صفحه اصلی / اسلایدر / ماندگاری آنلاین ها در گرو جذب مشتری
ماندگاری آنلاین ها در گرو جذب مشتری

کسب و کارهای اینترنتی در مسیر توسعه با چالش های بازاریابی و فروش روبرو می شوند

ماندگاری آنلاین ها در گرو جذب مشتری

کسب و کار نیوز- در شرایطی به سر می بریم که بسیاری از کسب و کارها تمایل به حضور در فضای مجازی و فعالیت در آن را دارند. به دلیل شیوع بیماری کرونا وادامه این بحران مشاغلی که تعطیل شدند تصمیم به فعالیت به صورت اینترنتی گرفته اند و تب حضور در این حوزه بسیار بالا رفته است. اما صرف حضور در فضای مجازی دلیل بر موفقیت کسب و کارها نبوده و میبایست شرایطی را برای فعالیت مستمر و موفق لحاظ کنند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، در این بین جذب مشتری و روش های جذب بسیار مهم بوده و از اصول اولیه فعالیت در فضای مجازی است. متاسفانه در کشور ما صاحبان مشاغل اینترنتی و سامانه های آنلاین در بازاریابی و فروش مشکلات بسیاری دارند. تیم هایی که تشمیل می شود تبحر کافی برای حضور در فضای دیجیتال مارکتینگ را نداشته و این امر به تدریج موجب خروج کسب و کار مربوطه از مسیر فعالیت خود خواهد شد. نمونه های بسیار زیادی از مشاغل اینترنتی و استارت آپ ها در کشور وجود دارند که به علت عدم موفقیت در جذب مشتری تعطیل شده و یا فعالیت زیادی ندارند.

در این میان ایجاد کمپین های بازاریابی می تواند مشکل بسیاری از کسب و کارها را جذب مشتری حل کند. بهنام بهزادی‌فر، مدیر توسعه بازار و ارتباط با مشتری گروه فناوری پرند در همین رابطه می گوید: هر کمپین مجموعه‌ای از فعالیت‌هاست که برای رسیدن به هدفی خاص اجرا می‌شود. برای مثال یک نامزد ریاست‌جمهوری می‌تواند برای نیل به هدف که کسب آرای لازم برای رئیس‌جمهور شدن است، یک کمپین تبلیغاتی راه بیاندازد.

همان‌گونه که معیار سنجش موفقیت یک کمپین تبلیغاتی برای ریاست‌جمهوری، پیروزی در انتخابات است، هدف یک کمپین بازاریابی هم می‌تواند فروش بیشتر محصولات، خدمات و جذب مشتریان جدید باشد. مخاطبان یک کمپین بازاریابی گروهی از افراد، سازمان‌ها یا شرکت‌ها هستند. نخستین قدم برای راه‌اندازی یک کمپین، تعیین فهرست اهداف است. برای سنجش میزان موفقیت یک کمپین، می‌توانید فرد، سرنخ یا حساب را به آن کمپین متصل کنید. مشتری مداری مهارتی است که موجب می شود مشتری بالقوه شما تبدیل به مشتری دائم شود. زمانی که بتوانید مشتری را در کوتاه ترین مدت به بهترین نحو به هدف خود برسانید این مهارت را کسب کرده اید. به این ترتیب مشتری مدت زمان بیشتری را با شما در ارتباط خواهد بود و رضایت وی از خدمات و محصولات شما موجب می شود تا به خوبی از محصولات یا خدمات جدید استقبال کنند.

اما به طور کلی مشتری مداری نباید گره کار برندهای مختلف شود. هرچند آن برند گسترده باشد. مشتری مداری زمانی با موفقیت صورت می پذیرد که بهترین تجربه کاربر در زمان استفاده وی از محصولات یا خدمات حاصل شود. پس به یاد داشته باشید رمز اول موفقیت در جذب مشتری ارائه خدمات یا محصولات خوب است.

مشتری ضامن امنیت فعالیت های مجازی

فرشید آقایی، کارشناس اقتصاد دیجیتال

مشتری و داشتن آمار بالای حضور افراد در سامانه آنلاین می تواند ضامن مطئنی برای ادامه فعالیت موفیت آمیز در فضای مجازی باشد. شاید یکی از بزرگترین مشکلاتی که کسب و کارهای اینترنتی در ایران با آن روبرو هستند عدم شناخت نیاز بازار و مشتری باشد که بی توجهه به آنچه می تواند موفقیت آنها را تضمین کند فعالیت می کنند. تمام اشتیاق صاحبان و موسسان کسب و کارهای آنلاین در ایده ای خلاضه شده است که تنها عامل موفقیت در فضای آنلاین نیست. صرف تشکیل یک تیم و گذاشتن نام کسب و کار اینترنتی بر روی فعالیت مورد نظر نمی تواند در ادامه راه چاره ساز باشد. همه چیز فقط داشتن یک ایده عالی و محصول و خدمات عالی نیست. برای موفقیت در کسب و کار، نیاز به مهارت بازاریابی و طراحی استراتژی در کسب و کار است.

جذب مشتری دقیقا مشکل اصلی و بزرگ تمام کسب و کارهای اینترنتی در کشور است. هنوز هم این مشکل به رغم افزایش فعالیت ها در فضای مجازی و تغیر الگوی مصرف کنندگان و مشتریان وجود دارد. نباید نگاه به شرایط حال حاضر کشور داشته باشیم. هر چقدر هم این بحران بزرگ باشد به هر حال ازبین خواهد رفت و اجباری که در حال حاضر برای حضور مشتریان و خرید از فضای مجازی وجود دارد نیز ممکن است تغییر پیدا کند. عقیده بسیاری از مردم این است که خرید در فضای فیزیکی جذابیت های بیشتری دارد. بنابراین لازم است اصول بازاریابی برای دوران پساکرونا وجود داشته باشد تا به حفظ مشتریان که در دوران کرونا به فضای آنلاین گرایش داشته اند منجر شود. این یک واقعیت است که اگر در کسب و کار استراتژی وجود نداشته باشد، تا همیشه باید با روش‌هایی مثل تخفیف دادن و کاهش قیمت، در حال رقابت با رقبای باشید و رقبا با مهارت بازاریابی و فروش و داشتن استراتژی، محصول مشابه را با قیمت بیشتر و راحت‌تر به مشتریان می‌فروشند.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.