صفحه اصلی / اصناف / بازار / ویزا چیست؟ همه‌چیز در مورد ویزا یا روادید
ویزا چیست؟ همه‌چیز در مورد ویزا یا روادید

ویزا چیست؟ همه‌چیز در مورد ویزا یا روادید

کسب و کار نیوز - شهروندان کشورهای مختلف برای ورود به سایر کشورها نیاز به دریافت مجوزهایی دارند و بدون این مجوزها ورود به کشورهای دیگر جرم به‌شمار می‌آید و تبعات قانونی گاه بسیار سنگینی دارد.

ویزا یا روادید مهم‌ترین مجوز برای ورود به کشوری دیگر است. اگرچه شهروندان بسیاری از کشورها برای ورود به سایر کشورها نیاز به دریافت ویزا ندارند، شهروندان بعضی از کشورها برای ورود به دیگر کشورها باید ابتدا نسبت به دریافت ویزا اقدام کنند. در این نوشتار به معرفی ویزا، نحوه‌ی دریافت ویزا و وضعیت شهروندان ایرانی از نظر ضرورت و توانایی دریافت ویزا می‌پردازیم.

ویزا یا روادید چیست؟

همان‌طور که اشاره کردیم ‌ویزا یا روادید نوعی سند رسمی و قانونی است که شهروندان کشورهای مختلف برای ورود به سایر کشورها باید در اختیار داشته باشند. ویزا از سوی کشور مقصد برای متقاضی ورود به آن کشور صادر می‌‌شود و معمولاً از نظر مدت‌زمان حضور در آن کشور، اقدامات قانونی طی مدت اقامت و موارد مشابه شامل محدودیت‌هایی است. ویزا معمولاً به‌صورت یک مهر روی یکی از برگه‌های گذرنامه یا پاسپورت ارائه می‌شود و در اکثر قریب‌به‌اتفاق موارد پایین گذرنامه شرط لازم برای دریافت ویزاست.
درصورتی‌که شهروند یک کشور برای ورود به کشور مورد نظر خود نیازمند دریافت ویزا باشد، باید پیش از سفر با مراجعه به سفارت‌‌خانه، کنسولگری یا کارگزاری کشور مورد نظرش نسبت به دریافت ویزا یا روادید اقدام کند. کشورهای مختلف هر یک قوانین خاص خود را برای صدور روادید برای شهروندان سایر کشورها دارند و مراحل دریافت ویزا برای کشورهای گوناگون اگرچه شباهت‌هایی با هم دارند، صددرصد شبیه نیستند و هر یک روال ویژه‌ی خود را دارد.
باید توجه داشت که اگرچه داشتن ویزا شرط لازم برای ورود به کشور دیگر است، شرط کافی نیست و ورود به یک کشور منوط به صدور مجوز توسط مسئولان مستقر در مرزهای کشور مقصد خواهد بود.
گذشته از این، همان‌طور که به‌طور ضمنی اشاره کردیم، شهروندان بعضی از کشورها برای ورود به بعضی از دیگر کشورها نیازی به دریافت ویزا ندارند. به‌عنوان نمونه شهروندان کشورهایی مثل ژاپن و آمریکا ‌به‌علت اعتبار بالای پاسپورت خود می‌توانند بدون دریافت ویزا به بسیاری از کشورهای دیگر سفر کنند. اعتبار پاسپورت شهروندان ایرانی از این نظر در رتبه‌های پایین بین تمامی کشورهای جهان قرار دارد و ایرانی‌ها برای سفر به اکثر کشورها باید قبل از سفر ویزا بگیرند. این در حالی‌ست که شهروندان شمار زیادی از کشورها می‌توانند بدون اقدام برای دریافت ویزا قبل از سفر وارد ایران شوند و در فرودگاه ویزای سه‌ماهه‌ی بدو ورود دریافت کنند. منظور از ویزای بدو ورود مهری‌ست که مراجع قانونی مستقر در مرزهای یک کشور روی یکی از برگه‌های ویزای مسافر می‌زنند و بدین‌ترتیب به او اجازه‌ی ورود قانونی به کشور را می‌دهند.

 

انواع ویزا

کشورهای مختلف معمولاً اشکال مختلف ویزا را برای شهروندان کشورهای دیگر که قصد ورود به آن‌ها را دارند تعریف کرده‌اند. متقاضیان ورود به کشورهای مختلف باید برحسب هدف خود از سفر به آن کشور، مدت‌زمان اقامت در آن و فاکتورهای این‌قبیل نسبت به دریافت ویزای مناسب اقدام کنند. به‌عنوان مثال معمولاً ویزاهای توریستی ویزاهای کوتاه‌مدتی هستند که به مسافر اجازه‌ی حضور کوتاه‌مدت در کشور مقصد، بدون اجازه‌ی کار یا تحصیل، را می‌دهد.
ویزاهایی که به متقاضی اجازه‌ی حضور طولانی‌مدت‌تری را می‌دهند شامل مواردی مثل ویزای تحصیلی، ویزای کار، ویزای مهاجرت و ویزای پناهندگی هستند که هر یک شرایط و ضوابط خاص خود را دارد.
ویزاها همچنین از نظر تعداد دفعات اجازه‌ی ورود به ویزاهای یک‌بار ورود، دوبار ورود و چندبار ورود تقسیم می‌شوند. علاوه بر این موارد ویزاهای دیگری مثل ویزای ازدواج، ویزای همسر یا ویزای والدین هم از سوی بسیاری از کشورها تعریف شده‌اند که افراد متقاضی ورود به آن‌ها درصورتی‌که واجد شرایط دریافت این ویزاها باشند می‌توانند با استفاده از آن‌ها به بستگان خود در کشور مقصد بپیوندند.

 

نحوه‌ی دریافت ویزا

برای گرفتن ویزا معمولاً باید ابتدا به سفارت‌خانه، کنسولگری یا کارگزاری کشور موردنظر مراجعه کرد و ضمن ارائه‌ی مدارک مورد نظر، پرداخت هزینه‌های مربوط به دریافت ویزا، انگشت‌نگاری و طی‌کردن سایر مراحل قانونی تقاضای صدور ویزا را به مسئولان کشور موردنظر ارائه کرد‌.
درحال‌حاضر بیشتر مراحل دریافت ویزا به‌صورت آنلاین انجام می‌شوند و متقاضی تنها برای شرکت در مصاحبه و انگشت‌نگاری باید به سفارت‌خانه، کنسولگری یا کارگزاری مراجعه کند. منظور از مصاحبه شرکت در جلسه‌ای با آفیسر صدور ویزای برای کشور مقصد است، جلسه‌ای که در آن متقاضی باید علت اقدام به دریافت ویزا، هدف از سفر و موارد مشابه را توضیح دهد و بتواند با پاسخ به پرسش‌های آفیسر پرونده ثابت کند که دارای تمکن مالی است و برای بازگشت دوباره به ایران انگیزه‌های قوی، مانند پیوند خانوادگی یا کاری دارد. در بسیاری از موارد برای حضور در جلسه‌ی مصاحبه باید نوبتی به‌عنوان وقت سفارت رزرو کرد و این کار هم عموماً به‌شکل اینترنتی انجام می‌شود.

 

برای ورود به کدام کشورها باید ویزا گرفت؟

شهروندان ایرانی برای سفر به اکثر قریب‌به‌اتفاق کشورهای جهان نیاز به دریافت ویزا دارند. درواقع بهتر است بپرسیم برای ورود به کدام کشورها نباید ویزا گرفت. باتوجه به فهرستی که اخیراً منتشر شده ایران در سال ۲۰۲۰ در بین ۱۰۷ کشور جهان رتبه‌ی ۹۸ را از نظر اعتبار پاسپورت دارد. ایرانی‌ها می‌توانند بدون داشتن گذرنامه به حدود ۴۵ کشور جهان شامل موارد زیر سفر کنند:
کامبوج (۳۰ روز)
ماکائو
مالدیو (۳۰ روز)
نپال (۹۰ روز)
سری‌لانکا (۳۰ روز)
تیمور شرقی (۳۰ روز)
جمهوری آذربایجان (۳۰ روز)
لبنان (۳۰ روز)
سوریه (۹۰ روز)
جمهوری بنین
کیپ ورد
مجمع‌الجزایر قمر
جیبوتی
گینه بیسائو (۹۰ روز)
کنیا (۹۰ روز)
ماداگاسکار (۹۰ روز)
موریتانی
موزامبیک (۳۰ روز)
رواندا
سیشل (۹۰ روز)
سومالی
تانزانیا (۹۰ روز)
توگو (۷ روز)
اوگاندا
زیمباوه
پالائو (۳۰ روز)
ساموآ (۶۰ روز)
تووالو (۳۰ روز)
بولیوی (۳۰ روز)

در فهرست سال ۲۰۲۰ کشور جهان در جایگاه اول قرار دارد، سنگاپور رتبه‌ی دوم و کره‌ی جنوبی و آلمان رتبه‌ی سوم را دارند.

همه‌چیز در مورد ویزا یا روادید

چند نکته درباره‌ی دریافت ویزا

    • برای دریافت ویزا داشتن برخی مدارک قانونی مثل مدرک پایان خدمت یا اجازه‌ی همسر برای خانم‌های متاهل ضروری است.
• دریافت ویزای بعضی از کشورها منوط به انجام آزمایش‌های پزشکی است.
• بعضی از کشورها به افراد دارای سؤسابقه ویزا نمی‌دهند و بعضی این قانون را تنها برای بعضی جرایم مثل جرایم مربوط به مواد مخدر اعمال می‌کنند.
• موفقیت و عدم موفقیت دریافت ویزای کشور موردنظر در درخواست‌های قبلی می‌تواند بر موفقیت پرونده‌ی درخواست ویزا مؤثر باشد.
• دریافت ویزای بعضی از کشورها، مثل ژاپن، به اعتبار پاسپورت یک فرد می‌افزاید و احتمال صدور ویزا برای سایر کشورها را بیشتر می‌کند.

 

سخن آخر

در این نوشتار به معرفی ویزا، انواع ویزا، نحوه‌ی دریافت ویزا و کشورهایی که می‌توان بدون دریافت روادید به آن‌ها سفر کرد پرداختیم.

هم‌چنین اگر شما علاقه‌مند به پیگیری اخبار گردشگری هستید و می‌خواهید در کنار آن از سایر حوزه‌های خبری نیز مطلع شوید، می‌توانید از مجله خبری «خبر ببر» استفاده کنید تا در جریان آخرین اخبار روز ایران و جهان قرار گیرید.

اگر هم کسب‌وکاری دارید که مرتبط با خدمات ویزا و یا تور گردشگری هست که نیاز به تبلیغات بیشتر آن می‌باشد و یا هر نوع تجارت دیگری دارید که می‌خواهید آن را بیشتر معرفی کنید، می‌توانید از سامانه ثبت آگهی رایگان موسوم به «راگهی» استفاده کنید تا تبلیغات شما بسرعت در فضای مجازی دیده شود. راگهی دارای وب‌سایت و اپلیکیشن می‌باشد که اپلیکیشن آن را می‌توانید از کافه بازار و یا گوگل پلی دریافت کنید.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۶ درصدی تامین ارز دارو در سال ۱۴۰۲

به گزارش کسب و کار نیوز، میزان ارز تأمین شده برای واردات دارو و تجهیزات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.