صفحه اصلی / اسلایدر / تسهیلات دهی قطره چکانی به صنایع کوچک
تسهیلات دهی قطره چکانی به صنایع کوچک

45 درصد میزان اشتغال در صنابع، مربوط به صنایع کوچک است

تسهیلات دهی قطره چکانی به صنایع کوچک

کسب و کار نیوز - صنایع کوچک در حالی 45 درصد نرخ اشتغال را به خود اختصاص داده اند که علاوه بر نرخ بالای تورم در کشور با شرایط رکود اقتصادی نیز مواجه هستند. این بنگاه ها همچنین در دریافت تسهیلات عقب مانده اند و بروکراسی های ادارای بیش از اندازه این واحدها را در دریافت حمایت ها ناتوان کرده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، در حال حاضر کمبود تسهیلات بزرگ ترین مانع صنعت است. بر اساس تحقیق مرکز پژوهش های مجلس، ۲۲ مانع در راه کسب و کار واحدهای تولیدی در ایران شناسایی شده که دسترسی نداشتن به منابع بانکی برای تامین سرمایه در گردش مهم ترین مولفه است. سهم بنگاه‎های کوچک و متوسط از کل تسهیلات پرداختی بانک‌ها در سال ۱۳۹۸، حدود ۶ درصد بوده که این مقدار نسبت به کشورهای مورد بررسی در این گزارش، همچون ترکیه (۳٫۳۲ درصد) کمتر است.

از طرفی دیگر واردات بی رویه و بی ضابطه کالا به ویژه کالاهای بی کیفیت و ارزان قیمت و همچنین قاچاق یکی از دلایل اصلی بلااستفاده ماندن ظرفیت بنگاه های تولیدی است. بررسی آمارها نشان می‌دهد که تا پایان فروردین‌ماه امسال، ۴۵ درصد اشتغال واحدهای صنعتی متعلق به صنایع کوچک بوده است. صنایع کوچک و متوسط در رشد و توسعه صنعتی کشورها از جایگاه خاصی برخوردار است. اختصاص تسهیلات به بنگاه‌های خرد و متوسط به عنوان یکی از مؤلفه‌های حمایتی می‌تواند در پیمایش مسیر توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال تاثیرگذار باشد و دستاوردهای مهمی را برای این حوزه به ارمغان بیاورد.

در ایران نیز حمایت از بنگاه‌های اقتصادی زودبازده کوچک و متوسط برای افزایش رشد اقتصادی، ایجاد درآمد، اشتغال و کاهش فقر نیز اقدامات قابل توجهی انجام شده است و مصداق این مطلب آمارهای منتشر شده از وضعیت اشتغال واحدهای صنعتی در سال گذشته بوده است. براساس آخرین آمار، ۵۲ درصد از صنایع کشور مربوط به صنایع کوچک است، به عبارتی ۲۳ هزار و۵۵۰ واحد صنعتی کوچک در کشور فعالیت می‌کنند که از لحاظ تعداد بیشترین میزان را در میان صنایع کشور دارند.

بررسی نمودارها نشان می‌دهد میزان اشتغال در صنایع کوچک در مقایسه با صنایع دیگر نیز قابل ملاحظه است. به این صورت که ۴۵۱ هزار و ۶۰۹ نفر در بخش صنایع کوچک شاغل هستند که ۴۵ درصد میزان اشتغال در صنایع را شامل می‌شود. صنایع بزرگ رتبه دوم اشتغال در بخش صنایع را به خود اختصاص داده است. سال گذشته یک هزار و ۴۷ واحد صنعتی بزرگ در کشور وجود داشت که ۲۳۲ هزار و ۷۳۶ نفر در این بخش مشغول بودند. براساس این گزارش در ۲ هزار و ۱۴۶ واحد صنعتی متوسط فعال در کشور، ۱۳۹ هزار و ۷۹ نفر شاغل هستند.

هدرروی ظرفیت صنایع کوچک

میثم خسروی، کارشناس اقتصادی

تبعات نبود منابع مالی برای گردش چرخ اقتصادی بنگاه های اقتصادی بخصوص بنگاه های کوچک و متوسط بسیار زیاد است و گویی دولت این تبعات را دست کم گرفته است. صنایع کوچک در حال حاضر در تامین مناع مالی و هزینه کرد خود دچار مشکلات بسیاری شده اند و نبود مواد اولیه و بروکراسی تامین آن موجب هدرروی ظرفیت تولید و اشتغال آنها شده است. نحوه برخورد با این بنگاهها و صنایع این تصور را در اذهان ایجاد کرده که گویا و دولت و متولیان از تسهیلات دهی رویگردان شده اند. در حالیکه نصف ظرفیت اشتغال در کشور را همین بنگاه ها به دوش دارند. بنگاه های کوچک و متوسط عمدتا از دسترسی به منابع بانکی محروم اند و به ناچار برای تامین هزینه های خود وارد بازار غیررسمی تامین مالی شده که این عمل مشکلات اقتصادی فراوانی را برای صنایع به وجود آورده است.

در حال حاضر به دلیل نوسانات ارزی اکثر بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط با کمبود سرمایه در گردش و نبود مواد اولیه روبه رو هستند که این مشکلات باید با تخصیص تسهیلات بانکی برطرف شود. این در حالی است که مشکلات دیگری نیز در این صنایع وجود دارد که درآمدزایی را تحت تاثیر قرار داده است. در چند سال اخیر، به دلیل اعمال تحریم‌های بین‌المللی، صادرات بسیاری از کالاها محدود شده و بخش قابل‌توجهی از ظرفیت بنگاه‌های تولیدی به دلیل نداشتن بازار بلااستفاده مانده است.

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …