صفحه اصلی / اسلایدر / نارضایتی سهامداران نمادهای کوچک
نارضایتی سهامداران نمادهای کوچک

اعتراض به تضاد رفتاری دولت و افزایش ارزش نمادهای بزرگ ادامه دارد

نارضایتی سهامداران نمادهای کوچک

کسب و کار نیوز - تا قبل از عرضه سهام شرکت های دولتی و دارایی های دولت در بازار سرمایه شاهد سرمایه گذاری و خرید سهام شرکت ها و نمادهای کوچک بودیم اما این تغییر روند از زمانی که دولت وارد بازار سرمایه شد و برای جبران کسری بودجه منبع درآمدزایی را برای خود در بورس دست و پا کرد حمایت های این نهاد موجب شد تا خریداران نمادهای کوچک که اکنون توجهی به آنها نمی شود و ارزش آنها ثابت مانده دچار ضرر و زیان شوند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، دخالت دولت در هر بخشی از اقتصاد موجب نابسامانی بیشتر می شود اقتصاددانان بسیاری نیز از روند غیرواقعی رشد بورس در این ماهها ابراز نگرانی کرده اند. هشدارهایی که در این رابطه داده می شود نتیجه ای نداشته و مردم همچنان از عرضه شرکت های دولتی و دارایی های این نهاد استقبال می کنند. این روزها بازار بورس مکانی برای رشد نمادهای بزرگ و درجا زدن نمادهای کوچک شده که زمانی مردم برای ورود به بورس ابتدا این نمادها را انتخاب می کردند در حالی که در حال حاضر مردم در انتظار عرضه سهام شرکت های دولتی و خرید عرضه اولیه شرکت های بزرگ و باارزش را دارند.

احسان رضاپور کارشناس بازار سهام با اشاره به اینکه طی دو ماه اخیر نمادهای به اصطلاح شاخص ساز و بزرگ با رشد بسیار خوبی روبرو بوده اند، گفت: برای این مسئله چند دلیل می توان ذکر کرد، اولا این دسته از نمادها در سال گذشته و در دوماه ابتدایی امسال چندان رشدی نکردند، برای بررسی این موضوع می توان میزان رشد شاخص کل که برآینده عملکرد نمادهای بزرگ است را با شاخص هم وزن که نشان دهنده عملکرد نمادهای کوچک و متوسط است را با هم مقایسه کرد.

وی افزود: شاخص هم وزن در مقایسه با شاخص کل در سال گذشته و همین طور تا نیمه اردیبهشت رشد بسیار زیادی کرد، به طوریکه این روند افزایشی خیلی بیشتر از شاخص کل بود، اما بعد از اصلاح حدود سه هفته‌ای بازار در اردیبهشت، این نماد‌های بزرگ و شاخص ساز بودند که طی تقریبا دو ماه شاخص کل را با افزایش بیش از ۸۰۰ هزار واحدی روبرو کردند، بنابراین می‌توان اینگونه نتیجه گرفت که از اوایل اردیبهشت ماه شاهد یک تغییر شفیت سرمایه از نماد‌های کوچک به نماد‌های بزرگ بودیم، به عنوان مثال در این رابطه در اردیبهشت ماه که نماد ایران خودرو بعد از افزایش سرمایه حدود ۱۴۰ تومان باز شد، امروز بعد از نزدیک ۷۰ روز قیمت آن به ۵۵۰ تومان رسیده و به نوعی چهار برابر شده است.

این کارشناس بازار سهام بیان داشت: مردم هم وقتی حمایت دولت از این سهم های را می بینند، آن ها نیز به سراغ این نمادهای می روند و شاید یکی از دلایل درجا زدن نمادهای کوچک خروج نقدینگی از آن ها و سرازیر شدنشان به سمت نمادهای بزرگ و شاخص ساز است، از سوی دیگر به دلیل افزایش نرخ ارز نیمایی در این روزها و رسیدن آن به نزدیک هجده هزار تومان، این امر بسیار برای نمادهای بزرگ و شاخص ساز خوب شده و همین مسئله نیز به رشد آن ها کمک کرده است.

تمرکز دولت بر افزایش ارزش دارایی های خود

روزبه شریعتی، تحلیلگر بازار سهام

در صنایع کوچک و نمادهای کوچک حجم معاملات به شدت کاهش یافته و معامله‌ای در آنها صورت نمی‌گیرد و این موضوع موجب اعتراض بسیاری از سهامداران شده است. با تغییر مدل سرمایه گذاری در بازار سهام و علاقه مندی مردم برای خرید سهام شرکت های بزرگ که روزانه رشد قیمتی را دارند نمادهای کوچکتر با اقبال کمتری روبرو شده اند و به دلیل کاهش معاملات و خرید و فروش سهامداران آنها ضرر و زیان زیادی را متحمل شده اند. تمرکز دولت بر افزایش ارزش سهام شرکت ها و دارایی های خود و دستکاری شاخص ها موضوعی نیست که بتوان آن را طبیعی تلقی کرد.

رشد کاذب ارزش سهام در بورس می تواند با شکستن حبابی که دارد مشکل آفرین شود و در مرحله نخست ضرر و زیان را شامل سهامداران و افرادی خواهد کرد که بدون اطلاع و آگاهی و تنها برای سودآوری وارد این بازار شدند. چند ماه استکه با حمایت‌های بی‌منطق بر روی نمادهای شاخص‌ساز با تشکیل صف‌های خرید سنگین به صورت کاملا دستوری جهت نمایش یک شوی تبلیغاتی بازار سرمایه را مثبت نشان داده اند که همین امر موجب حرکت نقدینگی به سکت بازار سرمایه شده و همین اتفاق بر بازارهای مالی موازی نیز تاثیر گذاشته است. کسی با رشد بر اساس عرضه و تقاضا مشکلی ندارد اما این دستکاری عدالت را زیر سؤال می‌برد و اتفاق خوبی در آینده برای بازار سرمایه شهاد نخواهیم بود.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.