صفحه اصلی / اسلایدر / هفت خوان تامین مواد اولیه تولید
هفت خوان تامین مواد اولیه تولید

تولیدکنندگان در تامین ارز مورد نیاز واردات مواد اولیه مشکل دارند

هفت خوان تامین مواد اولیه تولید

کسب و کار نیوز - یکی از مهم ترین دغدغه‌های تولیدکنندگان این است که بتوانند با ارز صادراتی خود مواد اولیه وارد کنند به طوری که برخی واحدها یک ماه است که برای واردات و دریافت ارز ثبت سفارش انجام داده‌اند اما بانک مرکزی هنوز مجوز تخصیص ارز را نداده است. تولیدکننده داخلی به نوعی باید هفت خوان رستم را بگذراند تا پس آن شاید بتواند به ارز مورد نیاز برای واردات مواد اولیه تولید دست پیدا کند. به دلیل افزایش روزانه نرخ ارز قیمت تولید بسیار افزایش یافته و تولیدکننده نیز ناچار است با قیمت روز ارز مواد اولیه را وارد کند و در نهایت نیز متهم به گرانفروشی شود.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، یک تولیدکننده با اعلام اینکه به عنوان یک تولیدکننده لوازم خانگی باید برای دریافت ارز از بانک مرکزی آن هم در برخی از کالاها که مشمول دریافت ارز هستند هفت خوان رستم را طی کنم، گفت: مواد اولیه لازم برای تولید را ندارم و هیچ کس جوابگوی نیست. امیر نصرالله زاده با اشاره به اینکه شرایط این روزهای تولید نشان از آن دارد که گویا دولت اصلاً تمایلی به رفع مشکلات آن هم در بخش تولید ندارد، اظهار داشت: این روزها بخش خصوصی توسط دولتی ها نادیده گرفته می شود این درحالی است که در این بخش حجم بسیار بالایی از نیروی کار مشغول فعالیت هستند.

وی با اعلام اینکه بنده به عنوان یک تولیدکننده لوازم خانگی باید برای دریافت ارز از بانک مرکزی آن هم در برخی از کالاها که مشمول دریافت ارز هستند هفت خوان رستم را طی کنم، افزود: به برخی از کالاهای مورد نیاز ما ارز تعلق نمی‌گیرد اما در بخشی از کالاها می توانیم ارز آزاد خریداری و نسبت به واردات اقدام کنیم اما مهم اینجاست ما برای ارز آزاد باید چندین صرافی را سر زده تا در نهایت بتوانیم ارز آن هم با فاکتور رسمی صرافی تهیه کنیم در غیر این صورت قاچاقچی محسوب می شویم. این تولیدکننده با اعلام اینکه امروز یا باید درب کارخانه خود را بسته یا متهم به قاچاق باشم، گفت: با مشقت تمام کالا را خریداری کرده اما طرف چینی آنها را توقیف و تمایلی به تحویل آنها ندارد در این رابطه نیز دولت هیچ کاری برای ما انجام نمی دهد.

نکته جالب اینجاست که مواد پتروشیمی داخلی که نیازمند خرید آنها برای یخچال هستیم ۲۱ هزار تومان قیمت خورده اما ناچاریم در بازار آزاد آن را ۱۱۰ هزار تومان خریداری کنیم که این موضوع اصلا قابل درک نیست. در نهایت محصول با قیمتی بسیار بالا تولید و این مصرف کننده است که تصور می کند گران فروشی وجود دارد درحالیکه داستان چیز دیگریست.

دلار ۲۵ هزار تومانی خط پایان بنگاه های اقتصادی

آلبرت بغزیان، اقتصاددان

نوسانات نرخ ارز و گرانی روزانه دلار که شاید اصلی ترین ارزی است که تولید با آن محک می خورد موجب شده تا تولید داخلی انگیزه ای برای توسعه و جهش نداشته باشد. یک تولیدکننده داخلی باید ماهها در انتظار بماند تا بانک مرکزی با ارزی که قرار است صادرکننده به سامانه نیما بازگرداندد ارز مورد نیاز را از بانک مرکزی دریافت کند. اما به دلیل مشکلات بین المللی و تحریم ها که امروز کشور درگیر آن است این امر تحقق پیدا نمی کند وتولیدکننده دست خالی می ماند. با این وضعیت تولید خوابیده و کالایی داخلی تولید نمی شود و اگر هم تولیدکننده ای قادر باشد با ارز آزاد تولید را ادامه دهد با افزایش روزانه قیمت ارز قیمت تمام شده کالا آنقدر گران تمام می شود که کسی قادر به خرید آن نیست.

در حال حاضر سقوط بیشتر نرخ تبدیل ریال در برابر دلار به توقف فعالیت های تولیدی و تجاری منجر می شود چون کسی نمی داند باید کالای خود را با کدام نرخ ارز سازگار کند. دلار ۲۵ هزار تومانی امروز خط پایان فعالیت بنگاه های اقتصادی خواهد بود و اگر از همین امروز برای تعادل ارز در بازار راهکاری ارائه نشود هیچ تولیدکننده ای در بازار باقی نخواهد ماند. اما عملاً این نرخی که برای دلار در بازار آزاد شکل گرفته است و احتمالا به کانال ۲۵ هزار تومان هم می‌رسد، نمی‌تواند این سه شاخص را که جلوگیری از تورم، کنترل بیکاری و کاهش رکود است محقق کند. بنابراین باید از بانک مرکزی و مسئولین آن پرسید که به واقع چه نرخی و چه برنامه‌ای برای کنترل بازار ارز در نظر دارند تا فعالین اقتصادی بتوانند بر طبق آن برنامه‌ریزی کنند؟

همچنین مطالعه کنید:

افزایش سهم درآمدهای پایدار به ۵۲ درصد/ ضمانت بانکی جایگزین مالیات تولیدکنندگان

به گزارش کسب و کار نیوز ، سخنگوی اقتصادی گفت: دلیل تاخیر نهایی شدن قانون …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.