صفحه اصلی / استارت آپ‌ و دانش‌بنیان‌ / پارک ها مراکز رشد و شتاب‌ دهنده‌ها / با تمام توان در کنار فعالان حوزه دانش‌بنیان برای رفع موانع خواهیم بود
با تمام توان در کنار فعالان حوزه دانش‌بنیان برای رفع موانع خواهیم بود

رئیس سازمان بازرسی در دیدار با شرکت‌های عضو پارک فناوری پردیس:

با تمام توان در کنار فعالان حوزه دانش‌بنیان برای رفع موانع خواهیم بود

کسب و کار نیوز - حجت‌الاسلام «حسن درویشیان» رئیس سازمان بازرسی کل کشور صبح امروز به پارک فناوری پردیس آمده و طی جلسه‌ای با مدیران عامل شرکت‌های عضو پارک فناوری پردیس به گفتگو نشسته و از مسائل و مشکلات آنها باخبر شد. این جلسه به میزبانی «سورنا ستاری» معاون علمی فناوری رئیس جمهور انجام شد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از روابط عمومی پارک فناوری پردیس، این مجموعه صبح امروز میزبان حجت‌الاسلام «حسن درویشیان» رئیس سازمان بازرسی کل کشور و «سید حمید پورمحمدی» معاون امور اقتصادی و هماهنگی سازمان برنامه و بودجه کشور بود. در این نشست که به میزبانی «سورنا ستاری» معاون علمی فناوری رئیس جمهور و «مهدی صفاری‌نیا» رئیس و جمعی از مدیران ارشد پارک فناوری برگزار شد، مدیران عامل شرکت‌های عضو پارک از مسائل و مشکلات خود صحبت کردند.

تخصیص ارز دولتی برای واردات، تبری بر ریشه تولید داخلی

در این نشست مدیران عامل شرکت‌های عضو پارک فناوری پردیس موانع بر سر راه فعالیت خود را عنوان کرده و خواستار رفع آنها شدند. «تخصیص ارز دولتی برای واردات کالای مشابه تولید کالای داخلی» یکی از مهم‌ترین مشکلاتی بود که مطرح شد. «طولانی بودن صدور مجوز در اداره کل تجهیزات پزشکی»، «طولانی بودن فرآیند ترخیص کالا از گمرک»، «ارائه حمایت‌های مالی بیشتر از شرکت‌های دانش‌بنیان»، «ساختار نامناسب برخی سازمان‌های مربوط و تاثیر آن در طولانی شدن تولید کالا»، «درست اجرا نشدن بخشنامه ۱۴۱۲ تامین اجتماعی»، «بالا بودن تعرفه‌های گمرکی»، «اقدامات خلاف قانون کارمندان جزء در دستگاه‌های دولتی»، «عدم عملکرد درست و مناسب دستگاه‌های دولتی»، «عدم همکاری سازمان‌های دولتی با استارتاپ‌های کوچک»، «اجرای کامل قوانین حمایتی از شرکت‌های دانش‌بنیان»، «تشکیل کمیته ارزیابی محصول در پارک و متشکل از مدیران آن» و … از مسائل، مشکلات، خواسته‌ها و پیشنهاداتی بود که مدیران عامل شرکت‌ها در این نشست مطرح کردند.

تشکیل کارگروهی ویژه برای بررسی مسائل شرکت‌های دانش‌بنیان

حجت‌الاسلام حسن درویشیان پس از آشنا شدن با چالش‌ها و مشکلات فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: در دوره جدید مدیریت قوه قضائیه یکی از اولویت‌های مهم، پیگیری ترک عمل‌ها و درست انجام ندادن وظایف است. برخی وظایف محول شده وجود دارند که به دلیل سختی انجام یا دلایل دیگر درست انجام نشده و یا ناقص انجام می‌شوند. این عمل خسارت زیادی به کشور وارد می‌کند. بعضاً خسارت آن از فسادهای مالی هم بیشتر است. اگر دستگاهی وظیفه خود را درست انجام ندهد و این قصور باعث وارد شدن خسارت به کشور شود، فساد است و مبارزه با فساد یکی از رویکردهای اصلی و مستمر قوه قضاییه است.
وی ادامه داد: در جهت تحقق جهش تولید، امسال ۲۵ درصد از برنامه‌های سازمان بازرسی کل کشور، پیگیری و انجام اقدامات لازم برای رفع موانع دستگاه‌های اداری در جهت انجام وظایف آنهاست.
درویشیان در مورد برخورد با سواستفاده‌کنندگان از قانون بیان کرد: برخی افراد هستند که از فرصت‌هایی که قانون بر عهده آنها گذاشته است، سواستفاده می‌کنند. یکی از موانع سر راه تولید شرکت‌های دانش‌بنیان، فساد است. به همین دلیل با این افراد برخورد خواهد شد. مبارزه با فساد برای تولید شرکت‌های دانش‌بنیان زمینه بهتری فراهم می‌کند.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور خبر داد: چند ماهی است که در سازمان بازرسی کل کشور با همکاری معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری کارگروهی ویژه بررسی مسائل شرکت‌های دانش‌بنیان تشکیل شده است. حضور این کارگروه موقتی نیست و به صورت دائم و مستمر در سازمان فعالیت خواهد کرد. کار اصلی آن هم پیگری موانع بر سر راه شرکت‌های دانش‌بنیان در دستگاه‌های اجرایی کشور است.
وی تشکیل سامانه اطلاعاتی تولیدات شرکت‌های دانش‌بنیان را لازم دانست و گفت: یکی از نیازهای حوزه اقتصاد دانش‌بنیان کشور، ایجاد پایگاه‌ اطلاعاتی جامع برخط از اقدامات و تولیدات شرکت‌های دانش‌بنیان است. اگر هم چنین بانکی وجود دارد، باید تقویت شود.
درویشیان افزود: یکی دیگر از مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان، رقابت با شرکت‌های دولتی است. ارگان‌های دولتی نباید در تولید رقیب شما باشند. مگر در مواردی استثنا مثل حوزه‌های دفاعی و امنیتی که در همان حوزه‌ها هم تولید قابل واگذاری است و آنها می‌توانند از تولید توسط شما حمایت کنند.
درویشیان در مورد اقدام علیه ورود کالای خارجی مشابه تولید داخل اظهار داشت: ما در جهت تحقق شعار سال، جلوگیری از ورود کالای خارجیِ مشابه تولید داخل را پیگیری می‌کنیم. یکی از فعالیت‌هایمان این است که اگر یک دستگاه دولتی کالای خارجی که مشابه داخلی آن وجود دارد خریده باشد، با آن برخورد خواهیم کرد.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور صدور سریع مجوز را راهی برای جهش تولید دانست و گفت: در همین شرایط همه‌گیری ویروس کرونا شاهد بودیم که با تسریع صدور مجوز کالاهای مورد نیاز، چه جهشی در تولید این کالاها شکل گرفت. ما به سرعت به مرحله خودکفایی و توان صادرات رسیدیم. امروز بسیاری از این کالاها را صادر می‌کنیم. بنابراین اگر روند صدور مجوز تولید کالای دیگر هم تسریع شود شاهد همین جهش تولید خواهیم بود.
وی در خاتمه سخنانش گفت: ما حدود ۱۵ مشکل اصلی شرکت‌های دانش‌بینان را احصا کرده‌ایم و در دستور کار قرار داده‌ایم. یکی از پایه‌های جهش تولید، فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان و رفع مشکلات آنهاست. امیداوریم امسال در جهت شعار سال بتوانیم کارنامه خوبی در حوزه دانش‌بنیان ارائه دهیم. هنگامی که برخی گزارش‌ها از تولیدات شرکت‌های دانش‌بنیان را می‌بینیم از وجود چنین ظرفیت و نیروهای نخبه‌ای به وجد آمده و به آن مباهات می‌کنیم. اما متاسفانه آنطور که باید به آنها توجه نمی‌شود. ما قول می‌دهیم که با تمام وجود و نیرو برای رفع مشکلات و موانع سرراهتان در کنار شما خواهیم بود.

ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی فساد آور، غیر شفاف و ضد تولید است

«سید حمید پورمحمدی» معاون امور اقتصادی و هماهنگی سازمان برنامه و بودجه کشور در این نشست پس از شنیدن مسائل و مشکلات مدیران عامل شرکت‌های عضو پارک فناوری پردیس، به آنها قول همکاری برای رفع موانع مطرح شده را داد. او در مسئله تخصیص ارز دولتی گفت: تخصیص ارز دولتیِ ۴۲۰۰ تومانی فساد آور، غیر شفاف و ضد تولید است. در بین مسئولان ما ترسی وجود دارد که اگر تخصیص ارز دولتی به وارد کننده‌ها برداشته شود، با یک جهش قیمتی بالا در جامعه مواجه شویم. در حوزه صنعت کارهایی برای برداشتن تخصیص ارز دولتی برداشته‌ایم اما در زمینه دارو با توجه به شرایط فعلیِ درگیری با بیماری کرونا، اگر تخصیص ارز دولتی به داروهای وارداتی را برداریم، با افزایش قیمت داروهای داخلی روبرو می‌شویم و ممکن است مردم پذیرای این تغییر نباشند.
وی ادامه داد: برای جلوگیری از ورود کالاهای خارجیِ مشابه کالای تولیدی داخل، باید بانک اطلاعاتی از کالاهای تولید شده در داخل کشور و ظرفیت‌های تولید تشکیل شود. در این صورت هنگام ورود کالای خارجی اگر مشابه تولید داخل آن وجود داشته باشد، اجاره ورود به آن کالا داده نمی‌شود.
معاون امور اقتصادی و هماهنگی سازمان برنامه و بودجه کشور بیان کرد: برخی از مشکلات مطرح شده در رابطه با سازمان‌هایی مانند تامین اجتماعی، گمرک و سازمان مالیاتی بود که ساده‌ترین راهِ آن برگزاری جلسه با مدیران و مسئولان این سازمان‌هاست که این کار را انجام خواهیم داد.
پورمحمدی در مورد طولانی بودن روند صدور مجوز تولید کالا اظهار کرد: در مورد فرآیند سخت و طولانیِ صدور مجوز در اداره تجهیزات پزشکی هم به نظرم مناسب‌ترین راه برون سپاری این ارزیابی است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.