بورس

روحانی: ورود شرکت‌های فعال در حوزه اقتصاد دیجیتال به بورس تسهیل شود

کندی فرایند ورود استارت آپ ها به بورس

کسب و کار نیوز - رئیس جمهوری در حالی روز سه شنبه وزیر اقتصاد را مامور کرد که ورود کسب و کارهای مجازی به بازار سرمایه را تسهیل کند که به اعتقاد فعالان استارتاپی، این خط ویژه هم پرپیچ و خم است و هم دست اندازهایی دارد.

میناسادات حسینی
به گزارش کسب و کار نیوز، کم نیستند خط ویژه هایی که ساخته می شوند تا لاین سبقت باشند ولی در عمل یا پلیس در راه این خطوط است یا پر از دست انداز! فعالان زیست بوم نوآوری و استارتاپی معتقدند هم اکنون زمانی است که به خاطر اقبال مردم به بورس این شرکت ها توفیق می یابند تا از هجوم نقدینگی جذب شده به بورس در جهت توسعه خود بهره ببرند. درحقیقت این فرصتی طلایی است که ما بتوانیم از فرصت بورس استفاده کنیم برای اینکه چرخ شرکت های استارتاپی بیشتری را به حرکت دربیاوریم. این در حالی است که شاید پایان سال و یا سال آتی این فرصت وجود نداشته باشد. پس چه بهتر به جای اینکه فقط شاخص بورس بالا برود و سهم هایی که واجد ارزش بالا نیستند رشد کنند، سرمایه ها به استارتاپ ها و شرکت هایی تزریق شود که در توسعه کشور می توانند سهم داشته باشند.
در همین زمینه رئیس جمهوری از وزیر امور اقتصادی و دارایی خواست تسهیل شرایط ورود شرکت‌های فعال در حوزه اقتصاد دیجیتال به بورس را پیگیری کرده و حتی‌الامکان یک بازار اختصاصی به منظور پذیرش شرکت‌های دانش بنیان و فعال در حوزه اقتصاد دیجیتال ایجاد شود. روحانی همچنین دستگاه های ذیربط را موظف کرد در جهت رفع موانع گسترش کسب و کارهای مجازی اقدام کرده و برای کمک به رونق آن دسته از کسب و کارهایی که در ایام کرونا رونق یافته و استعداد افزایش اشتغال در آنها بیش از دیگران است، برنامه ریزی کند. رییس جمهوری همچنین وزارت اقتصاد را مامور کرد تا پیشنهاد وزارت ارتباطات بر تعریف بسته ‌«اعتبار مالیاتی» به جای «معافیت مالیاتی» برای شرکت‌های نوآور را بررسی و برای اجرایی نمودن آن برنامه ریزی کند.

حلقه اصلی تامین مالی استارت آپ ها

وحید شقاقی، اقتصاددان
اقتصاد دیجیتال در عصر حال حاضر نقش مهمی را ایفا می کند از این منظر که اقتصاد سنتی بهره وری پایینی دارد و توان رقابت را با اقتصاد دیجیتال ندارد. حسن اقتصاد دیجیتال این است که با عصر دانش عجین شده و با بهره وری بالا می تواند خدمات باکیفیت و با ارزش افزوده بالا تولید کند. اصولا در اقتصاد دیجیتال و کسب و کارهایی که بر بستر اقتصاد دیجیتال قرار دارند ارزش افزوده و سودآوری بسیار بالاست و این می تواند برای هر اقتصادی به عنوان یک محرک و پیشران قلمداد شود. کسب و کارهای مجازی در دوران کرونا هم مورد استقبال قرار گرفتند چون کرونا و هر بیماری واگیردار موجب می شود که کسب و کارهای الکترونیکی و بر بستر دیجیتال رونق بیشتری پیدا کنند؛ ولی بحث مهم این است که کسب و کارهای اقتصاد دیجیتال عمدتا با ریسک بالا هم مواجه اند و این کسب و کارها چون نوپا هستند ریسک بسیار بالایی دارند و چون عمدتا جوانان تحصیلکرده و نوآور و خلاق به سمت کسب و کارهای دیجیتالی می روند، سرمایه کافی را نیز ندارند. طبیعتا یک زیست بوم اقتصاد دیجیتال باید در کشور طراحی شود که بتواند حمایت های مختلف و برنامه های لازم را برای توسعه کسب و کارهای خرد و متوسط در بستر اقتصاد دیجیتال صورت دهد. پس یکی از مسائل این شرکت ها بحث تامین مالی است. چون این شرکت ها ذاتا شرکت های پرریسک هستند تامین مالی آنها نیز با تامین مالی بنگاه های کم ریسک اقتصاد سنتی متفاوت است. بازار سرمایه چون ذاتا یک بازار مبتنی بر ریسک است لذا می تواند یک بستر مناسب برای تامین مالی این بنگاه ها باشد. اتفاقا چون بازار سرمایه مبتنی بر ریسک است و این شرکت ها هم با ریسک همراه هستند بهترین تامین مالی می تواند از کانال بازار سرمایه باشد. به عبارتی اگر کسب و کارهای مجازی به مرحله اولیه یعنی مراحل نوزادی رسیده باشند برای توسعه خودشان می توانند از کانال بازار سرمایه تامین مالی شوند. دولت نیز باید ساز و کار تامین مالی را در بستر بازار سرمایه برای کسب و کارهای دیجیتالی ایجاد کند. ما می توانیم صندوق های نوآوری یا صندوق- پروژه هایی را طراحی کنیم که در بستر اقتصاد دیجیتال هستند و و این شرکت ها در بازار سرمایه وارد شوند و تامین مالی صورت بگیرد. این تامین مالی می تواند محرکی برای توسعه اقتصاد دیجیتال باشد. دولت هم باید زیست بوم کسب و کارهای دیجیتالی را فراهم کند یعنی فضای کسب و کار و زیست بوم آن و توسعه کسب و کارهای مجازی را فراهم کند. کرونا نیز موجب شده در کشور ما مسئولان بیشتر به بحث اقتصاد دیجیتال توجه کنند و تقریبا عمده کسب و کارهایی که بر بستر اقتصاد دیجیتال بودند کمترین آسیب را از بیماری کرونا دیدند. کسب و کارهای مجازی اگر خوب طراحی و حمایت شوند می توانند ارزش افزوده های بسیار بالایی ایجاد کنند که در مجموع با کسب و کارهای سنتی اصلا قابل مقایسه نیست. آنچه مهم اسست این است که این کسب و کارها برای رشد و توسعه نیازمند تامین مالی هستند و بازار سرمایه که ذاتا با ریسک همراه است می تواند برای کسب و کارهای مجازی بهترین فرصت و محل برای تامین مالی باشد اما لازم است صندوق هایی در بازار اولیه طراحی شود که با پروژه های اقتصاد دیجیتال ایجاد شوند و این شرکت ها در بازار اولیه عرضه شوند و تامین مالی برای رشد و توسعه این شرکت ها صورت بگیرد. ازآنجا که سودآوری و ارزش افزوده شرکت های استارتاپی بسیار بالاتر از کسب و کارهای سنتی است لذا اگر این پروژه ها خوب طراحی شود و حمایت های لازم از سوی دولت برای پوشش ریسک این شرکت ها صورت بگیرد مردم هم در بازار سرمایه حاضر خواهند بود که سهام این شرکت ها را خریداری کنند.

فرصت طلایی رونق بورس برای استارت آپ ها

فرزین فردیس، نایب‌رئیس کمیسیون اقتصاد نوآوری اتاق تهران
ورود استارتاپ هایی که شرایط و زمینه ورود به بورس را دارند به این بازار می تواند گام خوبی باشد هم برای باز شدن فضای اقتصاد نوآوری و هم برای عمق بخشیدن به بازار سرمایه کشور. در جلسه قبلی هیات نمایندگان اتاق تهران اشاره شد که این مساله در حال حاضر با کندی صورت می گیرد و همه استارتاپ ها و به خصوص ۵ استارتاپ بزرگ به شدت نیازمند تامین سرمایه مرحله بعد خود برای توسعه های برنامه ریزی شده از طریق بازار سرمایه هستند زیرا سرمایه مورد نیاز آنها آنقدر زیاد شده که از طریق سرمایه گذاران خصوصی یا vcها قابل انجام نیست. سرمایه های خارجی نیز که فعلا دست یافتنی نیست. عملا شاید تنها گزینه قابل حصول برای چنین شرکت هایی، استفاده از فضای بازار سرمایه است. در این راستا اتاق بازرگانی از این اتفاق حمایت می کند. ما مجموعه پیشنهاداتی را در جلسه ای که وزیر اقتصاد در اتاق بودند، طرح کردیم و یک سری نامه نگاری ها و رایزنی هایی نیز در حال حاضر در حال انجام است که مسائل و مشکلات را از پیش پای استارتاپ ها برداریم و این موضوع سرعت بگیرد زیرا واقعیت این است که بورس و فرابورس از این حضور استقبال می کنند اما نکته این است که این فرایند کند و با مانع تراشی اتفاق می افتد که عملا شاید فرصت طلایی ورود به بورس را در سال جاری از دست بدهیم. در حال حاضر به زور هفته ای یک عرضه اولیه در کشور انجام می شود در حالی که تعداد زیادی از شرکت ها هستند که در صف ایستاده اند و منتظرند که وارد بورس شود و از پتانسیل بازار سرمایه استفاده کنند. پیشنهادی را در حال رایزنی با وزارت اقتصاد و مدیران بورس هستیم که لاین یا خط ویژه ای برای سرعت بخشیدن به حضور شرکت های استارتاپی یا شرکت های نوآور به بورس باز و کمک کنند که این شرکت ها سریع تر بتوانند وارد بورس شوند. نکته دوم این است که یک سری مسائل فنی و مالی و اقتصادی نیز در این حوزه وجود دارد که آنها را نیز بایستی با تعاملی که بین مدیران ارشد بورس و کمیته فنی آنها و مدیران ارشد و سرمایه گذاران مجموعه های استارتاپی اتفاق می افتد بتوان آن موانع را برطرف کرد. یکی از آنها بحث ارزش گذاری دارایی های نامشهود است. با توجه به اینکه ماهیت دارایی بسیاری از شرکت های نوآور با ماهیت دارایی های شرکت های متقدم اقتصاد متفاوت است. برند، شبکه کاری و نرم افزارها و دانشی که در این شرکت ها نهفته است، چیزی است که بخشی از دارایی های باارزش آنها محسوب می شود و بایستی به درستی با این دارایی ها برخورد شود تا این فرصت طلایی از بین نرود و هم این شرکت ها آسیب نبینند و هم سرمایه گذاران این شرکت ها بدانند که در داخل این شرکت ها چه ارزشی نهفته است یا چه ریسک هایی وجود دارد. لزوما در این مسیر یک فعالیت سازمان یافته مانع تراشی نمی کند. هر مجموع تصمیمی یک سری موافق و مخالف دارد. برخی می گویند ورود به بورس شرکت های استارتاپی به این دلیل است که سهامداران آنها می خواهند سهام خود را بفروشند و از ایران بروند در حالی که نوع تعاملی که این شرکت ها و روش های پیشنهادی برای اینکه وارد بورس شوند هیچ کدام چنین مساله ای را به ذهن متبادر نمی کند و این یک ترس ذهنی است. یا بحث بر سر دارایی های نامشهود است که عده ای ابراز نگرانی می کنند که از کجا معلوم این برند اینقدر بیارزد یا این شبکه فعالان اقتصادی اینقدر واجد ارزش باشند. اینها مسائلی است که بیشتر در جهت تشکیک در فرایند و تشکیک در این اتفاق مهم رخ می دهد و این شرکت ها مثل خیلی از مجموعه های دیگری که وارد بورس می شوند با ضوابط و آیین نامه های سازمان بورس دارند کار خود را انجام می دهند.

همچنین مطالعه کنید:

پرداخت ۱۶.۷ هزار میلیارد تومان تسهیلات رونق تولید به ۵ هزار بنگاه

به گزارش کسب و کار نیوز، بر اساس آمار ارائه شده از سوی معاونت طرح …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *