صفحه اصلی / اسلایدر / قطعه سازان در دوراهی ضرر و زیان
قطعه سازان در دوراهی  ضرر و زیان

تعیین دستوری قیمت خودرو، قطعه سازان را با ضرر و زیان روبرو کرد

قطعه سازان در دوراهی ضرر و زیان

کسب و کار نیوز - قیمت دلار در کانال 20 هزار تومانی قرار گرفته و این در حالی است که قطعه سازان هنوز قیمت قطعات خودرو را با دلار 11 هزار تومانی به فروش می رسانند. ضرر و زیان بسیاری به همین دلیل متوجه صنعت قطعه سازی کشور شده و با ادامه روند قیمت گذاری دستوری خودرو، خساران جبران ناپذیری متوجه این صنعت خواهد شد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، خودروسازان به دلیل اینکه باید قیمت خودرو را دستوری تعیین کنند و با توجه به اینکه آزادسازی قیمت خودرو با ممنوعیت روبرو شده است، منابع محدودی در اختیار خودروسازان برای خرید قطعات است. درهمین رابطه دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازان با بیان اینکه اگر خودروسازان قیمت خرید را تعدیل نکنند، فعالیت برای قطعه سازان غیرممکن خواهد بود، گفت: امروز قطعه سازان برسر دوراهی ضرر و زیان هستند و در این رابطه باید حمایت‌های لازم از تولیدکنندگان این بخش صورت گیرد.

آرش محبی نژاد با اشاره به اینکه قیمت فعلی قطعات خریداری شده توسط خودروسازان از تولیدکنندگان با دلار ۱۱  هزار تومانی است، اظهار داشت: درحال حاضر دلار بیش از ۸۰ درصد گران شده اما هیچ تغییری در قیمت محصولات قطعه سازان با شرکتهای خودروساز اعمال نشده است. وی با بیان اینکه قیمت مواد اولیه با افزایش قیمت دلار رشد قابل توجهی پیدا کرده است، افزود: علاوه بر این نرخ دستمزد و هزینه‌های تولید نیز بسیار افزایش پیدا کرده است، به نحوی که قطعه ساز امروز با افزایش فجیع هزینه‌ها روبروست.

دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور با تاکید بر اینکه اگر خودروسازان قیمت‌ها را تعدیل نکنند، فعالیت برای قطعه سازان غیرممکن خواهد بود، گفت: امروز قطعه سازان برسر دوراهی ضرر و زیان هستند و در این رابطه باید حمایت‌های لازم از تولیدکنندگان این بخش صورت گیرد. محبی نژاد با بیان اینکه خودروسازان نیز به دلیل قیمت گذاری‌های دستوری نمی‌توانند تغییرات آنچنانی را در قیمت‌های قطعات اعمال کنند، تصریح کرد: درحال حاضر به نظر ما باید یک افزایش ۵۰ درصدی در قیمت محصولات ما اعمال شود، علاوه بر این شناوربودن قیمت قطعات هم باید اجرایی شود تا بخشی از مشکلات قطعه سازان درتأمین هزینه های تولید برطرف شود.

قطعه سازی نیازمند اصلاح قیمت ها

محمدرضا نجفی منش، رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی

به غیر از مشکل عدم پرداخت مطالبات قطعه سازان که از مشکلات اصلی فعالان صنعت قطعه است در حال حاضر با فروش قطعات با قیمتی کمتر از نرخ واقعی آن روبرو هستیم. عدم پرداخت مطالبات قطعه سازان موجب شد که این صنعت نتواند مواد اولیه مورد نیاز خود را تامین کند و در تولید دچار مشکلات بسیاری شد. قیمت ها در قطعه سازی باید به روز شود و نقدینگی مورد نیاز این صنعت نیز باید تامین شود چراکه ضرر و زیان بسیاری متوجه این صنعت شده و ممکن است در صوزت ادامه این روند با مشکلات غیرقابل حلی روبرو شویم. به عبارت کلی تر یکی از مشکلات صنعت قطعه عدم اصلاح قیمت هاست با وجود اینکه چند مرحله افزایش قیمت مواد اولیه را داشته ایم هیچ تغییری در قیمت ها وجود نداشته است. در شرایط کنونی قطعه سازان با ۱۵ هزار میلیارد تومان کمبود نقدینگی روبرو هستند، از طرف دیگر باید توجه داشت که مطالبات زنجیره تامین داخلی به بیش از ۲۲ هزار میلیارد تومان می رسد که ۹ هزار میلیارد تومان آن مطالبات معوق است.

از طرفی دیگر با شیوع ویروس کرونا، مواد اولیه‌ای که از چین به کشور وارد می شد  متوقف شد و قطعه سازان مجبورند که آن از جای دیگر آن را تامین کنند که در این خصوص با مشکلات بسیاری مواجه هستند. این امر می‌تواند خط تولید خودرو را متوقف کند مگر آنکه اتفاق جدیدی رخ دهد. ظرفیت این صنعت در اشتغالزایی بسیار بالاست اما با اتفاقاتی که در ماههای اخیر افتاده با تعدیل بسیاری از کارمندان و کارگران روبرو هستیم که اتفاق ناخوشایندی است.

 

همچنین مطالعه کنید:

تخلیه‌ و بارگیری ۱۷.۵ میلیون تن کالا در بنادر/ رشد ۹ درصدی عملیات کانتینری

به گزارش کسب و کار نیوز ، براساس اعلام سازمان بنادر و دریانوردی؛ میزان تخلیه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.