صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / اوج گیری انتقادها به اپ استورهای ایرانی
اوج گیری انتقادها به اپ استورهای ایرانی

اپ استورهای ایرانی هزینه اشتراک بالایی از کاربران ios می گیرند

اوج گیری انتقادها به اپ استورهای ایرانی

کسب و کار نیوز - پس تحریم های اعمال شده از سوی شرکت آمریکایی اپل به کاربران ایرانی دارنده گوشی های آیفون، اپلیکیشنی داخلی به نام "سیب اپ" راه اندازی شد و برنامه های رایگان و پولی به کاربران گوشی های آیفون ارایه داد. فعالیت این اپلیکیشن تا به امروز ادامه دارد اما مشکلاتی که کاربران با آن روبرو هستند به یکی از پربحث ترین موضوعات در میان دارندگان این مدل گوشی ها در کشور است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، دریافت هزینه های چندباره از کاربران این استارت آپ به شکایت های بسیاری ختم شده و کاربران از از عملکرد و پشتیبانی در این استارت آپ ناراضی هستند. از کار افتادن برنامه های نصب شده پس از بارها پرداخت وجه از مهم ترین شکایات کاربران سیب اپ است. حذف سیب‌اپ برای برخی کاربران و پاسخگو نبودن پشتیبانی یا عدم حل مشکل نیز یکی دیگر از انتقادات مطرح شده است.نشر اطلاعات کاربران این پلیکیشن نیز یکی دیگر از مشکلات مهم این اپلیکیشن همانند دیگر اپ های ایرانی است که هر از گاهی اخبار آن در فضای مجازی و رسانه های داخلی و خارجی منتشر می شود.

نظرات کاربران سیب اپ در رابطه با مشکلات این استور

  • یکی از کاربرانه سیب اپ در این رابطه به “کسب و کار” می گوید: استور های ایرانی کاملا بی خود هستند و عملا کلاه برداری می کنند. طی چهار ماه گذشته هر هفته اپ ها از کار می افتند و هر مرتبه با بهانه جدید پول به حساب آنها واریز می کنیم. باید یا نسخه نصب مستقیم برای ایفون داشته باشیم و یا همان نسخه قدیمی را به اپ استور اضافه کنیم. چون “دیوار” هم در اپ استور با ورژن قدیمی موجود است.
  • کاربر دیگری هم مشکلات سیب اپ را این چنین تشریح می کند: باید نسخه تحت وب برنامه را مثل اکثر برنامه های ایرانی داشته باشیم و در حال حاضر این مشکل اکثر کاربرهایی است که از گوشی اپل استفاده می کنند. استورهای ایرانی مرتب از کار می افتند و نمی توانیم هر بار بابت فعال شدن استورهای ایرانی هزینه مجدد پرداخت کنیم.
  • لطفا هرکسی از این اپ استور کلاهبردار شکایت دارد در سامانه “آی نماد” شکایت خود را ثبت کند. مجبور می شوند مبالغ را برگردانند. من شکایتم را ثبت کردم و مبالغ را برای من واریز کردند.

همچنین بر اساس ادعای برخی از این افراد، سیب‌اپ «بابت نصب پروفایل جدید ادهاک، با وجود اعتبار باقی مانده اشتراک» از آنها پول دریافت کرده است. از طرفی دیگر به عقیده کاربران ایرانی گوشی های آیفون، بهتر سیب اپ این روزها جواب نشر اطلاعات کاربرانش را هم بدهد. سیب‌اپ ابتدای امسال نیز به دلیل افشای اطلاعات پنج میلیون از کاربران خود مورد انتقاد قرار گرفت. در برخی از اخبار آمده بود که شخصی به این اطلاعات دسترسی یافته و آنها را برای فروش گذاشته است؛ سیب‌اپ بخش نخست را پذیرفت اما موضوع فروش را تکذیب کرد.

همچنین کاربران خواستار توضیح مدیران سیب اپ در رابطه با پولی که بابت اشتراک دریافت می کند هستند و اینکه چرا در قبال دریافت این هزینه ها  این استور امنیت ندارد. هنوز جوابی یا اقدامی بابت اطلاعات درز شده داده نشده است. اکثر کاربران ایرانی گوشی های اپل خواهان راه اندازی وب اپلیکیشن هستند تا نیاز به استور های ایرانی نداشته باشند.

بارها اپل برای ایرانی‌ها و برنامه‌هایشان محدودیت‌هایی را اعمال کرده است. سال گذشته هم شاهد حذف شدن یکباره تعدادی از برنامه‌های پرطرفدار ایرانی از اپ استور بودیم. در سال ۱۳۹۷ موج گسترده‌ای از اپلیکیشن‌های مبتنی بر آی‌اواس که در این استورها حضور داشتند از کار افتادند و از آن زمان تاکنون به‌رغم پیاده‌سازی روش‌های دیگر دورزدن تحریم‌ها از جمله ایجاد اکانت‌های اینترپرایز یا استفاده از مدل اد- هاک و حتی استفاده از وب- اپ ثبات به بازاربرنامه‌های آی‌اواس بازنگشته و هر از گاهی شاهد از کار افتادن این فروشگاه‌ها یا حذف متعدد این برنامه‌ها از روی گوشی کاربران هستیم.

خروج ارز برای دسترسی به نسخه اصلی اپ استور

این در حالی است که اپل محصولاتش را به قیمت شدیدا بالایی عرضه می‌کند و به هر حال ایرانی‌ها هم جمعی از کاربرانش هستند. با این وجود نه تنها پشتیبانی برای آن‌ها ارائه نمی‌دهد؛ بلکه گاه و بی‌گاه محدودیت‌هایی را هم برای آن‌ها اعمال می‌کند. این در حالی است که با بروز چنین اتفاقاتی همواره جای خالی استارت آپ ها و اپلیکیشن های ایرانی و داخلی را احساس می کنیم و هر بار هم پس از گذشت زمان این موضوعات به فراموشی سپرده می شود. در حالت دیگر اما اپلیکیشن هایی نیز راه اندازی می شوند اما باگ هایی که دارند موجب نارضایتی کاربران شده و آنها را مجبور به دور زدن محدودیت ها می کند. کاربران ایرانی به دلیل مشکلات بسیاری که اپ استور ایرانی یا همان سیب اپ دارد با شگردهایی تحریم ها و محدودیت های اپل را دور می زنند و از همان اپ استور آمریکایی استفاده می کنند و پول برنامه های آن را نیز به هر روشی که می توانند با کارت اعتباری و یا حساب دارندگان گوشی های اپل در خارج از کشور پرداخت کرده و معادل ریالی آن را واریز می کنند.

سخت گیری اپل در شناسایی اکانت ها

حمید کوچک زاده، مدیر ارتباطات سازمانی سیب اپ

ماجرای این روزهای مشکلات کاربران سیب اپ از این قرار است که در حال حاضر و پس از محدودیت های اعمال شده از سوی اپل، تمام استورهای ایرانی از پلتفروم اد- هاک استفاده می کنند. یعنی پس از بسته شدن اکانت های اینترپرایزر به ناچار از پلتفرم اد- هاک استفاده کرده ایم که این پلتفرم ها هزینه های چند دلاری دارند. این هزینه ها به اپل پرداخت می شوند و باید هزینه دلاری را به ازای هر دستگاه ب این شرکت پرداخت کنیم. این موضوع جدید نیست و در گذشته نیز وجود داشته است. بنابراین کاربران باید این مبالغ را به ازای برنامه های پولی که خواهان آن هستند پرداخت کنند چراکه تمام این عملکردها در مرکز توسعه دهندگان اپل ثیت می شود.

اما اگر جزو کاربران دستگاه‌های اپل در ایران باشید و از استورهای ایرانی برای رسیدن به اپلیکیشن‌های ایرانی استفاده می‌کنید، احتمالا در این روزها به مشکلاتی خورده‌اید و ممکن است همانطور که پیام یکی از این استورهای ایرانی به کاربران خود حکایت دارد، «اکانت شما توسط اپل شناسایی شده باشد. اخیرا و هر چه بیشتر فعالیت کردیم سیستم شناسایی اپل نیز قوی تر شد و شروع به شناسایی ومسدود کردن اکانت هایی کرد که در این استور فعالیت داشته اند. شاید تا به امروز برخی اکانت‌ها بدون آنکه صاحبان شان بفهمند به این مشکل خوردند و ما آن را درست کردیم ولی اتفاق اخیر برای ما غیرقابل پیش بینی بود و درست کردن این حجم از اکانت‌ها جدا از هزینه هنگفتی که برایمان دارد، وقت‌گیر و پیچیده است. آن‌هم در شرایط دورکاری در شیوع کرونا.

البته درصد کمی از این کاربران شامل مسدودیت های جدید اپل شده اند که سیاست ما پشتیبانی کامل از این افراد است. ما در حال حاضر با حفظ قیمت گذشته برنامه سعی در حمایت از کاربران داریم و راه اندازی پشتیبانی آنلاین کاربران می توانند سریعتر به مشکلات خود رسیدگی کنند. درست است که بخشی از مبالغ دریافتی سود شرکت است اما بخش عمده آن به اپل پرداخت می شود و در نوسانات ارزی اخیر هم ما برای حمایت از کاربران افزایش قیمتی را نداشته ایم. اما این موضوع که هزینه های شرکت بابت نوسانات ارزی بسیار بیشتر شده است حقیقت دارد.

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.