صفحه اصلی / اسلایدر / نارضایتی از چرخش گردونه شانس خودرو
نارضایتی از چرخش گردونه شانس خودرو

بازار رانت و دلالی خودرو همچنان برقرار است

نارضایتی از چرخش گردونه شانس خودرو

کسب و کار نیوز- راهکار عرضه خودرو به شیوه قرعه‌کشی اتخاذ شد تا صنعت خودرو را سروسامانی دهد. اما مشکلاتی که اجرای این طرح به دنبال داشته اهداف آن را تحت تاثیر قرار داده و مردم و متقاضیان همچنان از خرید و فروش خودرو ناراضی هستند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، شماری از کارشناسان نیز بر این باورند این راهکار مسکنی موقت و تنها دستاورد آن تغییر جهت افکار عمومی است. این در حالی است که متقاضیان برای ثبت نام و شرکت در قرعه کشی با مشکلات بسیاری روبرو شدند و ضرورت دارد در صورت تمایل به ادامه این روش این ایرادات برطرف شود. برخی از متقاضیان با مراجعه به نمایندگی های فروش خودرو در سراسر کشور جهت اخذ مشاوره و راهنمایی شرکت در قرعه کشی با اظهاراتی مبنی بر دریافت وجوه میلیونی برای تضمین برنده شدن در این روند روبرو شده بودند. برخی از این نمایندگی ها با اخذ ۵ میلیون تومان برای ثبت نام اظهار داشته اند که با این روش حتما اسم متقاضی موردنظر در قرعه کشی بیرون خواهد آمد.

به هر ترتیب و با وجود تمام ایرادات  اشکالات، گروه صنعتی ایران‌خودرو روز گذشته قرعه‌کشی فروش فوق‌العاده ویژه عید سعید فطر محصولات خود را برای ۱۵ هزار دستگاه که بیش از چهار میلیون و ۳۶۰ هزار نفر ثبت‌نام‌ کرده بودند در حضور نهادها و مسئولان نظارتی انجام داد. بر اساس آمار از میان پنج میلیون و ۲۷۳ هزار نفر شرکت کننده بطور کلی که در میان آن‌ها ۳۹ هزار ۱۸ نفر در گروه سایپا هم ثبت‌نام کرده بودند و ۳۴۵ هزار و ۸۱۳ نفر هم پلاک فعال داشته یا فاقد گواهی‌نامه بودند که از دور متقاضیان واجد شرایط حذف شدند. در نهایت چهار میلیون و ۳۶۰ هزار و ۱۵۳ نفر واجد شرایط شرکت در قرعه‌کشی ثبت‌نام کنندگان بودند که قرعه‌کشی میان این افراد برگزار شد.

این در حالی است که برخی مردم نیز عنوان کرده اند که اشخاصی با داشتن کارت ملی ده نفر دیگر برای همه ثبت نام و اعلام کرده اند که در صورتی که اسم‌ آنها در قرعه کشی در بیاید به هرکدام ۴ میلیون تومان داده و بقیه را به عنوان سود خود برمی دارد. از طرفی دیگر متقاضیان تاکید داشته اند که کاش مدت زمان پرداخت وجه از ۴۸ ساعت بیشتر بود. چون افراد برای تامین پول خودرو ناچارند برخی دارایی‌های هایشان مثل طلا را بفروشند که زمان‌بر است. با این شیوه، خودرو فقط نصیب پولدارهایی می‌شود که پول نقد و آماده دارند.

پوشش توزیع رانت در قالب قرعه کشی

فرید زاوه، کارشناس خودرو

با اجرای طرح پیش فروش خودرو سعی بر این است که اشکلاتی که در این بازاز وجود دارد پوشانده شود و ناتوانی در خرید خودرو به کم شانسی و برنده نشدن در قرعه کشی بدل تبدیل شود. سالهاست با فساد ساختاری در سیستم ثبت‌نام خودرو روبرو هستیم و هیچ راهکاری برای حل این مشکل ارایه نشد و دلالان و افرادی که دارای رانت بوده اند از پیش فروش ها سود کردند. امروز برای لاپوشانی فساد ساختاری در سیستم ثبت‌نام ظرح قرعه کشی را اجرا کرده اند تا فساد اعتراضات به این فساد ساختاری با کم شانسی در قرعه کشی پوشیده شود.

خودروسازان دلیل اصلی افزایش قیمت خودرو و اشکالات بازار خودرو را حضور دلالان عنوان می کنند و به همین منظور برای واگذاری خودرو قرعه کشی را ارایه کرده اند. این اقدام عملاً تأثیری در کاهش قیمت خودرو و شکستن قیمت بازار نخواهد داشت چون ریشه اصلی افزایش قیمت جای دیگری است. نکته دیگری که وجود دارد این است که چرا باید اجازه توزیع این رانت داده شود. در طرح قرعه کشی خودرو فردی که خودرویی دارد و به عنوان مثال این خودرو بیست ساله است اجازه شرکت در این طرح را ندارد. مگر این فرد تاکنون از رانتی مشابه این طرح استفاده کرده است. اشکالات و ایراداتی که در طرح جدید دیده شده این باور را در اذهان ایجاد کرده که باز هم به دنبال توزیع رانت هستیم و قصد نداریم سیستم و ساختار را از ریشه درست کنیم.

البته این کار خیلی هوشمندانه اجرا می‌شود چرا که برای فردی که پولی برای ثبت نام ندارد خب اعتراضی هم نمی‌تواند داشته باشد که چرا نمی تواند در این بخت آزمایی مشارکت داشته باشد. نکته دیگر اینکه هرچه تعداد مشارکت کنندگان در قرعه کشی بیشتر باشد شما بیشتر به این باور خواهید رسید که بدشانس هستید. ضرورت در این است که قوه قضائیه باید به این قرعه کشی و نحوه اجرای این طرح ورود پیدا کند.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.