صفحه اصلی / اسلایدر / پولشویی با اجاره کارت های بانکی
پولشویی با اجاره کارت های بانکی

هیاهوی واریز مبالغ 50 میلیونی به حساب افراد در روستای قلعه گنج

پولشویی با اجاره کارت های بانکی

کسب و کار نیوز- موضوع واریز 50 میلیون تومان به حساب اهالی یک روستا در کرمان بسیار بحث برانگیز شده است. چهارم تیرماه به طور ناگهانی و غیرمنتظره مبالغ کلانی به حساب تعدادی از مردم قلعه گنج وارد شد که در شبکه های فضای مجازی سر و صدای زیادی بر پا کرد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، واریز مبالغی بالا که چند ساعت پس از آن و با اطلاع ساکنان موجب شد تا این افراد به سمت بانک ها هجوم ببرند و خواستار برداشت پول مورد نظر شوند. هرچند فرماندار کرمان اظهار داشته که حساب افراد مورد نظر که واریز مبلغ ۵۰ میلیونی را داشته اند بلافاصله پس از اطلاع رسانی مسدود شده است اما این قضیه نمی تواند سرپوشی بر عملکرد ضعیف سیستم بانکی باشد. داستان تخلفات در بخش واریز و برداشت از کارت های بانکی زیر سایه عدم نظارت و بی توجهی مسئولان به این موضوع هم چنان ادامه داشته و مدتی است وارد فاز جدی تری شده است. واریز و برداشت از کارت هایی بانکی افرادی که هیچ اطلاعی از این تخلفات ندارند. برخی فعالان شبکه بانکی پولشویی را مهم ترین علت این اتفاقات عنوان می کنند و ایراد را به قوانین بانکی و ساختار نامناسب شبکه بانکی کشور وارد دانسته اند.

مشاهده ارقام واریزی به مبلغ ۵۰ میلیون تومان به حساب تعداد زیادی از اهالی قلعه گنج باعث ایجاد صف های طویل مقابل فروشگاه ها و عابربانک ها برای خالی کردن حساب ها شد. برخی ساکنان قلعه گنج در جنوب کرمان شاهد .اریز مبالغ ۵۰ میلیون تومانی به حساب هایشان بودند و همین کافی بود برای کسانی که اغلبشان مددجو هستند، پای عابربانک بانک و به فروشگاه ها بروند.

ساعاتی پس از اطلاع دیگر افراد از واریز این وجوه، به یکباره کل مبلغ از حساب ها کسر شد اما ویدئویی به دست جماران رسیده که نشان می دهد صاحب یک فروشگاه ادعا می کند که توانسته یک میلیارد و هفتصد میلیون از این وجوه را از طریق کارتخوان وصول کند. واریز و کسر مبالغ هنگفت این چنینی به حساب این افراد ممکن است ناشی از یک اشتباه بانکی یا سوء استفاده از حساب های اقشار ضعیف باشد که نیازمند توضیح مسئولان مربوطه است.

ماجرای واریز ناگهانی ۵۰ میلیون تومان به حساب تعدادی از مردم چه بود؟

فرماندار قلعه‌گنج کرمان گفت: هنوز منشاء واریزی این مبالغ مشخص نشده و مشخص نیست از چه منبعی این کارت ها شارژ شده اند. از طریق کمیته امداد در تهران پیگیر این موضوع شدیم که آنها نیز اظهار بی‌اطلاعی از این واریزی ها کردند.

توضیحات رییس کمیته امداد درباره واریز ۵۰ میلیون تومان به حساب مددجویان

رئیس کمیته امداد امام‌ خمینی (ره) در رابطه با این موضوع اظهار داشت: چهارشنبه گذشته قرار بود تا به کارت مددجویان کمیته امداد و بهزیستی با کمک‌ دولت  بسته غذایی واریز شود.اما اتفاقی مبنی بر واریز مبالغی به حساب مددجویان این منطقه رخ داد که بلافاصله بانک مرکزی جلوی آن را مسدود کرد. این موضوع هیچ ارتباطی با کمیته امداد ندارد. البته تعداد این موارد بالا نبوده اما نفس قضیه مهم است و حساسیت بانک‌مرکزی هم روی نفس این عمل است که چرا این اتفاق افتاده است.

پولشویی با کارتهای بانکی

سرهنگ تورج کاظمی، رئیس پلیس پیشین فتای تهران

یکی از متداول ترین و بیشترین جرایم در حوزه بانکی مربوط به واریزها و برداشت های غبرمجاز و بدون اطلاع افراد از کارت های بانکی است. سالانه چندین هزار شکایت در این مورد در پلیس فتا ثبت می شود که نشان از فعالیت شدید سودجویان در این فضا دارد. بسیاری از کاربران بدون توجه به خطراتی که حوزه بانکی بخصوص فضای الکترونیک دارد اقدام به درج اطلاعات بانکی و کارت های بانکی خود می کنند که متخلفان برای از بین بردن رد پولشویی ها از کارت های دیگران استفاده می کنند. مجرمین برای سوءاستفاده و یا حتی برای پولشویی، مبلغ پولی را که سرقت کرده‌اند برای اینکه پلیس را گمراه کند به حساب‌های گوناگون واریز می‌کنند و بعد از مدت زمانی از آن حساب‌ها مبلغ پول را برداشت و در نهایت هم پول را به‌صورت فیزیکی از بانک خارج می‌کند.

همچنین متاسفانه در ساعاتی از شبانه روز فعالیت های متخلفان انجام می شود که حتی در صورت داشتن سرویس پیامک واریز و برداشت دست کسی برای مراجعه و پیگیری به جایی بند نیست و در طول این ساعات ملبغ واریزی هم برداشت می شود و ردی از هم از سودجویان باقی نمی ماند.

در سالهای اخیر کاربران دقت نظر لازم را ندارند و به دلیل سهل انگاری و بی توجهی وارد صفحاتی می شوند که صفحات فیشینگ است و اطلاعات حساب بانکی افراد در این صفحات شناسایی می شود. یکی از دلایل عمده این کلاهبرداری‌ها این است که کاربر اطلاعات خود را لو داده و مجرمین از این مسأله سوء‌استفاده کرده و اقدام به برداشت از وجوه حساب شهروندان می‌کنند، متاسفانه بسیاری از برداشت‌های غیرمجاز از طریق فیشینگ و ایجاد درگاه‌های جعلی بوده که پلیس ماه‌ها و سال‌هاست که این موارد را دنبال کرده و اطلاع‌رسانی می‌کند؛‌ به کارگیری رمزهای یک بار مصرف یکی از روش‌های مقابله با این کلاهبرداری است که اجرایی شد. به هر ترتیب اگر پولی به حساب فردی واریز و بعد برداشت شد باید به پلیس اطلاع داده شود چراکه مجرمان با این روش پولشویی می‌کنند و عدم اطلاع یعنی فرد موردنظر نیز با آنها همدست است.

از طرفی دیگر لازم است اشاره شود که سایت‌های قمار و شرط‌بندی با تبلیغات و شعارهای زیرکانه و جذاب به‌دنبال فریب دادن شهروندان هستند تا با مراجعه ضمن دریافت مبالغی از آنها که صرفا باخت و خسارت را به‌دنبال دارد، اطلاعات حساب بانکی مانند اطلاعات کارت آنها را با ترفندهایی مانند فیشینگ سرقت کنند و در نهایت از آنها برای برداشت غیر‌مجاز یا برخی دیگر از امور غیر‌مجاز استفاده کنند که تنها خسارت مالی و گرفتاری را برای صاحب اطلاعات کارت بانکی به‌دنبال دارد.

اجاره کارتهای بانکی با اطلاع افراد

نیما امیرشکاری، کارشناس بانکداری

در بسیار اوقات این واریزها و برداشت ها با آگاهی افراد انجام می شود. یعنی خود فرد اطلاعات حساب و کارت بانکی خود را در اختیار مجرمان قرار می دهد تا به وسلیه آن پولهایی را که با تخلف جمع آوری شده جابجا کنند. بنابراین در مواردی که با شکایت در این زمینه مواجه می شویم به دلیل عدم پرداخت اجاره کارت مورد نظر است.

خوشبختانه با اجرای رمز پویا میزان این تخلفات به ۲ درصد رسیده که کاهش قابل توجهی است اما به هر ترتیب این تخلفات همچنان دیده می شود و باید مردم اطلاعات کارت بانکی خود و همچنین کارت های غیرقابل استفاده را همچنان حفظ کنند تا درگیر مشکلات بانکی از این دست نشوند. در این زمینه استفاده از بانکداری الکترونیک در جلوگیری از پولشویی و تقلب در سیستم بانکی تاثیر بسیاری دارد. شفاف تر شدن فعالیت ها یکی از مزایای بانکداری الکترونیک است و اگر استفاده از این سیستم رواج یابد، تاثیر زیادی در کاهش تقلب و پولشویی خواهد داشت.

 

همچنین مطالعه کنید:

عرضه ۱۵۰۰ محصول دانش‌بنیان در اکسپو ۲۰۲۴

به گزارش کسب و کار نیوز ، ششمین نمایشگاه توانمندی های صادراتی جمهوری اسلامی ایران …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.