صفحه اصلی / اسلایدر / کلاهبرداری در خرید و فروش های تلگرامی طلا
کلاهبرداری در خرید و فروش های تلگرامی طلا

شکایات از بازارهای آنلاین خرید و فروش طلا افزایش چشمگیری داشته است

کلاهبرداری در خرید و فروش های تلگرامی طلا

کسب و کار نیوز- در معاملات طلا در بازارهای آنلاین بار‌ها و بار‌ها شاهد ایجاد مشکلات و کلاهبرداری از مردم هستیم که این موارد در ماههای اخیر افزایش بسیار زیادی داشته و آمار شکایات حکایت از رشد کلاهبرداری دارد اما همواره این افراد به فعالیت خود ادامه می‌دهند و هیچ نهادی غیر از اظهار نظر و هشدار حرکت جدی برای مقابله با این خرید و فروش ها در فضای مجازی نمی کند. کم فروشی، فروش طلا تقلبی، کلاهبرداری‌هایی همچون ماجرای سکه ثامن و بسیاری از این موارد، همگی ناشی از عدم توجه مردم به هشدار‌ها و همچنین برخورد جدی با فعالیت اینگونه واحد‌ها است. اما بحث خرید و فروش آنلاین طلا و جواهر و سکه در فضای مجازی و برنامه‌هایی مثل اینستاگرام و تلگرام بسیار متفاوت است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، در همین رابطه رییس اتحادیه طلا و جواهر هشدار داد: مراقب کلاهبرداران در فضای مجازی باشند. آیت محمدولی ادامه داد: به دنبال فعالیت برخی کانال های تلگرامی جعلی به نام اتحادیه طلا و جواهر، رییس این اتحادیه به مردم هشدار داد: اتحادیه طلا و جواهر تهران جز سایت www.estjt.ir هیچ راه ارتباطی دیگر با مردم و اعضا سایت ندارد. وی افزود: اکنون در حال نامه نگاری و اقدام قانونی برای برخورد با این کانال های تلگرامی و سایت های کلاهبرداری هستیم. محمدولی در پاسخ به این پرسش که چه ارگانی مسئول رسیدگی به فعالیت این ارگان هاست؟ افزود: طبق قانون، در فضای مجازی، رسیدگی به این پرونده بر عهده پلیس فتاست. رئیس اتحادیه طلا و جواهر گفت: بحث خرید و فروش طلا در فضای مجازی و به صورت اینترنتی همچنان ممنوع است و هیچ دستورالعملی جدیدی هم در این خصوص صادر نشده است.

رئیس پلیس فتا نیز از نظارت بر کانالهای تلگرامی و سایتهایی که در بازار طلا و ارز حباب‌سازی و خبرسازی می‌کنند، خبر داد و گفت: برخورد با این سایتها و کانالها همچنان در دستور کار پلیس قرار دارد و از مردم می‌خواهیم فریب خبرسازی‌های بی‌مورد در این حوزه را نخورد؛ معیار اعلام قیمت بانک مرکزی است. هادیان فر یادآور شد: پرونده “سکه ثامن” را فراموش نکنیم، سکه‌ای که به صورت مجازی خرید و فروش می‌شد و مشکلات عدیده‌ای را برای تعداد زیادی از مالباختگان به وجود آورد که پلیس با درایت و تیزهوشی توانست نسبت به بلوکه شدن پولهای داخل کشور اقدام کرده، مجرم و همدستانش را به کشور بازگردانده و اکنون نیز دستور پرداخت پولهای مالباختگان توسط مقام قضایی صادر شده است.

افراد فعال در اتاق های طلا هیچ رد و نشانی ندارند

محمدرضا نصراللهی، مدیر حقوقی اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی

تقریبا تمام مردم در تلگرام، به کانالهایی که در آن معاملات طلا یا معاملات سکه و یا معاملات دلار و…انجام می‌شود، برخورد کرده‌اند. اگر وارد این نوع کانالها شده باشید، می‌دانید که روزانه افراد مختلف با ثبت اطلاعات هویتی و مالی خود می‌توانند با یکدیگر معامله کنند و طلا و دلار و… بخرند و بفروشند و درصدی از این معامله هم به مدیران کانال می‌رسد. در نگاه اول همه چیز عادی و قابل توجیه است. مثل هر بنگاه دیگری، خریدار و فروشنده معامله می‌کنند و درصدی از معامله هم به بنگاه می‌رسد. اما در این بین چنداتفاق دیگر هم می‌افتد که اگر آنها را بدانید، شاید موضوع برای شما از حالت یک معامله عادی خارج شود. فرض کنید قرار است این معامله را در یک بنگاه حقیقی و با حضور آدمهای واقعی انجام دهید.

در این حالت علاوه بر اینکه نام و هویت و آدرس طرف معامله و بنگاه واسطه معامله را می‌دانید، پس از توافق درباره مبلغ معامله، شما پول را پرداخت و کالا را تحویل می‌گیرید. درباره بازارهای مالی مانند بورس هم، متولیان این بازارها موظف به احراز هویت معامله‌گران هستند و شخصیت حقوقی متولیان بازار هم شناخته شده و تایید شده و قابل پیگیری است. اما با وجود همه این تمهیدات، شما هیچگاه اطلاعات محرمانه حسابهای بانکی خود را در اختیار معامله‌گران کارگزاران معاملات بورسی یا واسطه‌های معاملات حقیقی قرار نمی‌دهید. حالا بیایید وضعیت را در کانالهای تلگرامی معاملات طلا و ارز بررسی کنیم. شما در این اتاقهای معاملاتی با افرادی طرف هستید که مطلقا هیچ رد و نشانی از آنها در جایی وجود ندارد و تنها اکانت هایی تلگرامی هستند که در بهترین حالت توسط ادمین کانال، احراز هویت شده‌اند.

اما ادمین کانال کیست و چه شرایطی دارد. این، جالبترین بخش ماجراست، چرا که هر فرد عادی تنها با داشتن یک اکانت تلگرامی که ساختن آن بر روی هر خط تلفن همراه، ساده و بی هزینه است، می‌تواند یک کانال خرید و فروش ارز یا طلا و … راه‌اندازی کند. کل سرمایه مورد نیاز برای این کار هم چیزی در حدود ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان هزینه برای خرید و نصب یک ربات (یعنی یک برنامه خودکار که قالب های مختلف آن توسط برنامه نویسان نوشته شده و در اینترنت قابل خرید و دانلود است) کانال خود را تبدیل به اتاق معاملات طلا و ارز کند. به این ترتیب ما با بنگاهی طرف هستیم که هیچ اطلاعی از نام و نشان مسئول آن نداریم و در هر لحظه‌ای که این اکانت تلگرامی غیرفعال شود، تمام بنگاه و اطلاعات و طرف‌های معاملاتی آن در یک لحظه از دسترس خارج می شوند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.