چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اسلایدر / آدرس غلط وزارت صنعت برای جلوگیری از دلالی در بازار خودرو
آدرس غلط وزارت صنعت برای جلوگیری از دلالی در بازار خودرو

معاون وزیر صمت خبر از اعمال مالیات بر عایدی سرمایه در خرید و فروش خودرو در آینده نزدیک داد

آدرس غلط وزارت صنعت برای جلوگیری از دلالی در بازار خودرو

کسب و کار نیوز - معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت در حالی خبر از جلوگیری از ورود دلالان و سوداگران در بازار خودرو داد که به اعتقاد کارشناسان، راهکار درنظر گرفته شده برای این کار، راهگشا نیست. شاید راهکار درنظرگرفته شده مصداق ضرب المثلی باشد که «آمد ابروشو درست کند، زد چشمش رو هم کور کرد!»

 

به گزارش کسب و کار نیوز، صحبت صادقی نیارکی از اینجا شروع می شود که برای آنکه جلوی سوداگران در این بازار گرفته شده، اعمال مالیات بر عایدی سرمایه در دستور کار قرار گرفته است. اما این در حالی است که کارشناسان این صنعت معتقدند خودروهای نوشماره در دست دلالان نمی ماند که از آن مالیات بر سرمایه اخذ شود و این مردم هستند که درنهایت متضرر خواهند شد زیرا خودرو به عنوان یک کالای مصرفی بادوام در دست مردم یا آن راننده زحمت کشی می ماند که از آن به عنوان ابزار کار استفاده می کند.

مهدی صادقی نیارکی تاکید کرد: «این نشان می دهد که وزارت صمت هم برای طرف عرضه و هم طرف تقاضا برنامه لازم را مدنظر دارد و در همین چارچوب یکسری مباحث کلان اقتصادی نیز که متوجه صنعت خودروسازی کشور است و از سوی دولت محترم مواردی در حال پیگیری است که از جمله آن ها می توان به موضوع تنظیم و تثبیت نرخ ارز اشاره کرد که می تواند به این صنعت کمک کند و اعمال مالیات به صورت جدی مورد توجه قرار گرفته و وزارت اقتصاد برای کسانی که وارد این بازار شده‌اند و هدفشان سوداگردی است طرحی را مدنظر قرار داده و اعمال مالیات بر عایدی سرمایه در دستور کار قرار گرفته است.»

«کسب و کار» در گفتگو با یک کارشناس، معایب چنین طرحی را بررسی می کند.

خلأ قانونی در اخذ مالیات از سوداگران خودرو

فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو

در مورد مالیات بر عایدی سرمایه در خرید و فروش خودرو باید توجه داشت که دلالان خودروها را نگه نمی دارند که مالیات بر عایدی سرمایه گریبان آنها را بگیرد. این در حالی است که قانون مالیات بر درآمد وجود دارد. اینکه چرا سازمان امور مالیاتی نمی تواند دلالان را شناسایی کند جای سوال دارد. چرا بانک مرکزی چشمش را به روی این افراد بسته است یک مساله دیگر است. کسی که کارش خرید و فروش خودرو است که این خودروها را نگه نمی دارد که بخواهد مالیات بر عایدی بدهد. او خودرو را فروخته و رفته و کسب درآمد از این راه کرده است. ما مالیات بر درآمد داریم. مالیات بر عایدی سرمایه را آن راننده اسنپی مجبور می شود بدهد که خودرویش را ۱۰ میلیون تومان خریده و در حال حاضر می خواهد خودروی خود را نو کند و آن را ۴۰ میلیون می فروشد وگرنه به آن کسی که به قول آقایان سوداگری می کند که اصلا ماشین را نگه نمی دارد که بخواهد چنین مالیاتی از او دریافت شود. مالیات خرید و فروش که همچنان مثل سابق برقرار است. اصل داستان این است که افراد هزار میلیارد تومان گردش مالی دارند و سیستم مالیاتی و بانک مرکزی آنها را نمی بیند. همان لایحه های پولشویی که آقایان می گفتند اگر آنها را انجام بدهیم مشکل ساز می شود در اینجا به کار می آید. یعنی در واقع ما چون لوایح پولشویی نداریم و اجازه نداریم به حساب افراد سرکشی کنیم، این خلأ قانونی باعث می شود ما نتوانیم این افراد را کنترل کنیم. سوداگران دارند کسب درآمد می کنند چون مالیات بر دارایی یعنی شما از دارایی که دارید استفاده می کنید به واسطه افزایش قیمت آن باید مالیات بدهید. این قانون بسیار قانون خوبی است و در جهان اجرا می شود. آن مالیاتی که نمی گیرند و مشکل در آن وجود دارد، مالیات بر درآمد است و قانون آن هست. فرد دلال ماشین را می خرد و آن را یک سال نگه نمی دارد که مالیات بر ثروت و سرمایه بدهد چون مالیات بر ثروت سالیانه است. مالیات بر درآمد نیز سالیانه است. فرد دلال ماشین را نگه نداشته که شما بخواهید از او مالیات بر سرمایه بگیرید. ولی حساب بانکی مشخص می کند که این پول آمده و رفته است. نتیجتا مالیاتی که باید بر این افراد اعمال شود مالیات بر درآمد است که قانون آن وجود دارد ولی اجرا نمی شود. مشکل بدنه دولت این است که مسئولان قوانین را به درستی نمی دانند. چرا افراد می توانند در بازارها معاملات وسیع کنند بدون اینکه یک قران مالیات بدهند؟

همچنین مطالعه کنید:

تخلیه‌ و بارگیری ۱۷.۵ میلیون تن کالا در بنادر/ رشد ۹ درصدی عملیات کانتینری

به گزارش کسب و کار نیوز ، براساس اعلام سازمان بنادر و دریانوردی؛ میزان تخلیه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.