چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اجتماعی / دلالی با صفحات سفید دفترچه‌های بیمه
دلالی با صفحات سفید دفترچه‌های بیمه

سوء استفاده از صفحات سفید دفترچه درمان به دو هزار میلیارد تومان در سال می رسد

دلالی با صفحات سفید دفترچه‌های بیمه

کسب و کار نیوز- با وجود الزاماتی که برای الکترونیکی کردن دفترچه های خدمات درمانی در کشور وجود دارد اما تا به امروز مقاومت های بسیاری در رابطه با تحقق این اتفاق وجود داشته است. این در حالی است که شنیده ها حاکی از این موضوع است که سوء استفاده ها از دفترچه های خدمات درمانی و صفحات سفید آن به چالشی در صنعت درمان کشور تبدیل شده است. دلالان بسیاری با خرید و فروش دفترچه های دارای برگه های سفید سودهای کلانی به جیب می زنند. این اتفاقات تا اندازه ای پیش رفته است که به گفته قائم مقام سابق وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی این سوء استفاده ها گاهی به دو هزار میلیارد تومان در سال می رسد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، روی دیگر ماجرا در رابطه با مقاومت برای الکترونیکی شدن دفترچه های درمانی اما اینطور است. در روزهای اخیر، تصاویر زیادی از تجمع مردم در دفاتر پیشخوان و کارگزاری های بیمه در شبکه های اجتماعی منتشر شده که از تجمع آن ها برای تمدید و تعویض دفترچه های بیمه خبر می دهد. تجمعاتی که در این روزهای کرونایی بهترین مکان برای انتقال ویروس و مبتلا کردن تعداد بیشتری از هموطنان مان به این ویروس ناشناخته و خطرناک است.

یکی از دلایلی که برخی ها برای حذف نشدن دفترچه ها بیان می کنند، نبود دولت الکترونیک است. اما همین ثبت نام بیش از ۲۱ میلیون خانوار برای گرفتن وام یارانه تنها با یک پیامک نشان داد که اگر مسئولان بخواهند ایرادات زیرساختی به سرعت قابل حل است اما در این میان برخی هم معتقدند که صدور دفترچه منافع زیادی برای بعضی ها دارد که باعث می شود در برابر الکترونیکی شدن آن مقاومت کنند.

تجربه ای که در رابطه با سواستفاده از دفترچه های بیمه وجود دارد اینگونه است که فردی از مراجعه اش به مطب پزشکی تعریف کرده است. وی می گوید: چند وقت پیش به مطب یک پزشک مراجعه کرده که با جمله عجیبی از سوی منشی دکتر مواجه شده است. منشی وقتی چشمش به دفترچه او می افتد که صفحات زیادی از آن سفید بوده، می گوید: «چرا  این صفحه ها همه سفیده؟ از اینا استفاده کنید این ها همه پولن!» بله درست شنیدید. هر برگه سفید دفترچه می تواند حکم پول را داشته باشد. برخی شرکت ها هستند که دفترچه بیمه مردم را با رقم‌های ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان از آن‌ها کرایه می‌کنند و پزشکان متخصصی که می‌شناسند در آن‌ها داروهای خاصی را می‌نویسند. یکی از فروشندگان دارو در ناصر خسرو می‌گفت: «توی یه دونه برگه‌اش یه داروی ام اس بنویسه. پنج میلیون سوده، ۲۰ تا برگه داره!» و این یعنی ۱۰۰ میلیون سود برای سوء استفاده کنندگان از هر دفترچه! به گفته قائم مقام سابق وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی این سوء استفاده ها گاهی به دو هزار میلیارد تومان در سال می رسد.

کم کاری در اجرای طرح سلامت الکترونیک

حیدرعلی عابدی، سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس دهم

در سالهای اخیر قرار بر این شد تا دفترچه‌های درمانی کاغذی به تدریج حذف و ارائه خدمات الکترونیک جایگزین آن شود. در ماههای اخیر نیز به دلیل شیوع بیماری کرونا این ضرورت بیشتر از قبل احساس شده است. اما سالهاست به رغم مطرح شدن اسن طرح هنوز کم کاری هایی در این زمینه دیده می شود. دو دستگاه متولی یعنی وزارت خانه های بهداشت و ارتباطات باید به منظور جلوگیری از سوءاستفاده های احتمالی و همچنین کاهش تردد مردم در روزهایی که با کرونا سروکار داریم برای تحقق این طرح تلاش بیشتری داشته باشند. با عملیاتی شدن پرونده الکترونیک سلامت مشکلات مربوط به دفترچه‌های بیمه برطرف می‌شود و احتمال خطا در تامین داروی بیماران به صفر نزدیک می‌شود.

همچنین در حال حاضر تا تحقق طرح الکترونیکی شدن دفترچه ها ، وظیفه بیمه‌ها است که به موضوع سوءاستفاده از دفترچه‌های بیمه نظارت کنند. نسخه‌هایی که تجویز می‌شوند به ویژه نسخه‌ داروهای گران‌قیمت نیاز به تایید دارند و تایید نسخه داروهای گران قیمت در سازمان‌های بیمه‌گر منوط بر این است که بیمار همراه نسخه در محل بیمه حضور داشته باشد و مدارک پزشکی لازم را به کارشناس ارائه دهد.

همچنین مطالعه کنید:

تخلیه‌ و بارگیری ۱۷.۵ میلیون تن کالا در بنادر/ رشد ۹ درصدی عملیات کانتینری

به گزارش کسب و کار نیوز ، براساس اعلام سازمان بنادر و دریانوردی؛ میزان تخلیه …