چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اسلایدر / زمزمه سود ۱۸ درصدی وام ودیعه مسکن
زمزمه سود ۱۸ درصدی وام ودیعه مسکن

بازار مسکن با پرداخت ودیعه 40 میلیونی دچار افزایش قیمت خواهد شد

زمزمه سود ۱۸ درصدی وام ودیعه مسکن

کسب و کار نیوز - در راستای حمایت از مستاجران و به دنبال تصویب طرح وام ودیعه مسکن، وزارت راه و شهرسازی پیشنهاد پرداخت وام ودیعه 30 تا 40 میلیون تومانی را به بانک مرکزی ارائه کرده است. افزایش چشمگیر قیمت مسکن و افزایش ۴۰ تا ۱۰۰ درصدی اجاره‌بها در ایران طی ماه‌های گذشته موجب نارضایتی جدی مستاجران شده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، در حال حاضر که قیمت‌های مسکن و هزینه‌های اجاره افزایش یافته و به تبع آن شرایط برای مستاجرین نیز دشوار شده، تصمیم دولت این است تا وام ودیعه مسکن به مستأجران پرداخت کند. برخی از فعالان بازار این تصمیم دولت را راه چاره ای برای رهایی مستاجران از ودیعه های میلیونی می دانند و عده ای دیگر بر این باورند که این راهکارها بسیار مقطعی بوده و تاثیری در روند توانایی مستاجران برای پرداخت ودیعه واجاره بها را نخواهد داشت. فعالان بازار تنها راه حل دائمی و نسخه نجات بازار مسکن را تولید بیشتر مسکن می دانند. در حال دولت تصمیم به پرداخت وام ودیعه مسکن به مستاجران دارد که سالانه بیش از ۷۰۰ هزار واحد مسکن کمبود وجود دارد و دولت راهکارهای موقتی را در پیش گرفته است.

بر اساس گزارش های میدانی نرخ اجاره بهای مسکن امسال در مقایسه با سال گذشته تقریبا دو برابر شده است. قسمت بد این ماجرا برای مستأجران، اصرار مالکان برای دریافت اجاره ماهانه و خودداری از گرفتن پول پیش (رهن) است. در این وضعیت نابسامان بازار اجاره مسکن، ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا مصوب رده که نرخ اجاره بها در تهران، کلانشهرها و سایر شهر به ترتیب فقط ۲۵، ۲۰ و ۱۵ درصد افزایش یابد. در این شرایط گمانه زنی ها درباره مبلغ وام ودیعه مسکن مستأجران که قرار است به مالکان پرداخت شود، داغ شده است. چندی پیش محمود محمودزاده در این باره گفته بود: وام ودیعه مسکن به کسانی پرداخت می‌شود که بر اساس قانون ساماندهی و تولید مسکن، فرم ج آنها سبز باشد، یعنی از تسهیلات دولتی بخش مسکن استفاده نکرده باشند.

وی تصریح کرد: در تسهیلات ودیعه مسکن، مستأجران فقط سود این تسهیلات را به بانک باز پس می‌دهند. گفته می شود وزارت راه و شهرسازی پیشنهاد پرداخت وام ودیعه ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومانی را به بانک مرکزی ارائه کرده است. فارغ از اثر گذاری کم این مبلغ، سود این تسهیلات که مستأجر باید آنرا پرداخت کند می تواند به چالشی برای برنامه وزارت راه و شهرسازی تبدیل شود. بر اساس شنیده ها سود این وام احتمالا ۱۸ درصد است، البته چنانچه این وام از محل مبلغ در نظر گرفته شده برای کسب و کارهای آسیب دیده از شیوع ویروس کرونا تامین شود سود آن ۱۲ درصد محاسبه خواهد شد. برای یک وام حدود ۳۵ میلیون تومانی که قرار باشد یک سال در اختیار موجر قرار بگیرد مستاجر باید حدود ۳٫۵ میلیون تومان سود با نرخ ۱۸ درصد به بانک پرداخت کند. جزئیات و نحوه پرداخت وام ودیعه مسکن هنوز مشخص نیست، اما با توجه به برنامه های ۷ سال اخیر دولت در حمایت از مردم، خیلی نمی توان به اثرگذاری این برنامه نیز امیدوار بود.

افزایش رقم پول پیش از سوی موجران

ابوالفضل نوروزی، کارشناس مسکن

چرا دولت همواره به جای اینکه به دنبال راه حل بلندمدت و کنترل همیشگی نوسانات قیمتی بازار مسکن باشد هر از چند گاهی یک طرح را تصویب و به دنبال اجرای آن می رود. دولت در چند سال اخیر با آنکه می داند مشکل بازار مسکن کمبود عرضه است باز هم طرح هایی را تصویب و اصرار به اجرای آنها دارد که نه تنها مشکلی از بازار مسکن حل نمی کند بلکه تورم و گرانی چندباره را ایجاد می کند. وام ودیعه مسکن با سود ۱۸ درصد چطور می تواند ناجی مستاجران باشد. دولت باید به این فکر کند که چطور می توانست شرایط را مهیا کند که به جای اعطای تسهیلات ۱۸ درصد، منابع آن را به طرح ملی مسکن اختصاص دهد تا عرضه مسکن افزایش یابد.

مادامیکه این منابع برای تولید مسکن به کار گرفته نشوند وضعیت بازار مسکن همین خواهد بود و کنترل آن دور از دسترس است. آسیب های بسیاری قرار است از پرداخت وام ودیعه مسکن به بازار و مردم وارد شود. این راهکار هم مانند دیگر راهکارهای دولت می تواند با اثرگذاری بر جو روانی بازار مدت کمی بر نرخ های بازار مسکن تاثیرگذار باشد. اما پس از طی دوره خود با مشکلاتی که این طرح نیز به دنبال اجرای خود داشته است گرانی بیشتری در انتظار بازار خواهد بود. از طرفی دیگر اما یکی از آسیب‌های این طرح احتمال افزایش رقم پول پیش از سوی موجران است. به عنوان مثال ممکن است برخی مالکان بگویند غیر از ۴۰ میلیون تومانی که قرار است دولت وام ودیعه بدهد، ۷۰ میلیون تومان هم به پول پیش این واحد افزوده می‌شود که باید برای چنین پیامدی، تمهیداتی اندیشیده شود.

اما مهم ترین اشکال این طرح که از سوی دولت ارایه شده این است که جدای از ودیعه و یا پول پیش مستاجران باید حداقل یک و نیم میلیون تومان اجاره نیز پرداخت کنند که دولت فکری برای اینجای کار نداشته است. با پول ودیعه نمی توان کاری از پیش برد در حالیکه اکثر موجران بخصوص در تهران تقاضای دریافت اجاره بها را دارند.

 

همچنین مطالعه کنید:

قیمت پیاز با مدیریت صادرات متعادل می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، اسداله کارگر گفت: بررسی ها نشان می دهد که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.