صفحه اصلی / اسلایدر / فعالیت سوداگران لوازم خانگی در غیاب برندهای مطرح
فعالیت سوداگران لوازم خانگی در غیاب برندهای مطرح

بگیر و ببندهای دولتی مانع فعالیت قاچاقچیان نشد

فعالیت سوداگران لوازم خانگی در غیاب برندهای مطرح

کسب و کار نیوز - با وجود بگیر و ببندهای دولتی، کالاهای قاچاق و البته دست دوم وارد کشور شده و در بازارها بخصوص در سایت‌های اینترنتی عرضه می‌شوند. بر اساس برخی اخبار منتشر شده لوازم خانگی دست دوم و استوک به کشور وارد و در حال خرید و فروش است. واردات لوازم خانگی به کشور از دبی، چین، اروپای، آمریکا به رغم ممنوعیت انجام می شود و افرادی که واردکننده لوازم خانگی هستند حتی کالاهای شامل تحریم را نیز وارد کشور می کنند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، در برخی آگهی های منتشر شده در سایت ها و فضای مجازی شاهد فعالیت عده بسیاری از واردکننده ها هستیم که برای فروش این کالاها آگهی داده اند. دلیل فعالیت این دسته از واردکننده ها قیمت‌ها سرسام‌آور در بازار لوازم خانگی و نبود برخی برند‌هاست که مشتریان زیادی هم دارد. به عنوان مثال بسیاری از مردم به دنبال خرید برندهای آمریکایی لوازم خانگی هستند که امروز در کشور نایاب است. آمار بسیار زیادی از این آگهی ها شامل آگهی های فروش لوازم خانگی دست دوم و استوک وارداتی است. از طرفی دیگر فروشندگان و کسبه بازار لوازم خانگی از ورود محصولات خارجی دست دوم از کشورهای عربی که با بسته بندی در ایران، به عنوان محصول نو فروخته می شود، خبر دادند.

اما آن دسته از لوازم خانگی که کالاهای شامل تحریم است نیز در بازار به چشم می خورد و در سایت های مجازی آمار بالایی را برای فروش به خود اختصاص داده اند. وجود اجناس آمریکایی در شرایطی که ایران رابطه اقتصادی چندانی با این کشور ندارد از آن روست که اجناس دست دوم در حد نو کشورهای عربی در ایران بسته بندی جدید شده و به فروش می رسد.

اظهار نظر رئیس اتحادیه درباره واردات لوازم خانگی دست دوم

رئیس اتحادیه لوازم خانگی در این رابطه می‌گوید: واردات لوازم خانگی دست دوم از دیگر کشورها اشتباه محض است و واردات لوازم خانگی خارجی دست دوم به کشور چندان جدی نیست. اکبر پازوکی به این پرسش که واردات لوازم خانگی دست دوم چقدر جدی است؟ گفت: واردات لوازم خانگی دست دوم از دیگر کشورها اشتباه محض است و واردات این کالاها به کشور چندان جدی نیست.

پازوکی با اشاره به وضعیت بازار لوازم خانگی بیان کرد: وضعیت بازار لوازم خانگی راکد است. به دلیل افزایش قیمت‌ها خریداری در بازار وجود ندارد. برخی‌ برای تهیه جهیزیه مجبور هستند که برای خرید کالا وارد بازار شوند. رئیس اتحادیه لوازم خانگی به افزایش تولید کالاهای لوازم خانگی اشاره کرد و گفت: تولید لوازم خانگی نسبت به سال گذشته افزایش یافته است اما ممنوعیت واردات کالاهای لوازم خانگی باعث شده که افزایش تولید کالاها چندان به چشم نیاید.

اطلاعیه اتاق بازرگانی واردات لوازم خانگی دست دوم به ایران

اما اطلاعیه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در رابطه با واردات کالای مستعمل و آیا وارد کردن لوازم خانگی دست دوم به داخل ایران مجاز می باشد بدین شرح است: واردات کالای مستعمل نیاز به اخذ مجوز از کمیسیون ماده ۱ مستقر در وزارت صنعت، معدن و تجارت دارد (به استثناء ماشین آلات مستعمل که مستقیماً مجوز واردات صنعت، معدن و تجارت) را نیاز دارد. معمولاً کمیسیون ماده ۱ برای لوازم خانگی مستعمل مجوز صادر نمی کند. در هر حال می توانید تقاضا را به کمیسیون ماده ۱ ارائه نمایید. ضمناً برای تعرفه، چون تعداد آنها بسیار وسیع و متنوع است، باید نام آن ذکر تا تعرفه مشخص شود. مثلاً جارو برقی ۰۸/۸۵، ماشین لباسشویی ۵۰/۸۴، چرخ گوشت ۰۹/۸۵ و… .

واردات قاچاق از مسیرهای غیرقانونی

آرمان خالقی، عضو هیات‌مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت

واردات لوازم خانگی به کشور به طور کلی ممنوع اعلام شده و چند سالی است که اجازه ورود کالای خارجی به کشور داده نمی شود. به عبارت بهتر باید گفت که اجازه ورود کالای نو را به کشور نمی دهند چه برسد به اینکه فردی بخواهد جنس دست دوم .ارد کشور کند. تنها یک راه برای انجام این کار باقی می ماند و آن هم واردات به صورت قاچاق و از مسیرهای غیرقانونی است. برخی افراد ممکن است با دور زدن قانون در بسته بندی نو اجناس دست دوم را وارد کشور کنند.

این عمل اظهار خلاف است و برای فرد اقدام کننده تبعات بسیاری خواهد داشت. گمرک، سازمان استاندارد و سازمان صنعت و معدن هیچ کدام به عنوان نهادهای قانونی اجازه واردات کالای لوازم خانگی دست دوم را نمی دهند و در صورت مشاهده این تخلفات با فرد مورد نظر برخورد خواهد شد. این در حالی است که فعالیت سوداگران در فضای مجازی نیز به گرانی لوازم خانگی دامن زده و قیمت‌ها عجیب و غریب افزایش می یابد. این وضعیت موجب می شود در صورت خرابی لوازم خانگی، خانواده‌ها امکان خرید مجدد را نداشته باشند و به سمت بازار دست دوم روانه شوند. دستگاه های نظارتی باید با ورود به میدان، بر قیمت و کیفیت لوازم خانگی موجود در بازار نظارت کرده و از فعالیت سوءاستفاده گران جلوگیری کنند.

اما ورود بی رویه کالاهای قاچاق به ایران از یک سو تهدیدی جدی برای صنعت نیمه جان لوازم خانگی بوده و از سوی دیگر، به مشکلی جدی برای مصرف کنندگان تبدیل شده است. مشتریان در حال حاضر برای خرید مایحتاجشان از سر ناچاری گاه به خرید کالاهای دست دوم ناگزیرند.

 

همچنین مطالعه کنید:

دلایل قانونی اعتراض شدید مشاوران املاک به «سامانه خودنویس»

به گزارش کسب و کار نیوز ، مهرداد آرمان در گفت و گو با پایگاه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.