صفحه اصلی / اسلایدر / شمارش معکوس اخذ مالیات از خانه های خالی
شمارش معکوس اخذ مالیات از خانه های خالی

آیا اخذ مالیات از خانه های خالی می تواند التهاب بازار مسکن را کاهش دهد؟

شمارش معکوس اخذ مالیات از خانه های خالی

کسب و کار نیوز - کلیات طرح دو فوریتی اعمال مالیات بر خانه های خالی تصویب شد. قانون مالیات بر خانه های خالی سال 1366 تصویب شد اما اجرا نشد و در سال 94 مجدد به قانون مالیات های مستقیم بازگشت. بر اساس لایحه ای که در جلسه دو روز گذشته مجلس به تصویب رسیده و بر اساس این طرح، پیوندی میان کد پستی محل سکونت افراد با کد ملی آن‌ها انجام می‌شود و مردم دو ماه فرصت دارند کد پستی محل سکونت خود و املاکی که دارند را در سامانه ثبت کنند و اگر این اتفاق انجام نشود خانه از منظر دولت، خانه خالی تلقی می‌شود و دو برابر میزان اجاره ماهیانه به عنوان مالیات اخذ خواهد شد. آمار خانه‌های خالی بر اساس سرشماری هر ۵ یا ۱۰ سال یکبار از سوی مرکز آمار ایران اعلام می‌شود. در سال ۸۵ حدود ۶۳۰ هزار واحد مسکونی خالی در کشور بود که این رقم در سرشماری سال ۹۵ به دو میلیون و ۶۰۰ هزار واحد رسید.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، در جلسه علنی مذکور با ۱۵۰ رأی موافق، ۶۷ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۰ نماینده حاضر، با کلیات طرح دو فوریتی «اصلاح ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم (مالیات بر خانه‌های خالی)» موافقت شد. گویا دولت به دنبال جدا کردن سوداگری از بازار مسکن است اما دلیل تاخیر چند ساله در اجرای طرح مالیات ستانی از خانه های خالی که ۵۰۰ هزار واحد آن در تهران قرار داد مشخص نیست. در حالی قرار است این طرح به مرحله اجرا درآید که اطلاعات سکونت مردم شفاف نیست و این امر منجر به فساد اقتصادی می‌شود و دولت باید در طرح مالیات بر خانه‌های خالی به دنبال رفع این مسائل باشد.

به عقیده کارشناسان اقتصادی متاسفانه اخذ مالیات از خانه خالی می تواند آثار تورمی داشته باشد. اگر بر خانه‌های خالی مالیات ببندیم، در بازارهای ارز، خودرو و سکه که عدم تعادل‌های بسیار سنگینی وجود دارد، این کار عدم تعادل در آن بازارها را تشدیدتر می‌کند و مردم به سمت آن بازارها می‌روند. وضع مالیات بر خانه‌های خالی آثار تورمی دارد و به این معنا است که افراد را مکلف می‌کند که منبع درآمدی خود را به سمت سایر بازارها هدایت کنند و این اقدام بازار مسکن را هم به هم می‌ریزد. همچنین برای موفقیت اجرای مالیات بر خانه‌های خالی و رفع شکست بازار در بخش مسکن استیجاری لازم است مواردی در نظر گرفته شود که در حال حاضر در ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم پیش‌بینی نشده است.

اما نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در معتقد است که این مالیات معادل ارزش خانه و همچنین برای کسانی که بیش از ۱۲ ماه و یا ۶ ماه ملک را خالی بگذارند افزایش تقریبا شدیدی پیدا خواهد کرد که در نهایت موجب تشویق عرضه مسکن می‌شود. انتظار می رود با توجه به اینکه دو فوریت این طرح رای آورده است در هفته آینده در دستور قرار گرفته و پس از مهلت ۱۰روزه شورای نگهبان احتمالا در اواخر مرداد ماه به دستگاه اجرایی ابلاغ شود. مبنای ما شفافیت اقتصادی است و عامل بازدارندگی را در طرح مالیات بر خانه های خالی مبنای کار خود قرار دادیم و قانون آن وجود دارد اما جامع و کامل نیست و نیاز به اصلاح دارد.

برنامه های تشویقی و تنبیهی برای عرضه خانه های خالی

احسان خاندوزی، نماینده مجلس

به طور حتم با مالیاتی که قرار است دو برابر میزان اجاره بهای ماهانه واحد خالی مذکور اخذ شود و با احتساب اینکه تنها در تهران حدود ۵۰۰ هزار واحد خالی وجود دارد، عرضه مسکن افزایش خواهد یافت و کاهش قیمت ها آغاز می شود. رشد قیمت مسکن با اخذ مالیات از خانه های خالی متوقف خواهد شد و با توقف افزایش قیمت ها و عرضه بیشتر مسکن معاملات در این بازار آغاز و رونق خواهد گرفت.

با اجرای این طرح و گذشت زمان آثار این امر بر بازار کاملا مشهود خواهد بود و مالیت هایی که بر خانه های خالی بسته می شود موجب خواهد شد تا مالکان واحدهای خالی را برای عرضه در بازار معرفی کنند. طرحی که تصویب شده و برای اجرا آماده می شود باید در سالهای گذشته اجرایی می شد و بابت این تاخیر در طول این سالها شاهد افزایش تعداد خانه های خالی بوده ایم. البته ما سامانه شناسایی واحدهای مسکونی هم در کشور نداشتیم اما در حال حاضر با طرح جدید به سمت برنامه های تشویقی و تنبیهی برای خود اظهاری و معرفی خانه های خالی ایجاد می کنیم. این طرح در صورت اجرای صحیح می تواند تأثیر خوبی داشته باشد چون تجارب جهانی این مدل را پشتیبانی می کند.

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.