صفحه اصلی / استارت آپ‌ و دانش‌بنیان‌ / پارک ها مراکز رشد و شتاب‌ دهنده‌ها / کمک پارک فناوری پردیس به حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در مناقصات بزرگ
کمک پارک فناوری پردیس به حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در مناقصات بزرگ

مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل پارک خبر داد

کمک پارک فناوری پردیس به حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در مناقصات بزرگ

کسب و کار نیوز - واگذاری فاز سوم پارک فناوری پردیس از چند روز قبل آغاز شده است. این فاز با 31 هکتار، «پردیس کارآفرینی» نام دارد و گامی دیگر در مسیر توسعه هزار هکتاری ناحیه نوآوری پردیس به شمار می‌رود. شرکت‌هایی که در این فاز مستقر می‌شوند، می‌توانند از مزایای پارک برای حضور آنها در مناقصه‌ پروژه‌های بزرگ و مهم برخوردار شوند.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از روابط عمومی پارک فناوری پردیس، پارک فناوری پردیس از ۱۵ تیر ماه فرایند پذیرش و واگذاری اراضی فاز سوم را شروع کرد و این روند تا ۳۱ مرداد ماه ادامه خواهد داشت. این مجموعه تعدادی از اراضی فاز سوم خود را به شرکت‎های دانش‌بنیان و فناور فعال در حوزه‌های فناوری پیشرفته واگذار می‌کند.

«امین‌رضا خالقیان» مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل پارک فناوری پردیس در مورد فازهای توسعه‌ای پارک گفت: در ابتدای سال ۱۳۹۹ تحولاتی جدی در توسعه پارک فناوری پردیس رخ داد. در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۹ سند احداث فاز چهارم پارک فناوری پردیس به مساحت ۲۰ هکتار در راستای ایجاد ناحیه نوآوری پردیس امضا شد. همچنین در همین ماه موافقتنامه راه‌اندازی دانشگاه ناحیه نوآوری پردیس (فاز دانشگاهی پارک) امضا و این دانشگاه با مساحت ۲۵ هکتار به پارک فناوری پردیس ملحق شد. در خرداد ماه سال ۱۳۹۹ نیز با حضور «محمد جواد آذری جهرمی» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و «سورنا ستاری» معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، تفاهمنامه ایجاد پارک اقتصاد دیجیتال در پارک فناوری پردیس منعقد شد. تعدد اتفاقات این چند ماه، نشان از خبرهای خوبی برای پارک فناوری پردیس و حرکت آن به سمت ناحیه نوآوری پردیس دارد. در همین فضا و در حرکت به سمت افق‌های توسعه‌ای پارک، فراخوان واگذاری قطعات فاز ۳ مطرح شده است. این فاز با ۳۱ هکتار بیشترین مساحت فازهای تحقق یافته پارک فناوری پردیس را تشکیل می‌دهد. این در حالی است که تامین زیرساخت‌های فنی در پردیس کارآفرینی در حال انجام است.

خالقیان با ارائه آماری از شرکت‌های عضو پارک فناوری پردیس گفت: در حال حاضر ۲۷۵ شرکت عضو در پارک فناوری پردیس وجود دارد که ۸۰ درصد از آنها دانش‌بنیان است. این شرکت‌ها در حوزه‌های مختلف از جمله فناوری اطلاعات و ارتباطات، بایو، مکانیک، نانو و شیمی فعالیت می‌کنند.

 

چرا اولویت‌بندی؟

در روند پذیرش و عضویت شرکت‌های جدید پارک فناوری پردیس اولویت با شرکت‌های فعال در حوزه‌های تجهیزات پزشکی پیشرفته، فناوری اطلاعات و ارتباطات، الکترونیک، کنترل و ابزار دقیق و ارائه خدمات آزمایشگاهی و کارگاهی با فناوری است.

خالقیان در پاسخ به این پرسش که چرا برای پذیرش شرکت‌ها اولویت گذاشته شده است، بیان کرد: براساس تجربه‌ای که طی چند سال گذشته در پذیرش شرکت‌های عضو به دست آورده‌ایم، نشان می‌دهد که مزایای پارک برای برخی از حوزه‌های خاص کاربردی‌تر است.

وی افزود: بیشتر شرکت‌هایی که در فاز اول و دوم واگذاری شده و به عضویت پارک درآمدند نیز در این حوزه‌ها فعالیت می‌کنند، بنابراین خدمات‌رسانی به شرکت‌های فعال در این حوزه‌ها بهتر است. اولویت واگذاری اراضی نیز به همین دلیل با شرکت‌های تجهیزات پزشکی پبشرفته، فناوری اطلاعات و ارتباطات، الکترونیک، کنترل و ابزار دقیق، ارائه خدمات آزمایشگاهی با فناوری پیشرفته در نظر گرفته شده است. با این حال شرکت‌های فعال در حوزه‌های دیگر‌ فناوری‌ پیشرفته نیز می‌توانند در این طرح ثبت‌نام کنند.

مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل پارک فناوری پردیس در خصوص پیش‌بینی استقبال از این طرح مطرح کرد: با توجه به تجربه فاز اول و دوم واگذاری اراضی پارک پردیس، رضایت نسبی شرکت‌های عضو از حضور در پارک و تأثیر فعالیت شرکت‌ها در پارک برای توسعه فناوری‌ها پیش‌بینی می‌شود که واگذاری فاز سوم نیز با استقبال خوبی روبه‌رو شود.

خالقیان گفت: دولت شرایط مناسبی را برای فعالیت شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان در پارک فناوری پردیس فراهم کرده و هدف از فراخوان ثبت‌نام نیز اطلاع‌رسانی جامع و عادلانه در این خصوص به همه شرکت‌های فعال در زیست‌بوم نوآوری و فناوری کشور بود.

وی با اشاره به این که توسعه پارک فناوری پردیس تا هزار هکتار ادامه خواهد داشت، بیان کرد: با تکمیل واگذاری فاز سوم اراضی پارک پردیس، مساحت کلی آن به ۶۰ هکتار خواهد رسید. در نهایت پارک پردیس به ناحیه نوآوری پردیس تبدیل می‌شود.

 

مزایای حضور شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور در پارک

مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل پارک فناوری پردیس در خصوص مزایای حضور شرکت‌ها در این پارک گفت: ارائه خدمات عمومی و تخصصی جامع در پارک پردیس تنها یکی از مزایای حضور در این پارک به شمار می‌رود. مزایای عمومی پارک پردیس شامل هتل، مسجد، فضای ورزشی، مهد کودک، استخر، کلینیک درمانی، شعب بانک و بیمه و سرویس ایاب و ذهاب می‌شود. در واقع کارکنان نیازی ندارند برای انجام کاری از پارک خارج شوند و هر نوع خدمتی در فضای پارک فراهم شده است.

وی افزود: حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در کنار هم امکان زمینه همکاری و هم‌افزایی را ایجاد کرده است. از سوی دیگر پارک بسترهایی را برای حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در مناقصه‌ پروژه‌های بزرگ و مهم فراهم کرده است. همچنین مزیت‌ها و معافیت‌های مالی نیز برای شرکت‌های دانش‌بنیان در نظر گرفته شده است.

خالقیان مطرح کرد: سرویس‌های حمل و نقل عمومی در مجموعه وجود دارد که بخش عمده‌ای از افراد و متخصصان فعال در پارک از آنها استفاده می‌کنند. در واقع رضایت افراد از این سرویس‌ها باعث توسعه آن شده است. با پیمانکارهای متنوع قرارداد بستیم تا در ساعات مختلف و برای نقاط مختلف تهران و دماوند خدمت‌رسانی ‌کنند تا مشکل حمل و نقل حل شود.

مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل پارک فناوری پردیس گفت: تعداد قابل‌‌توجهی از افرادی که در پارک کار می‌کنند، به دلیل شلوغی، آلودگی هوا و ترافیک تهران تمایل پیدا کردند که در مناطق شمال شرق تهران و در محدوده شهر جدید پردیس ساکن شوند. این امر باعث شده که پردیس به شهری برای اقامت متخصصان تبدیل شود. برای برخی از شرکت‌های بزرگ پارک نیز شرایطی فراهم شده تا سرویس‌های حمل و نقل اختصاصی را برای پرسنل خود راه‌اندازی کنند.

 

روند پذیرش و واگذاری فضا در پارک پردیس

خالقیان با بیان این که بخش اول ثبت‌نام به شکل آنلاین است، گفت: دو شاخص عمده توانمندی مالی و توانمندی فنی شرکت‌ها بررسی می‌شود. توانمندی مالی به این معنا که شرکت توان مالی مورد نیاز برای طراحی، ساخت و تجهیز فضا بلافاصله بعد از خرید زمین را داشته باشد. توانمندی فنی توسط متخصصان فنی پارک صورت می‌گیرد تا مشخص شود که شرکت در حوزه فناوری صاحب ایده و دانش است یا خیر. توانمندی فنی مهم‌تر از توانمندی مالی شرکت است. بعد از بررسی شرکت در این دو حوزه نظر نهایی به شرکت‌ها اعلام می‌شود.

وی افزود: در فاز اول پارک فناوری پردیس مرکز رشد فناوری نخبگان وجود دارد که برای استقرار استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیانی است که توان مالی بالایی ندارند. فاز سوم پارک برای شرکت‌های بزرگ و متوسط است که توان مالی خرید زمین و ساخت و تجهیز آن را دارند.

مطابق فراخوان منتشر شده، واحدهای تولیدی با محصولات دارای فناوری پیشرفته (Hi-tech) که ارزش افزوده محصولاتشان بالا و تولیدشان مبتنی بر نیروی متخصص باشد و تولید انبوه و حجیم نداشته باشند، واحدهای تحقیق و توسعه (R&D) صنایع که تولیدات آنها در مناطقی بیرون از پارک صورت می‌گیرد و آزمایشگاه‌ها، کارگاه‌ها و فب‌لب‌های خاص که خدماتی با فناوری پیشرفته ارائه می‌کنند از واحدهای فناور و دانش‌بنیان واجد شرایط برای عضویت و استقرار در پارک فناوری پردیس هستند.

همچنین هلدینگ‌های بزرگ صنعتی و سرمایه‌گذاری، می‌توانند کمپ‌های تخصصی خود را براساس ضوابط پارک، در ناحیه نوآوری پردیس مستقر کنند.

شایان ذکر است، علاقه‌مندان به حضور در فاز سوم پارک فناوری پردیس، می توانند از طریق نشانی http://techpark.ir/content.php?pagename=faze3 شرایط فراخوان را مطالعه و اقدام به ثبت نام نمایند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.