صفحه اصلی / اسلایدر / مقاومت سکه و طلا در برابر کاهش قیمت
مقاومت سکه و طلا در برابر کاهش قیمت

رکوردشکنی تاریخی قیمت طلا در بازارهای جهانی رقم خورد

مقاومت سکه و طلا در برابر کاهش قیمت

کسب و کار نیوز - بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته افزایش قیمت انواع سکه در بازار همچنان در مدار صعودی خواهد ماند. این در حالی است که بازار طلا روز گذشته شاهد رکوردشکنی تاریخی قیمت طلا در بازارهای جهانی بود. در بازار طلا و سکه شاهد رکوردشکنی تاریخی بهای انس جهانی در قله ۱۹۴۱ دلاری بودیم. بر این اساس در بازار داخلی سکه بهای هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید به قیمت ۱۱ میلیون و ۲۷۰ هزار تومان معامله شد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز؛ سکه تمام طرح قدیم نیز با قیمت ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان معامله شد. نیم سکه پنج میلیون و ۵۵۰ هزار تومان، ربع سکه سه میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و هر قطعه سکه یک گرمی یک میلیون و ۷۵۰ هزار تومان تعیین قیمت شد. همچنین یک گرم طلای خام ۱۸ عیار نیز به ارزش یک میلیون و ۵۲ هزار تومان فروخته شد و هر مثقال طلا نیز با بهای چهار میلیون و ۵۶۰ هزار تومان به فروش رسید. انس جهانی نیز با افزایش حدود ۴۰ دلار به بهای یک هزار و ۶۴۱ دلار معامله شد. این رقم در طول تاریخ معاملات طلا بی سابقه است. با توجه به اینکه قیمت طلا تابعی از بهای ارز و قیمت جهانی طلا است، تا زمانیکه قیمت هر اونس طلا گارد صعودی داشته باشد، به تبع در بازار داخل نیز قیمت سکه و طلا نیز صعودی خواهد بود، همچنین نرخ ارز نیز اثرگذاری بسیار زیادی بر روی قیمت‌ها در بازار داخل دارد و رشد مجدد آن نیز ۱۰۰ درصد بر روی قیمت طلا و سکه تاثیر می‌گذارد.

با توجه به اینکه پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که طلا در بازار‌های جهانی در یک سال آینده به بالای ۲۰۰۰ دلار افزایش پیدا خواهد کرد، بنابراین روند طلا در بازار داخل نیز صعودی خواهد بود، این در حالیست که در بازار داخل بانک مرکزی باید به مانند چندین ماه ابتدایی سال گذشته مدیریت و کنترل بازار را در دست بگیرد و اجازه افزایش بی‌رویه قیمت دلار را ندهد، چرا که این مسئله اثر مستقیمی بر روی قیمت طلا و سکه در داخل می‌گذارد.

در این میان، بازار خرید و فروش سکه، پررونق بوده به طوری که در برخی از روزها، خریدارانی که برای خرید سکه به طلافروشی مراجعه می‌کردند با پاسخ «نداریم، پیدا نمیشه» مواجه می‌شدند. درباره چرایی رشد عجیب و یکباره نرخ سکه به عوامل مختلفی مانند افزایش نرخ دلار، بی‌ثباتی بازارهای موازی و… اشاره شده است، که در میان آنها ادعای نقش معاملات گواهی سکه و بانک‌ها در افزایش نرخ سکه جلب توجه می‌کند. در بحبوجه جولان قیمت‌ها در بازار سکه، برخی کارشناسان، بانک‌ها را به عنوان متهمان افزایش نرخ سکه معرفی کردند. به گفته آنها «چند بانک از طریق بازار بورس اقدام به خرید سکه از مردم با نرخ بالاتر ‌کردند و نمی‌دانیم با چه اهدافی دست به این کار زدند.»

حاشیه امن سرمایه گذاری در بازار طلا

مسعود یزدانی، نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران

نوسانات قیمت طلا به عوامل داخلی و خارجی بستگی دارد که اولین و مهم ترین آن عوامل خارجی است. در روزهای اخیر بخصوص روز گذشته شاهد افزایش تاریخی قیمت انس جهانی بودیم که ثاثیر آن بر بازار طلا و سکه غیرقابل کنترل بود. روز گذشته قیمت طلا در بازارهای جهانی رکورد بی سابقه ای را ثبت کرد که در طول تاریخ معاملات طلا بی سابقه بوده است.

بازار طلا و سکه در ایران هم چنین از عوامل درونی نیز تاثیرمی پذیرد. بازارهای موازی در حال افزایش قیمت روزانه هستند و بازار ارز اصلی ترین بازاری است که بر نرخ سکه و طلا تاثیر می گذارد. بازارهای داخلی خودرو، مسکن و … نیز با افزایش قیمت بر روی بازار طلا اثر گذاشته اند. از طرفی دیگر با توجه به بحران ویروس کرونا در جهان، بورس، نفت و پتروشیمی محدوده شده‌اند. بنابراین سرمایه‌های ذخیره شده باید به سمتی حرکت می‌کرد که دارای گردش و حاشیه امن بود. بنابراین بهترین کالایی که می‌توان آن را خرید و فروش کرد، طلا و سکه است.

مردم همواره در مواقع بحران به دنبال بازارهای امن و سودآور هستند. تمام سرمایه ها به سمت بازار طلا سرازیر شده و تقاضا بالا رفته است. مادامیکه تقاضا در بازار زیاد باشد با افزایش قیمت ها مواجه خواهیم بود. مشکلات ارزی کشور این روز‌ها برای همه معلوم و آشکار است. ضمن اینکه تهیه ارز نیز برای کشور مشکل شده و با محدودیت منابع تامین ارز مواجه شده‌ایم. بنابراین مسائل آشفتگی بازار سکه و طلا در چند ماهه اخیر به لحاظ قیمت، به دلیل افزایش نرخ انس جهانی، کرونا ویروس و نوسانات افزایشی نرخ ارز رخ داده است.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …