صفحه اصلی / اسلایدر / بالاترین قیمت تاریخی طلا و سکه
بالاترین قیمت تاریخی طلا و سکه

سکه 9 میلیون و50 هزار و هرگرم طلای 18عیار 875 هزار تومان شد

بالاترین قیمت تاریخی طلا و سکه

کسب و کار نیوز- قیمت سکه که این روزها به عنوان کالای سرمایه ای از آن نام برده می شود روز به روز در حال افزایش است و به دنبال افزایش قیمت ارز و طلای جهانی، رکود تاریخی 9 میلیون و 50 هزار تومانی را ثبت کرد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر با بیان اینکه قیمت سکه بهار آزادی به مرز ۹ میلیون و ۵۰ هزار تومان رسیده است،‌ گفت: رکوردهای جدیدی برای طلا و سکه در بازار ثبت شده است. محمد کشتی‌آرای درباره وضعیت بازار طلا وسکه در روزجاری اظهار داشت: با توجه به افزایش قیمت ارز و طلای جهانی، شاهد افزایش قیمت طلا و سکه در بازار داخلی و ثبت رکوردهای تاریخی هستیم. وی با اشاره به فروش دلار ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومانی در بازار ارز گفت: اونس جهانی طلا نیز ۱۲ دلار افزایش داشته است که منجر به افزایش شدید قیمت سکه و طلا در بازار داخلی شده است.

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر با بیان اینکه قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید هم اکنون به مرز ۹ میلیون و ۵۰ هزار تومان رسیده است،‌ تصریح کرد: این قیمت ها درحالی در بازار سکه ثبت شده که تا کنون شاهد ثبت چنین نرخ‌هایی نبودیم و برای اولین بار است که قیمت سکه به این مرز رسیده است. به گفته کشتی‌آرای، هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با بیشترین افزایش قیمت هم اکنون با قیمت ۸۷۰ هزار تومان و هر قطعه سکه تمام بهارآزادی طرح قدیم با قیمت ۸ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان معامله می شود. وی با بیان اینکه خریدار و فروشنده به صورت موازی در بازار حضور دارند، گفت: اما تقاضای اضافی وارد بازار طلا و سکه نشده است؛ حباب سکه نیز بین ۳۵۰ هزار تا ۳۸۰ هزار تومان در نوسان است.

عواقب رشد غیرواقعی بورس

کامران ندری، کارشناس اقتصادی

منشا تورم در تمام بازارها و اقتصاد از ناحیه بازار سرمایه است. جدای از شوک های معمول و همیشگی که در اقتصاد ایران وجود دارد یک منشا جدیدی هم برای این افزایش قیمت ها بوجود آمده که رشد نقدینگی جدید است. رشد غیرواقعی بازار سرمایه که نتیجه سیاست های نامناسب و مخرب دولت است موجب شد تا بازار طلا و سکه و حتی دیگر بازارها دچار افزایش بی سابقه قیمتی شوند. متاسفانه این رشد غیرواقعی پشتوانه ای هم ندارد که بتوان کمی امید به آن داشت. در حال حاضر که رشد تولید منفی است چطور می توان در بازار سرمایه این حجم از افزایش ها را داشت. راز رشد غیرواقعی و مخرب بازار سرمایه که پشتوانه ای هم ندارد چیست.

اخیرا اقتصاد ما با مشکلی جدی مواجه شده است که دولت همواره برای این مشکل توجیهاتی ارایه می کند و آن را نه مشکل بلکه شکوفایی بازار سرمایه می داند. در حالی که در تمام بورس های دنیا شاهد ریزش و کاهش ارزش سهام هستیم در کشور ما برعکس بقیه در حال افزایش روز به روز ارزش سهام هستیم. توجیه دولت برای این افزایش ارزش رونق تولید است که متاسفانه نه تنها شاهد تاثیر این رشد بر تولید نبوده ایم بلکه آثار منفی آن در تمام بازارها و اقتصاد کشور قابل مشاهده است. سهام در اقتصاد ما درجه نقدپذیری بسیار بالایی دارد و به نوعی شکل جدیدی از نقدینگی در اقتصاد شکل گرفته که نگرانی ها را در رابطه با نقدینگی سه هزار میلیاردی بانکی کاهش داده و تمام نگاهها را معطوف رشد بسیار بالای قیمت سهام در بازار سرمایه کرده است. سهام مثل نقدینگی عمل می کند اما تفاوت آن در این است که این حجم از نقدینگی در نظام بانکی ایجاد نشده است.

سیاست های نادرست در بازار سرمایه در بوجود آمدن این افزایش قیمت ها در بازار ارز و سکه تاثیر داشته است. در حال حاضر بازار سرمایه در واقع از لحاظ ارزشی، ارزشی به مراتب بیشتر از نقدینگی ای دارد که در نظام بانکی داریم و این بسیار نگران کننده است. ارزش دارایی های بازار سرمایه نقدشونده است و روز به روز هم ارز آن بیشتر می شود و بر روی قیمت سایر دارایی ها تاثیر داشته است. این تاثیرات تنها مختص به بازار سکه نیست و بازارهای ارز، طلا، مسکن و خودرو را نیز هدف گرفته است.

تنها راه نجات اقتصاد از این افزایش قیمت ها ترکیدن حبابی است که در بازار سرمایه وجود دارد. البته این اتفاق نیز آثار مخرب بسیاری دارد که هم اقتصاد و هم مردم و سهامداران را شامل خواهد شد. در غیر این صورت باید همچنان در انتظار رشد قیمت ها در تمام بازارها باشیم. به نظر می رسد دولت و حاکمیت نیز تمایل بسیاری به این رشد غیرواقعی و خطرناک دارد چراکه همواره مردم را تشویق به حضور در بازار سرمایه می کند و بی تفاوت به هشدارها عمل کرده است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.