صفحه اصلی / اسلایدر / توزیع ناعادلانه خودرو
توزیع  ناعادلانه خودرو

عده‎ کمی به حکم قرعه از یارانه قیمت خودرو بهره مند می شوند

توزیع ناعادلانه خودرو

کسب و کار نیوز- بازار خودرو در ماه های اخیر بخصوص یک ماه گذشته درگیر مشکلات بسیاری شده که در نهایت به گرانی بی سابقه ای در این بازار منتهی شد. به دنبال گران شدن قیمت خودروها و رسیدن قیمت پراید نزدیک به 100 میلیون تومان تغییر وزیر صمت کلید خورده و با روی کار آمدن مدرس خیابانی طرحی برای خرید و فروش خودرو ارایه شد که در آن با قرعه کشی به متقاضیان خودرو تحویل می شود و برای فروش آن نیز تا 10 درصد بالاتر از قیمت کارخانه مجاز هستند. کارشناسان بازار خودرو در حالی اصل این طرح را درست ارزیابی کرده اند اما ایراداتی نیز به آن وارد دانسته اند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، قرعه کشی برای واگذاری خودرو شانس مصرف کننده واقعی را برای خرید خودرو را کاهش می دهد و باز هم دست بسیاری از مصرف کنندگان واقعی از بازار خودرو کوتاه خواهند ماند. این در حالی است که خریداران خودرو مدام درگیر ثبت نام هستند و هر بار در یکی از بخش های سایت مشکل پیدا کرده و نتوانسته اند خرید کنند. طرح فروش فوری ۱۱ محصول ایران خودرو و سایپا از روز ۴ خردادماه به مدت ۱۰ روز تا ۱۴ خرداد ماه آغاز شده است. در این طرح فروش که به صورت قرعه کشی و شبانه روزی اجرا می شود شروط مختلفی برای ثبت نام کنندگان در نظر گرفته شد که تا دست دلالان و واسطه گران کوتاه و خودرو در نهایت به مصرف کننده واقعی برسد.

مهیا کردن ۷ خوان شرایط خرید خودرو

در حال حاضر چند روز از اجرای این طرح می‌گذرد و مردم با مهیا کردن ۷ خوان شرایط خرید خودرو اقدام به ثبت نام کرده اند اما همانند دوره‌های گذشته همچنان متقاضیان در ثبت نام با ایرادات سایت روبه رو شده اند که همین سرگردانی آنها را بیشتر کرده است. خریداران خودرو مدام درگیر ثبت نام هستند و هر بار در یکی از بخش های سایت مشکل پیدا کرده و نتوانسته اند خرید کنند. البته این موضوع تا حدودی همه گیر بوده و برخی در بخش بانک دیگری در انتخاب خودرو و افراد دیگر در بخش احراز هویت با اخطار سایت مواجهه هستند که این موضوعات آنها را در خرید خودرو سرگردان و حتی نا امید کرده است. خودروسازان هم در پاسخ به این ایرادات حجم بالای مراجعه کننده را عنوان و معتقدند ثبت نام ۲۴ ساعته است و مردم نباید نگران ثبت نام خودرو باشند.

در همین رابطه حسن کریمی سنجری کارشناس صنعت خودرو می گوید: شرایط جدید ثبت نام خودرو روش غلطی است اگرچه هدف درستی را نشانه گرفته است. به گفته وی، انتخاب شیوه واگذاری شبیه دهه ۷۰ میلادی کشورهای کمونیستی انتخاب درستی برای شناسایی مصرف کننده واقعی خودرو نیست. مگر در جمهوری اسلامی هم قرار است مانند کشورهای کمونیستی هدف وسیله را توجیه کند؟ دولت عاجز از مهار قیمت خودرو در بازار، ریشه این آشفتگی را تنها سفته بازی و دلالی و احتکار می داند. اما باید باور کند که افت تولید بعلاوه ممنوعیت واردات خودرو در کنار فاصله تصنعی ایجاد شده بین قیمت کارخانه و بازار است که به این آشفتگی دامن زده است.

سنجری اظهار داشت: وقتی ظرفیت تولید آنقدر محدود است که تنها بخش کوچکی از جمعیت متقاضی را پوشش می دهد چرا باید عموم مردم را به شانس داشتن یک خودرو به نرخ کارخانه برای مدتی کوتاه مشعوف نمود؟ سرخوردگی آنانی که در این قرعه کشی جا می‎مانند را چه کسی پاسخگوست؟ اصلا چرا باید عده‎ی کوچکی از مردم به حکم قرعه از یارانه قیمت خودرو بهره مند شوند و خیل عظیمی از مردم از چنین یارانه ای بی‎بهره باشند در حالی که قرار است زیان شرکت های خودروساز را هم از طریق تورم قیمتی ایجاد شده همه مردم بپردازند.

دلالان همواره محدودیت ها را دور می زنند

امرالله امینی، اقتصاددان

تصمیمی که برای دستیابی مشتریان واقعی به خودرو اتخاذ شده است برای کوتاه مدت قابل ارایه و اجرا است ولی در بلندمدت مجدد پای دلالان را به بازار خرید و فروش خودرو باز خواهد کرد. اصل این تصمیم برای خروج دلالان و و اسطه ها برنامه ریزی شد و همچنین هدف این طرح رسیدن خودرو به دست مصرف کننده واقعی است. بازار خودرو در شرایطی به سر می برد که الزام برای اجرای این طرح وجود دارد اما باید تاکید شود که این روش مقطعی است و مصرف کننده واقعی نمی تواند سهم درستی از خرید خودرو داشته باشد. در این طرح عده معدودی از مردم به قید قرعه می توانند صاحب خودرو شوند و خیل عظیمی از آنها در توزیع غیرعادلانه خودرو جا می مانند.

قرعه‌کشی، راه‌حل اصولی و با پشتوانه اقتصادی نیست و صرفاً راهکاری برای شرایط اضطرار است تا دولت بتواند مصرف‌کننده واقعی را پیدا کند. با این حال، دلال‌ها هم روش‌های خودشان را برای دور زدن چنین محدودیت‌هایی دارند. راه‌حل اصولی برای رفع چالش‌های بازار خودرو در هدایت این صنعت به تولید انبوه است. در حالت ایده‌آل باید بازار رقابتی در خودرو داشته باشیم تا مشکل کمبود تولید و عرضه خودرو بر طرف شود.

 

همچنین مطالعه کنید:

ذخایر کالاهای اساسی به وضعیت مازاد رسید

به گزارش کسب و کار نیوز ، علیرضا پیمان‌پاک، قائم‌مقام وزارت جهاد کشاورزی در امور …