پدیده ای جدید روبرو بودیم که تا قبل از آن استفاده از ماسک به هیچ عنوان در تصور کسی نمی گنجید. اما امروز در حالی روزهای پر از بحران و پاندمی کرونا را تجربه می کنیم که به روایت مسئولان تولید ماسک در روز به ۷ میلیون عدد رسیده اما باز هم شاهد کمبود این کالا و راه افتادن بازارهای آزاد هستیم. سیستم توزیع هم این روزها عملکرد درستی ندارد و نمی توانیم بر این موضوع هم اعتماد داشته باشیم.

مهم ترین مرکز مورد اعتماد مردم برای تهیه ماسک داروخانه ها هستند که کالایی برای عرضه ندارند. گرانی در بازار هم به همین دلیل اتفاق افتاده است. بسیری از داروخانه ها از تامین کنندگان این کالا، ماسک را گران می خرند و نمی توانند ارزان تر از آن مبلغ به مردم بفروشند.

متاسفانه توزیع ماسک به خوبی در همه داروخانه‌ها انجام نمی‌شود و دچار چرخه معیوبی شده است. اکنون مردم به دلیل تشدید کرونا به میزان بسیار زیادی به داروخانه‌ها مراجعه می‌کنند، اما مدت‌هاست که ماسک در بسیاری از داروخانه‌ها توزیع نشده است. متاسفانه این روزها توزیع ماسک در بسیاری از اماکن با ربط و بی ربط به حوزه تجهیزات پزشکی دیده می شود و انتظار می رود که حداقل نظارت جدی بر سیستم توزیع ماسک اعمال شود تا کمبود و گرانی ماسک پایان یابد.

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.