صفحه اصلی / اسلایدر / تاب‌آوری آنلاین ها در شرایط بحران
تاب‌آوری آنلاین ها در شرایط بحران

کسب و کارهای اینترنتی نیازمند حمایت هایی از جنس قانون هستند

تاب‌آوری آنلاین ها در شرایط بحران

کسب و کار نیوز- کرونا و بحرانی که به دنبال آن بر اقتصاد ایران ایجاد کرد موجب شد تا امروز شرایطی در کشور حاکم شود که نظیر آن کمتر دیده شده و سابقه نداشته است. مشکلات بسیاری برای کسب و کارها و مشاغل ایجاد و موجب تعطیلی و ورشکستگی بسیاری از آنها شد. در این بحران ثابت شد که باید الگوی کسب و کارها تغییر پیدا کند و نشان داد جدای از موضوع بحران کرونا تغییر سلیقه و ذائقه در کسب و کارها الزامی است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، کسب و کارهای اینترنتی به دلیل تعطیلی فروشگاهها و بازارهای فیزیکی بیشتر به چشم آمدند و بسیاری از مشاغل با تغییر در الگوی فروش خود از سامانه های آنلاین استفاده کردند. بحران کرونا نشان داد که کسب و کارها بایستی تلاش کنند از شرایط حاکم بتوانند با چالش های کمتر عبور کنند و تاب آورتر شوند. لازمه این تاب آوری حرکت به سمت استفاده از سامانه های آنلاین و کسب و کارهای اینترنتی و به دنبال آن وجود حمایت های لازم از جنس قانون برای این مدل مشاغل است.

فناوری اطلاعات این ظرفیت را دارد که با کاهش تماس فیزیکی از طریق ظرفیت‌های دورکاری، آموزش الکترونیکی، بانکداری الکترونیکی و خرید الکترونیکی با شیوع ویروس کرونا مقابله کند. دیگر ظرفیت فناوری اطلاعات کمک به ترویج اطلاعات درست و مبارزه با اطلاعات جعلی است. اما استفاده از این ظرفیت‌ها نیازمند سیاستگذاری از جنس رفع موانع و تسهیل سرمایه‌گذاری در توسعه زیرساخت‌ها است.

رییس مرکز ملی بهبود محیط کسب و کار در وزارت اقتصاد در رابطه با وضعیت کسب و کارهای اینترنتی در دوران قرنطینه کرونا اظهار داشت: در سبد کسب و کارهای اینترنتی تمام گروه‌ها سود و رشد نداشتند در عین حال که کسب و کارهای حوزه کالاهای زود فروش رشد بیشتری داشتند، کسب و کارهایی مانند سایت‌های فروش اینترنتی خدمات سفر بیشترین آسیب را دیدند. همچنین تاکسی‌های اینترنتی هم در دوره‌ای افت قابل توجهی داشتند. وی افزود: اما در کنار این کسب و کارها، فروشگاه های اینترنتی سود و رشد قابل توجهی داشتند.

رییس مرکز ملی بهبود محیط کسب و کار با تاکید بر اینکه سبک کسب و کارها در دوران کرونا و پس از کرونا تغییر خواهد کرد، گفت: از آنجایی که سبک زندگی مردم تغییر کرده است، کسب و کارها هم راهی جز تغییر و تطابق با محیط جدید را ندارند. بنابراین هر چند برای تغییر سبک کسب و کار نیازی به قوانین خاصی نیست اما کسب و کارها پس از تغییر در شرایط کرونا باید از حمایت از جنس قانون برخوردار شوند.

فیروزی با اشاره به پیشرفت دولت الکترونیک در دوران کرونا اظهار داشت: معتقدم هر چند شیوع ویروس کرونا به کسب و کارها آسیب وارد کرده اما موجب بهبود محیط کسب و کار هم شده که این‌ها دو مقوله جدا از هم هستند. برای مثال پیش از کرونا گاردی در برابر تمدید خودکار دفترچه‌های تامین اجتماعی وجود داشت یا اینکه مقاومتی در برابر از اقدامات اینترنتی و برخط وجود داشت اما تغییر سبک زندگی در شرایط کرونا باعث روان‌تر شدن برخی از کارها شد که در نهایت به بهبود محیط کسب و کار انجامید. وی افزود: در این شرایط پیشرفت اجرای اقدامات دولت اکترونیک بسیار زیاد است و می‌توان به صراحت گفت در همین دوران شیوع ویروس کرونا دولت الکترونیک به اندازه سه سال گذشته پیشرفت داشت.

ترغیب سرمایه گذاران سنتی برای برای سرمایه‌گذاری در حوزه‌های دیجیتالی

مهدی غیبی، کارشناس اقتصاد دیجیتال

شیوع کرونا در آخرین روزهای سال، وضعیت کسب و کارها را پیچیده‌تر کرد و موجب شد الگوی فعالیتی کسب و کارها تغییر کند. مقاومت هایی که در برابر تشکیل کسب و کارهای آنلاین وجود داشت تا حدود بسیار زیادی شکسته شد و مشاغل سنتی برای حفظ و بقای موقعیت خود تلاش کردند در فضای مجازی فعالیت کنند. موفقیت بسیاری از کسب و کارهای اینترنتی را در این شرایط شاهد بوده ایم. درست است که تعداد بسیار زیادی از مشاغل آنلاین نیز دچار خسارت شدند اما بهره برداری از فضای آنلاین به نفع تعداد فراوانی از مشاغل شد. استارت آپ‌ها یا کسب‌وکارهای نوپا نوعی فعالیت‌ اقتصادی بر بستر اینترنت هستند که علاوه بر افزایش بهره‌وری در فضای اقتصادی می‌توانند سبب ایجاد برخی مشاغل جدید شوند.

بنابراین باید از فرصت ایجاد شده استفاده و با حمایت از این مشاغل اقتصاد دیجیتال را راه اندازی کرد. توانایی سامانه های آنلاین در شرایط مختلف بالاتر از کسب و کارهای فیزیکی و حضور در بازارها است. در حالی که نمی دانیم بیماری تا چه زمانی همراه ما است باید به این بخش توجه بیشتری داشته باشیم تا بتوانیم الگوی بازار را تغییر دهیم.

در حال حاضر سرمایه باید به سمت کسب و کارهای آنلاین روانه شود. بخش سنتی سرمایه‌گذاران در کشور به تدریج و با دیدن موفقیت‌های آنلاین ها در ایجاد استارت‌آپ‌ها و کسب و کارها و رونق آن‌ها برای سرمایه‌گذاری در حوزه‌های دیجیتالی ترغیب خواهند شد. قوانین هم باید به کمک این مشاغل بیایند. باید اصولی وجود داشته باشد تا کسب و کارهای آنلاین را حمایت کند و این اصول باید از جنس قانون باشند. امروز به دلیل نبود قوانین جامع در این حوزه مشکلات زیادی متوجه کسب و کارهای آنلاین است که قدرت مانور را از آنها می گیرد. در دوره پساکرونا با تغییر نگرش ها و سبک زندگی مشتریان مواجه خواهیم شد که امروز نیز نشانه های آن را مشاهده کرده ایم. باید زیرساخت ها برای پذیرش حجم بالایی از کسب و کارهای اینترنتی آماده باشد.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.