صفحه اصلی / سرخط خبرها / حباب قیمتی خودروهای وارداتی 

مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو

حباب قیمتی خودروهای وارداتی 

کسب و کار نیوز - نتیجه کمبود عرضه خودروهای وارداتی وضعیتی است که در حال حاضر در بازار می بینیم.

فرایند مهندسی دولت برای افزایش قیمت خودروی خارجی با هدف توجیه افزایش قیمت خودروی داخلی انجام شد. این فرایند مهندسی، دو سال و نیم تا سه سال زمان برد و این زمان بردن باعث شد که خودروسازان، قیمت خودروی خارجی را تا حد زیادی افزایش دادند. به همین دلیل خودروسازان داخلی قابل توجیه دانستند که قیمت خودروهای خود را افزایش دهند. قیمت فعلی خودروهای خارجی حباب است. حباب به این مفهوم است که اگر قیمت خودروی وارداتی را تقسیم بر نرخ ارزی آن از سایت های خارجی استخراج کنید، دلار آن حدود ۸۰ هزار تومان می شود و معلوم است که این قیمت غیرواقعی است؛ اما اینکه قیمت غیرواقعی است به این مفهوم است که این کالا به این قیمت ارزش ندارد. پیش بینی آتی این است که قیمت خودروی خارجی از میزان کنونی بیشتر نخواهد رفت زیرا بازار اشباع ارزش شده و توانایی خرید هم برای متقاضیان وجود ندارد. مقصر افزایش قیمت و کمبود خودروهای وارداتی تا ۷۰ درصد دولت و ۳۰ درصد هم تحریم هاست چون این عملیات قابلیت مدیریت داشت که متاسفانه ما هر چه گفتیم مسئولان توجه نکردند و راه خود را رفتند چون هدف آنها این بود که زیان های انباشته ۲۰ ساله خودروسازان داخلی را طی یکی، دو سال از جیب مردم جبران کنند. خودروی خارجی کالای شاخص است. به طور مثال زمانی که سانتافه ۲۰۱۸ صفر کیلومتر یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان قیمت می خورد، کارکرده ۲۰۱۸ آن یک میلیارد و ۴۰۰ و مدل ۲۰۱۷ یک میلیارد و ۱۰۰ خواهد بود. زمانی که هاوال را با آن می سنجند هاوال ۴۰۰ میلیون شده است. با این حساب سانتافه یک میلیارد و ۴۰۰ تومان قیمت خواهد خورد. قیمت این خودروها شاخص است و براساس تئوری ظروف مرتبطه، وقتی اولی را پر کنید بقیه ظروف نیز سرریز می شود. دولت مهندسی بازار کرد و خودروی خارجی را از رده خارج کردند. قیمت آن را بالا بردند. ازاین رو گپی برای افزایش قیمت خودروی داخلی باز شد. اگر انحصار بازار از دست خودروهای داخلی خارج و بازار باز شود قیمت ها شدیدا کاهش پیدا خواهد کرد. از طرفی ما به دلیل تنگنای ارزی دولت، انتظار ازسرگیری واردات را نداریم؛ ولی رسمش این نبود که ۴ سال بازار را مهندسی و ریشه همه واردکنندگان را خشک کنند. به علاوه ما راهکارهای مختلفی ارائه دادیم برای اینکه با استفاده از ارز موجود در خارج از کشور متعلق به اشخاص بتوانیم خودرو وارد کنیم و به قیمت، تحویل مردم بدهیم اما متاسفانه دولت اجازه نمی دهد. ۲۵ هزار میلیارد تومان زیان خودروسازان است که می خواهند آن را از جیب ما جبران کنند. آخرین مدلی که از خودروهای وارداتی در بازار است مدل ۲۰۱۸ است. یک سری از این خودروها ۴ سال است که در گمرک مانده است و به تدریج وارد بازار می شود اما ۳ هزار دستگاه دیگر هنوز در گمرک است که وارد بازار می شود. اما از این تعداد هزار دستگاه تحت نظر مرجع قضایی توقیف است. بازار داخل نیاز به یک میلیون و ۴۰۰ هزار خودرو در سال دارد که سه سال است که نتوانسته ایم این تقاضا را پاسخ دهیم. سال گذشته ۷۰۰ هزار دستگاه و دو سال قبل ۹۰۰ هزار دستگاه کمبود در بازار داشتیم. امسال هم تاکنون این نیاز ۱۵۰ هزار دستگاه برآورد شده است. پس این بازار هنوز ماشین می خواهد و با ۵۰ هزار دستگاه خودرو مشکل این بازار حل نمی شود.

همچنین مطالعه کنید:

نشست بررسی پیشنویس ضوابط معاملات آنلاین طلای آب شده برگزار شد

به گزارش کسب و کار نیوز، قاسم نوده فراهانی رئیس اتاق اصناف ایران در این …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.