به گزارش کسب و کار نیوز، کارگزاری هایی که هزینه های تبلیغاتی پنهان و آشکاری صرف کرده اند و به نوعی دم بسیاری از دفاتر پیشخوان را دیده اند. دفاتر به سلیقه و در دفاع از کارگزاری مدنظرشان، کارگزار به مشتری تحمیل می کنند و گفته می شود پا از این هم فراتر گذاشته اند و ۱۰ تا ۱۵ برابر تعرفه کارمزد می گیرند. متاسفانه این مورد بسیار دیده شده و مردم هم چون در این زمینه آگاهی لازم را ندارند درگیر این موضوع می شوند. هرچند این کارگزاران خوش آب و رنگ اند و تبلیغات آنها از در و دیوار می بارد اما سامانه ها و سایت هایشان به واسطه مشتریانی که به اجبار جذب شده اند با مشکلات زیادی مواجه است. در این میان حسین فهیمی، مدیرعامل شرکت سپرده گذاری مرکزی اعلام کرده که تخلفات دفاتر در دست بررسی است. فهیمی گفته مردم می توانند شکایاتشان را با کانون دفاتر پیشخوان، سازمان تعزیرات یا سایت شرکت سپرده گذاری مرکزی مطرح کنند. این در حالی است که بسیاری از مردم آگاهی لازم را ندارند و در این بازار جذب کارگزاری های خاصی که زد و بند دارند می شوند.
کارمزد بالای کارگزاریها
این در حالی است که مردم به شدت نسبت به کارمزد بالای کارگزاریها اعتراض دارند. یکی از سهامداران در گفتگو با «کسب و کار» می گوید: «سهم یک درصدی از معاملات واقعا ظلم است و اینکه کارگزاری واقعا چه خدماتی انجام می دهند که تا این اندازه کارمزد می گیرند؟ ضمن اینکه با رنج شدن بازار حاشیه سود بازار پایین می آید و کارمزد بالا باعث میشود عملا نوسانگیرها که برای روان شدن و عمق بازار ضروری هستند از معاملات کنار گذاشته شوند.» در این میان رئیس سازمان بورس خود معترف شد که کارمزد معاملات باید کاهش یابد. اما باید صبر کرد و دید آیا این وعده ها همچون رسیدگی به ماجرای انحصار در صدور مجوز کارگزاری، صورت عملیاتی به خود می گیرد یا کارگزاری ها در این بازی برنده میدان خواهند شد.
شکار سهامداران تازه وارد در دفاتر پیشخوان
حسین خزلی، فعال بازار سرمایه
۱۵ سال است که مجوز جدیدی برای ایجاد کارگزاری داده نشده است. هرچند با توجه به حجم و ارزش بازار تعداد کارگزاران زیاد است؛ اما رئیس بورس خبر داد که به زودی مجوزهای جدیدی صادر خواهد شد. در سطح شهر یک سری دفاتر از سمت کارگزاری هایی خاص باز شده اند که برای یک یا چند کارگزار مشتری جذب می کنند. این در حالی است که در این دفاتر مشاوره خرید و فروش و سیگنالی به مردم داده نمی شود. همچنین کار خلاف مقرراتی آنجا انجام نمی شود؛ اما درمجموع دستورالعملی برای تبلیغات شرکت های کارگزاری مصوبه کانون کارگزاران و روی سایت کانون است و کانون هم تا حدودی روی این تبلیغات نظارت می کند. کارگزاران نیز اگر از شرکت های رقیبشان تبلیغات غیرواقعی و اغواکننده ببینند معمولا به کانون و سازمان گزارش می دهند. سه سال پیش دو کارگزاری (مفید و آگاه) با کانون دفاتر پیشخوان قرارداد بستند و به آنها پول می دهند تا برایشان ثبت نام مشتری کنند و برای هر مشتری ثبت نام شده ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان به دفاتر پیشخوان می پردازند. با تب و تاب گرفتن جذب مشتری در دفاتر پیشخوان، کارگزاران دیگر بعد از ۳ سال یادشان افتاد که دفاتر دولت الکترونیک جای خوبی برای شکار مشتری است. کارگزاری مفید و آگاه سه سال پیش قرارداد بستند و هزینه و پولش را داده اند؛ زمانی که دیگران نه به فکرشان می رسید و نه برایشان مهم بود. ما در بازار سرمایه با پدیده ای مواجهیم؛ اینکه خیلی ها حال کار کردن یا ابتکار کار کردن ندارند؛ حتی در مقام ناظر و در بورس ها و سازمان. وقتی دیگران شروع به کاری می کنند به طور مثال کسی کانالی می زند و شروع به آموزش و اطلاع رسانی می کند بقیه به فکر می افتند که می شود این کار را هم انجام داد. برخوردهای ما نباید سلبی و تنگ نظرانه باشد. چرا حدود ۲۰ درصد کل معاملات آنلاین در نرم افزارهای «مفید» است؟ زیرا ۲۰ سال پیش شرکت مفید گروه نرم افزاری و شرکت آی تی راه اندازی و برای خود نرم افزار تولید کرد؛ چیزی که هنوز کارگزاران دیگر ندارند و هنوز بلد نیستند یا جرات سرمایه گذاری در آن را ندارند. این حوزه ها را باید تفکیک کرد. تبلیغات اغواکننده و فریب قطعا اشکال دارد و مقام ناظر؛ چه کانون کارگزاران و چه سازمان باید با آن برخورد کند. اما اگر تبلیغات و خدمات از جنس نوآوری است به طور مثال کارگزاری یک اپلیکیشن و رباتی دارد، یا دفاترش را پراکنده کرده، با شعب بانکی قرارداد بسته و آنجا به مردم خدمات می دهد، باید تشویق و کمک شود زیرا این خدمات است که بازار را توسعه و به مردم خدمت می دهد. کارگزاران درمجموع حدود ۲۷۰۰ دفتر دارند. آیا با کارگزارانی که خدمات خود را در شبکه بانکی می دهند باید برخورد کنیم؟ خیر، اتفاقا باید تشویق و کمک شوند و مدل آنها توسعه پیدا کند. اگر کارگزاری سه سال پیش با دفاتر خدمات دولت الکترونیک قرارداد بسته و پول هم می دهد باید تشویق شود و دیگران هم می توانستند این کار را انجام بدهند. معمولا کارگزاران سه دسته اند. یک دسته کوچک پیشرو هستند. سرمایه گذاری می کنند و دفتر، سایت، اپلیکیشن، ربات و نیروی انسانی جدید دارند. از بین ۱۰۸ کارگزاری، تنها ۵ تا ۱۰ کارگزار روی توسعه انواع خدمات خود سرمایه گذاری کرده اند و می کنند. دسته دوم کارگزاران نهادی و دولتی هستند. برای آنها فرقی ندارد که مشتریجذب کنند یا خیر زیرا در هر صورت مدیر و پرسنل حقوقشان را می گیرند. دسته سوم نیز اصلا حوصله هیچ کاری را ندارند زیرا پولدارند و دنبال فروختن کارگزاری و بستن و جمع کردن و رفتن هستند. این گروه منتظرند مجوز کارگزاری که گران شده آن را بفروشند و به کار خود پایان دهند. قطعا مقام ناظر و مردم بین این کارگزاران تفکیک قائل می شوند.