چهارشنبه , ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اقتصادی / بورس / نیروگاهی از گیلان به فرابورس آمد

6 درصد از سهام توسعه مسیر برق گیلان عرضه اولیه میشود

نیروگاهی از گیلان به فرابورس آمد

بگیلان، نماد شرکت توسعه مسیر برق گیلان به عنوان هشتمین عرضه اولیه فرابورس ایران در سال 99 از این پس روی تابلو معاملات فرابورس نقش می‌بندد.

به گزارش مدیریت ارتباطات فرابورس ایران، نشست خبری شرکت توسعه مسیر برق گیلان امروز در فرابورس برگزار شد و در جریان آن محمود احمدیان مدیرعامل این شرکت، بگیلان را اولین نیروگاه سیکل ترکیبی کشور معرفی کرد و گفت: شرکت توسعه مسیر برق گیلان از سال ۱۳۷۰ وارد مدار شده و علی‌رغم افزایش ظرفیت تولید برق در کشور، سهم این نیروگاه در سال ۹۸ از تامین برق مورد نیاز کشور ۲.۲ درصد بوده است.
احمدیان با بیان اینکه این نیروگاه در سال ۸۹ به بخش خصوصی واگذار شده است، اظهار کرد: نیروگاه بگیلان در حال حاضر دارای ۶ واحد گاز و ۳ واحد بخار با ظرفیت اسمی جمعا بیش از ۱۳۰۵ مگاوات است.
او سهامداران عمده توسعه مسیر برق گیلان را نیز معرفی کرد و گفت: شرکت‌های سرمایه‌گذاری غدیر، سرمایه‌گذاری برق و انرژی غدیر و صنعتی بازرگانی غدیر جمعا ۵۴ درصد، شرکت سرمایه‌گذاری اهداف ۲۳ درصد و شرکت مدیریت انرژی تابان هور نیز ۲۳ درصد از سهام بگیلان را در اختیار دارند. از سوی دیگر توسعه مسیر برق گیلان ۹۹٫۹۶ درصد از سهام شرکت مدیریت تولید برق گیلان را به عنوان شرکت فرعی خود در اختیار دارد.
به گفته احمدیان، نیروگاه توسعه مسیر برق گیلان به واسطه تعمیرات اساسی که از سال ۹۰ و بعد از واگذاری استارت زده، توانسته دستاوردهای خوبی از کاهش مدت‌زمان خروج واحدها داشته باشد که در پی آن آمادگی تولید در این نیروگاه افزایش قابل توجهی داشته است؛ به طوری که در سال ۹۸ به رکورد ۹/۹ میلیارد کیلووات ساعت آمادگی خالص رسیده‌ایم در حالی که این رقم در سال ۹۷ به میزان ۳/۹ بوده است.
مدیرعامل بگیلان در ادامه مورد عرضه اولیه سهام این شرکت در فرابورس ایران گفت: امروز ۷ مردادماه، عرضه اولیه ۶ درصد از سهام شرکت توسعه مسیر برق گیلان معادل ۲۵۸ میلیون سهم بگیلان در فرابورس رقم می‌خورد که در این میان ۸ میلیون و ۶۰۰ هزار سهم به صندوق‌های سرمایه‌گذاری اختصاص خواهد یافت.
او در مورد سایر جزئیات این عرضه اولیه نیز اعلام کرد: دامنه قیمتی برای هر سهم بگیلان از ۲۲ تا ۲۴ هزار ریال در نظر گرفته شده که شرکت کارگزاری بانک سپه، مدیریت این عرضه را بر عهده دارد و شرکت تامین سرمایه امین خرید ۵۰ درصد از سهام قابل عرضه را متعهد شده است.
در ادامه این نشست خبری، قاسمی نماینده تامین سرمایه امین به عنوان ارزش‌گذار شرکت توسعه مسیر برق گیلان، روش‌های ارزش‌گذاری این شرکت را روش‌های مبتنی بر تنزیل جریانات نقدی، مبتنی بر ضریب نسبی و مبتنی بر دارایی عنوان کرد و افزود: دارایی‌های ثابت مشهود شرکت بگیلان شامل زمین، ساختمان، تاسیسات و تجهیزات نیروگاه، وسایل نقلیه، لوازم یدکی و … ۱۳ هزار میلیارد تومان ارزیابی شده است. همچنین از آنجا که این شرکت بدهی و تسهیلات خاصی ندارد، ارزش خالص دارایی‌های آن ۱۲ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است.
در ادامه، عظیم ثابت مدیرعامل کارگزاری بانک سپه در آستانه عرضه اولیه سهام شرکت توسعه مسیر برق گیلان گفت: از رسالت‌های عمده مجموعه بانک سپه و هلدینگ امید، تلاش برای خصوصی‌سازی و در ادامه واردکردن شرکت‌ها به بورس و فرابورس است.
ثابت با اشاره به اینکه در این راستا سال گذشته سهام شرکت نیروگاه جهرم عرضه اولیه شد، اظهار کرد: امروزنیز شرکت توسعه مسیر برق گیلان به بازار فرابورس وارد می‌شود و در ادامه برنامه عرضه اولیه شرکت نیروگاه بادی منجیل را در دستور کار داریم.

همچنین مطالعه کنید:

طرح کالابرگ در ۱۴۰۳ ادامه می‌یابد/ امسال کسری بودجه نخواهیم داشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.