صفحه اصلی / سرخط خبرها / پس لرزه های افزایش نرخ ارز
پس لرزه های افزایش نرخ ارز

آلبرت بغزیان، اقتصاددان:

پس لرزه های افزایش نرخ ارز

کسب و کار نیوز- در شرایطی به سر می بریم که بانک مرکزی کنترل بازار ارز را رها کرده است و به این آشفتگی ها در بازارهای مختلف ورود نمی کند.

اینکه عنوان می شود این اتفاقات هیجانی و گذراست تحیلل اشتباهی است که کسی به آن باوری ندارد. مسئولان در حال حاضر طوری اظهار نظر می کنند که گویا اتفاقی در بازار ارز و سکه نیفتاده و باورها به این سمت رفته که شاید دولت خودش می خواهد این گرانی وجود داشته باشد. همچنین می توان به افزایش قیمت دلار برای جبران کسری بودجه اشاره کرد که این نتیجه حاصل می شود که گرانی ارز در درون دولت رقم خورده است. به هر ترتیب باید اشاره شود که گرانی در بازار ارز و سکه در نهایت به ضرر خود دولت تمام خواهد شد چراکه باید روی قیمت‌ها نظارت بیشتری اعمال کند یا با موج جدیدی از بیکاری روبرو شود.

به هر حال مدیریت بازار ارز رها شده و به نظر می‌آید بانک مرکزی اراده لازم برای کنترل نرخ ارز را از دست داده باشد. این درحالی است که دو‌سال پیش که شرایط به مراتب بدتری از نظر تحریم‌ها و چالش‌های منطقه‌ای وجود داشت، قیمت ارز آنچنان تکان نمی‌خورد و حتی در مواردی کاهشی هم می‌شد. این تجربه نشان می‌دهد آن‌ زمان بانک مرکزی، بازار را مدیریت کرده بود. اگر بانک مرکزی دخالتی در بازار ارز نداشته باشد، هر تلنگری رخ بدهد، قیمت دلار افزایش پیدا می‌کند.

 

همچنین مطالعه کنید:

طرح کالابرگ در ۱۴۰۳ ادامه می‌یابد/ امسال کسری بودجه نخواهیم داشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.