صفحه اصلی / اسلایدر / ادامه رکوردشکنی دلار، سکه و طلا
ادامه رکوردشکنی دلار، سکه و طلا

ورود دلار به کانال ۲۳ هزار تومان؛ سکه به ۱۱ میلیون نزدیک شد

ادامه رکوردشکنی دلار، سکه و طلا

کسب و کار نیوز- قیمت دلار آمریکا در بازار آزاد از مرز ۲۳ هزار تومان گذشت. در فاصله سه هفته قيمت دلار 23 درصد رشد کرده است. نرخ دلار ابتدای سال جاری حدود ۱۶ هزار تومان بود. در چند ماه اخير با همان شتابی که نرخ دلار رشد کرده، شغل از بين رفته و بر تعداد بيکاران افزوده شده است. در چند هفته اخیر شاهد نوسان بیش از پیش نرخ سکه و ارز بوده ایم و این روند روزانه به رشد خود ادامه می دهد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، به نظر می‌رسد جدای از رشد قیمتی انس جهانی، افزایش قیمت سکه و ارز طبیعی نیست و شاید اتفاقاتی در حال رقم زدن این افزایش قیمت هاست. کارشناسان بازاز سکه و ارز این موضوع را به دولت‌هایی که با کسری بودجه روبه‌رو شده‌اند، ربط می‌دهند و برخی آن را مربوط به حضور دلالان می‌دانند. در حال حاضر قیمت طلا و سکه در بازار باز هم افزایش یافته و هر سکه تمام بهار آزادی طرح جدید ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان قیمت خورده است. براساس اعلام اتحادیه طلا و جواهر در بازار تهران سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در قیمت ۱۰ میلیون ۷۰۰ هزار تومان و سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با قیمت ۱۰ میلیون تومان معامله شد. هر قطعه نیم سکه بهار آزادی پنج میلیون ۳۰۰ هزار تومان، ربع سکه با ۴۰ هزار تومان افزایش سه میلیون ۱۰۰ تومان قیمت خورد. هر گرم طلای ۱۸ عیار هم ۹۸۹ هزار ۱۰۰ تومان ارزش گذاری شد، ضمن آنکه در بازار‌های جهانی نیز هر اونس طلا ۱۸۰۹ دلار قیمت خورد.

 قیمت دلار در بازار آزاد

افزایش قیمت ارز در هفته‌های اخیر موجب شده است بار دیگر رکورد‌های بالایی برای دلار و یورو در تابلوی صرافی‌ها ثبت شود؛ بر همین اساس در بازار آزاد هم‌اکنون قیمت دلار ۲۳ هزار تومان، یورو ۲۶ هزار تومان و درهم امارات ۶ هزار و ۳۵۰ تومان اعلام شده است.

 قیمت دلار و یورو صرافی ملی

براساس نرخ‌های اعلام شده قیمت دلار امروز در صرافی ملی بالا رفت و قیمت خرید دلار آمریکا ۲۲,۳۵۰ (بیست و دو هزار و سیصد و پنجاه تومان) و قیمت فروش دلار آمریکا ۲۲,۵۵۰ (بیست و دو هزار و پانصد و پنجاه تومان) اعلام شد. همچنین براساس اعلام صرافی بانک ملی ایران قیمت خرید یورو ۲۴,۶۵۰ (بیست و چهار هزار و ششصد و پنجاه تومان) و قیمت فروش یورو ۲۴,۸۵۰ (بیست و چهار هزار و هشتصد و پنجاه تومان) است.

بازار ارز، پناهگاه پولی مردم

هادی حق شناس، کارشناس اقتصادی

مدت زیادی است که ایران تخت فشار مشکلاتی قرار دارد که امروز تاثر آن تشدید شده است. تحریم های اعمال شده و کاهش فروش نفت و قیمت آن، همچنین بحرانی که بیماری کرونا به اقتصاد وارد کرد توانسته اند بازارهای مالی را به هم بریزند. باید افزایش نرخ دلار خود را در فروش نفت نشان می داد که این اتفاق نیفتاده و سرمایه ها به سمت خرید دلار و سکه حرکت کرده است. بنابراین فزایش قیمتها در شرایط امروز اتفاق غیرمعمولی نیست. کرونا نیز بر مشکلات دیگر افزوده شده و این کار را برای همه سختتر کرده است. به عبارت بهتر مجموع عواملی که امروز کشور را در بر گرفته نشان می‌دهد که انتظار حفظ قیمت ها در شرایط پیشین انتظار به جایی نیست.

اما برای کنترل قیمت ها و جلوگیری از هجوم سرمایه ها به بازارهای مالی اعم از طلا، سکه و ارز باید اقداماتی انجام گیرد. باید شرایط را به گونه‌ای برنامه ریزی کرد که صادرات غیرنفتی کشور رشد کند. افزایش اخیر نرخ ارز باید خود را در این بخش نشان دهد. امروز درگیر رکود نیز هستیم و تجربه نشان داده است هنگامی که مردم از بازارهای مهم ناامید می شوند ناخوداگاه به سمت ارز کشیده می شوند. درست است که افزایش قیمت ها در بازارها را داریم اما کماکان رکود بر آنها حاکم است و رغبتی برای سرمایه گذاری در آنها توسط مردم وجود ندارد. بنابراین بازار ارز یکی از بازارهایی است که هر چند وقت یک بار سرمایه ها را به سمت خود می کشاند. بنابراین وقتی بازارهای مهم به رکود می روند به صورت خودبخود مردم ارز را پناهگاه پول خود می‌دانند و برای اینکه پول در دست مردم دچار کاهش شدید ارزش نشود به سراغ خرید ارز می روند.

 

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.