فعالان بازار سرمایه در مورد بازار هدف چه می‌گویند

فرابورس ایران پیش از راه‌اندازی بازار هدف به منظور طراحی، تدوین و اجرای بهتر دستورالعمل‌ها و مقررات این بازار به جمع‌آوری نظرات کارشناسان، خبرگان و اهالی بازار سرمایه اقدام کرد که گزارش نتایج این نظرسنجی هم‌اکنون از طریق سایت فرابورس ایران در دسترس تمامی مخاطبان قرار گرفته است.

به گزارش مدیریت ارتباطات فرابورس ایران، این نظرسنجی با هدف اخذ نظرات و دریافت پیشنهادهای متخصصان و خبرگان بازار سرمایه در مورد راه‌اندازی و ایجاد «بازار هدف» در فرابورس ایران انجام شد که در مجموع ۵۲۵ پرسشنامه از سوی سرمایه‌گذاران حقیقی، نهادهای نظارتی، ناشران، متقاضیان پذیرش و … تکمیل شده است.

هدف اصلی راه‌اندازی بازار هدف در فرابورس، طراحی و ایجاد یک بازار مجزا برای پذیرش، تقویت و توسعه شرکت‌های بزرگ، متوسط و کوچک استارتاپی و دانش‌بنیان و شرکت‌های غیر دانش‌بنیان بزرگ، متوسط و کوچک است که به دلیل فقدان برخی از ضوابط و معیارهای پذیرش مانند اندازه شرکت، وضعیت مالی و عملیاتی، نوع فعالیت، داشتن زیان انباشته و دارا بودن ریسک‌ها و ابهامات مختلف در حال حاضر قادر به حضور در بازار اول یا دوم فرابورس نیستند.

نتایج کلی نظرسنجی در مورد این بازار نشان می‌دهد که ۴۰ درصد از خبرگان بازار سرمایه با این موضوع که «ناشران این بازار باید ثبت نزد فرابورس باشند»، موافق بوده‌ و بیش از ۶۱ درصد از آنان عنوان کرده‌اند که ناشران بازار هدف باید در فرابورس «پذیرش» شوند.

همچنین ۴۴ درصد افراد پاسخگو با در نظر گرفتن محدودیت برای حضور سرمایه‌گذاران حقیقی در بازار هدف موافق نیستند و نزدیک به ۳۵ درصد پاسخگویان نیز با در نظر گرفتن «حداقل تجربه» جهت حضور در بازار موافق بوده‌اند.

از سوی دیگر در پاسخ به این سوال که ناشران بازار هدف باید چه شخصیت حقوقی‌ای داشته باشند، ۵۸ درصد فعالان بازار سرمایه با اینکه ناشران، سهامی خاص باشند، موافقت کرده و با توجه به اینکه امکان انتخاب چند گزینه در پاسخ به این سوال وجود داشته است، ۳۸ درصد، گزینه «سهامی عام یا قادر به تبدیل شدن به سهامی عام باشند»، ۲۴ درصد گزینه «شرکت با مسئولیت محدود»، ۱۱ درصد گزینه «شرکت تعاونی» و ۱۰ درصد گزینه «کلیه اشخاص حقوقی مطابق با قانون تجارت» را انتخاب کرده‌اند.

همچنین در مورد اینکه کدام یک از مقررات و الزامات برای ناشران بازار هدف تعدیل و تسهیل شود، ۵۲ درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی با تسهیل ضوابط ‌و ‌مقررات‌ مربوط ‌به ‌ورود ‌به‌ بازار‌سرمایه و ۴۷ درصد با تعدیل دستورالعمل افشای اطلاعات، موافق بوده‌اند اما از آنجا که در این سوال نیز امکان انتخاب چند گزینه فراهم بوده، ۴۴ درصد از پاسخگویان، تسهیل ضوابط ‌و ‌فرایندهای ‌افزایش‌ سرمایه را پیشنهاد کرده‌اند و ۴۲ درصد نیز معتقدند برای ‌این بازار‌ باید ‌قوانین ‌و ‌مقررات ‌منحصربه‌فردی‌ تدوین کرد.

گزارش کامل نتایج نظر سنجی بازار هدف در سایت فرابورس ایران، بخش مرکز داده، مطالعات و پژوهش‌ها در قسمت اسلاید، قابل مشاهده است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.