صفحه اصلی / اسلایدر / انگشت اتهام به سمت صادرکنندگان
انگشت  اتهام  به  سمت  صادرکنندگان

سهم بخش خصوصی واقعی از 5/27 میلیارد دلار ارز صادراتی برنگشته چقدر است؟

انگشت اتهام به سمت صادرکنندگان

کسب و کار نیوز - دولت در این روزها بیش از همیشه در تنگنای ارزی قرار گرفته و همین مساله موجب شده به فکر راه وصولی برای ارز باشد.

 به گزارش کسب و کار نیوز، شاهد این امر، صحبت های رئیس جمهور طی دو روز گذشته است که تاکید داشت «ارز مال دولت است.» در این میان صادرکنندگان در تیررس دولت قرار گرفتند. صادرکنندگانی که با باز شدن مرزها همچنان راه صادرات را در پیش گرفته اند و می بایست به سه روش، ارز خود را به کشور برگردانند. فروش به نیما، واردات در مقابل صادرات یا واگذاری امتیاز واردات به دیگری و فروش ارز برپایه نرخ سنا، سه روشی به شمار می‌رود که برای ایفای تعهدات ارزی صادرکنندگان در نظر گرفته شده است. این در حالی است که اعلام می شود تاکنون از ابتدای تیرماه تاکنون حدود دو هزار و ۵۰۰ کارت بازرگانی که به تعهد ارزی خود عمل نکرده بودند، تعلیق شدند.

با افزایش قیمت دلار، عدم بازگشت ارزهای صادراتی یکی از عوامل این افزایش قیمت و نابه‌سامانی بازار ارز خوانده شد که در این زمینه بانک مرکزی به صادرکنندگانی که ارز خود را بازنگردانده‌اند، اینگونه گوشزد کرد که مطابق مقررات، اسامی متخلفان در رسانه‌ها منتشر می‌شود و رئیس جمهور هم مطمئن‌ترین راه برای آرامش بازار ارز را ایفای تعهد صادرکنندگان برای برگشت ارز به چرخه اقتصاد و تلاش‌های موفقیت آمیز برای بازگشت درآمدهای ارزی به کشور و همچنین عرضه ارز حاصل از صادرات از سوی صادرکنندگان دانست.

همچنین، در این زمینه طبق اعلام اتاق بازرگانی، دارندگان کارت‌های بازرگانی که نسبت به ایفای تعهدات ارزی خود تاکنون اقدامی نکرده‌اند در دو زمان‌بندی جریمه خواهند شد و واحدهای غیرتولیدی که با داشتن کارت‌های بازرگانی اقدام به صادرات کرده ولی ارز خود را باز نگردانده‌اند، از تاریخ هفتم تیر امسال مشمول جریمه می‌شوند و کارت‌های بازرگانی آنها معلق خواهد شد.

علاوه بر این، واحدهای تولیدی که به تعهد ارزی خود عمل نکرده‌اند نیز تا پایان تیر امسال زمان دارند نسبت به این تعهد اقدام کنند؛ در غیر این صورت، کارت‌های این افراد نیز تعلیق خواهد شد.

چه میزان ارز برنگشته است؟

همچنین رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده که در دو سال گذشته معادل ۷۲ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشته‌ایم که از این میزان نزدیک ۴۵ میلیارد دلار بازگشته است و مهلت داده‌ایم که تا پایان تیرماه، ۲۲ میلیارد دلار باقیمانده نیز بازگردد. همتی به تازگی گفته که خوشبختانه صادرکنندگان عمده که همان پتروشیمی‌ها و صنایع فولاد هستند، ارز خود را به کشور بازگردانده‌اند و امیدواریم سایر صادرکنندگان نیز نسبت به بازگشت ارز حاصل از صادرات خود اقدام کنند.

علاوه براین، رئیس سازمان توسعه تجارت ایران نیز از صدور ۲۰ هزار کارت بازرگانی خبر داده که طبق گفته وی، معادل ۱۵ هزار و ۳۰۰ کارت هیچ ارزی وارد کشور نکرده‌اند؛ به‌طوری‌که میزان ارزآوری هشت میلیارد دلار بوده است.

افزایش محدودیت‌های گمرک برای کسانی که ارز صادراتی را برنگرداندند

در همین زمینه سخنگوی گمرک گفت: محدودیت‌های گمرک برای کسانی که ارز صادراتی را بازگشت ندادند بیشتر می‌شود. سیدروح الله لطیفی اضافه کرد: اعمال محدودیت در خدمات گمرک یکی از اهرم‌های فشاری است که می‌تواند به بازگشت ارز‌های صادراتی به داخل کشور کمک کند. وی ادامه داد: سازمان گمرک، با تکیه بر اعلام و آمار بانک مرکزی محدودیت‌های گمرکی را اعمال می‌کند.

مکانیزم غلط دولت در برخورد با صادرکنندگان

رضی حاجی آقامیری، عضو هیئت نمایندگان و کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران
صادرکنندگانی که نتوانستند ارزشان را به کشور برگردانند را می توانیم به دو بخش تقسیم کنیم. یک گروه کسانی هستند که به دلیل موانعی که بر سر راهشان بوده، نتوانسته اند ارز را به کشور برگردانند. به طور مثال صادرکننده ای معامله ای کرده و تا سررسید تعهد ارزی اش وجه آن را دریافت نکرده یا به طور کلی پول او سوخت شده یا از طرقی که بانک مرکزی مشخص کرده به دلائلی نتوانسته ارز را وارد کشور کند. در نتیجه بانک او را جزو بدهکاران ارزی به حساب آورده است باید فهمید چرا او نتوانسته ارز حاصل از صادرات را به کشور بیاورد. در این گونه مواقع می توان او را شناسایی کرد و به او فرصت داد تا بتواند ارز خود را برگرداند. بنابراین این گروه مقصر نیستند زیرا تعمدا این کار را نکرده اند. در این صورت بانک مرکزی یا وزارت صمت قبل از اینکه اقدامی در تنبیه این صادر کننده انجام دهد، باید از سوءنیت یا عدم اقدام عمدی صادرکننده در جهت ابطال پیمان مطمئن شود تا نسبت به جلوگیری از فعالیت او تصمیم بگیرد؛ نه اینکه بی توجه به آنچه توضیح دادم بدون دفع وقت اقدام کند. این در حالی است که شنیده شده برخی از کارت های بازرگانی را بدون توجه تعلیق یا باطل کرده اند در حالی که اصلا دارنده آن کارت جزو کسانی نبوده که نخواهد ارز را به کشور بیاورد. با تماسی که با یک صادرکننده داشتم ، اظهار کرد که کارت بازرگانی من به دلیل مشکلاتی که در سازمان تامین اجتماعی دارم تمدید نشده و با این وجود جلوی کارت مرا گرفته اند. این موارد است که نشان می دهد مکانیزم برخورد دولت با صادرکنندگان درست نیست. یا کسان دیگری که در شرایط عادی مطمئنا ارز خود را می آورند و اگر در حال حاضر ارز خود را بازنگردانده اند حتما دلیلی داشته که نتوانسته اند. ابتدا باید مشکلات آنها را شناسایی کرد نه اینکه دفعتاً با آنها برخورد کنند. گروه دوم کسانی اند که واقعا قصد بازگرداندن ارز را ندارند. بانک مرکزی به راحتی می تواند آنها را شناسائی کند. درنتیجه احتیاجی نیست که با کلی گویی و متهم کردن همه صادرکنندگان و رسانه ای کردن اتهامات بخواهد به نوعی تقصیر را به گردن همه صادرکنندگان بیندازد که آنها ممکن است از شرکت های بزرگی باشند که دولت از آنها آگاه است. اگر دولت یا بانک مرکزی فکر می کند که این گروه نمی خواهند ارزشان را برگردانند، چرا اسمشان را منتشر نمی کند؟ اسم آنها را منتشر کند که مردم آنها را بشناسند. گروه دیگری که ارزشان را می آورند، صادرکنندگان باسابقه در بخش خصوصی واقعی هستند که همواره کارشان روی قاعده بوده و ارزشان را برگردانده اند و در حال حاضر نیز می آورند.

همچنین مطالعه کنید:

بانک مرکزی: روند تورم و نقدینگی در دولت سیزدهم کاهشی شده است

به گزارش کسب و کار نیوز ، متخصصان حوزه اقتصادی به خوبی واقفند که حجم …