شکستن مقاومت سنتی ها در برابر آنلاین ها

علیرضا عباسی، فعال اقتصادی و عضو اتاق بازرگانی تهران مطرح کرد

شکستن مقاومت سنتی ها در برابر آنلاین ها

کسب و کار نیوز - علیرضا عباسی، فعال اقتصادی و عضو اتاق بازرگانی تهران گفت: شیوع کرونا تمام کشورهای دنیا را غافلگیر و یک تهدید جهانی را علیه سلامت بشریت ایجاد کرد. در موارد بحرانی طبیعت بشر این است که از تمام ابزارهای موجود برای نجات جان خود استفاده می کند و تجارت الکترونیک یا اقتصاد دیجیتال در حال حاضر در خط مقدم و پیشران تکنولوژی های نوین است.

به گزارش کسب و کار نیوز ، عباسی ادامه داد: «ترندها و روندهای جهانی هم به سمت تجارت الکترونیک و گسترش اقتصاد دیجیتال در قبل از وقوع کرونا وجود داشت و با قدرت پیش می رفت و حتی اگر کرونا هم اتفاق نمی افتاد، این روندهای جهانی به سمت اقتصاد دیجیتال و عبور از تجارت های سنتی، خرده فروشی سنتی و خدمات حضوری به سمت خدمات الکترونیک و افزایش رفاه بشر در حال حرکت بود. وقوع کرونا و ضرورت و نیاز و اقتضای مدیریت این بیماری باعث ایجاد ضریب فزاینده بسیار قوی برای ایجاد یک نوع نرخ رشد بسیار بالاتر برای تجارت الکترونیک شد و از همین رو تجارت الکترونیک در چند ماه گذشته در سراسر دنیا رونق گرفت و خدمات مبتنی بر دورکاری و کار از خانه و خدمات بسیاری از تشریفات اداری و کاغذبازی های ارگان های دولتی در سراسر دنیا، فرایند خرده فروشی و تحویل کالا در سراسر دنیا و بسیاری از این خدمات به بستر دیجیتال و خدمات الکترونیکی منتقل شد و این قطعا در بلندمدت به روندهای جهانی سرعت بیشتری می بخشد و اقتصاد دیجیتال را از لحاظ بنیه مالی و اولویت بخشی سرمایه گذاری های آتی در مزیت برتری قرار می دهد.
موانع موجود در ایران بر سر راه رشد و توسعه تجارت الکترونیکی در چند مورد خلاصه می شود. یکی اینکه فرهنگ عمومی جامعه به سمت مدل های سنتی توزیع و ارائه خدمات حضوری است. این مدل سنتی ریشه در فرهنگ ما در سال های سال دارد که ما برای انجام یک کار حتما باید به یک اداره مراجعه حضوری کنیم یا برای انجام یک خرید حتما باید به یک فروشگاه سطح خیابان و یک بازار مراجعه کنیم. این فرهنگ سنتی یک مقاومتی را همواره در مورد استقبال از تجارت الکترونیک در بر داشته است. منافع برخی از گروه های دارای مالکیت سرقفلی و تجارت های سنتی باعث شده که این گروه ها در برابر تجارت الکترونیک مقاومت کنند؛ اما رفاه و امتیازات مثبتی که اقتصاد دیجیتال برای مردم به ارمغان می آورد، باعث شده که این مقاومت ها مرتب و سنگر به سنگر بشکند و روندهای جهانی که به سمت تجارت الکترونیک پیش می رود در داخل ایران هم از همان روندها پیروی شود و جایگاه این تکنولوژی نو در بین تحصیلکرده ها و نخبه های ایرانی تقویت شده و کم کم در حال نفوذ به شهرهای کوچک تر، روستاها و طبقات سنتی جامعه است.»

همچنین مطالعه کنید:

تزریق ۵۰۰۰ میلیارد نقدینگی به بورس انرژی

به گزارش کسب و کار نیوز ، مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه این اقدام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.