صفحه اصلی / اصناف / خروج تدریجی تازه واردها از بورس
خروج تدریجی تازه واردها از بورس

تب‌وتاب بی‌سابقه ورود به بورس به ضرر و زیان تازه واردها ختم شد

خروج تدریجی تازه واردها از بورس

کسب و کار نیوز - رشد بازار سرمایه جذابیت برای سرمایه گذاری در آن را افزایش داد و مردم برای دستیابی به سود بیشتر و درآمدزایی از این طریق به سمت بورس کشیده شدند. تازه واردها در این مرحله به دنبال دریافت کد بورسی و خرید سهام رفته و با خرید سهام شرکت ها بخصوص عرضه اولیه ها نقدینگی بسیار زیادی را به سمت بازار سرمایع روانه کردند. بازار طلا، سکه، مسکن، خودرو و از همه مهمتر بازار بورس با کشش سرمایه ها به سمت خود موجب جذابیت شدند و همزمان با هجوم مردم به این بازارها با افزایش بی سابقه قیمت ها نیز روبرو شدیم. کارشناسان اقتصادی دلایل بسیاری را در رابطه با رشد بازارها و جذابیت آنها برای سرمایه گذاری عنوان کرده اند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، رکوردهای صعودی پی‌درپی شاخص بورس، حمایت تمام قد دولت از بازار سرمایه و کاهش جذابیت بازارهای موازی در کنار هم قرار گرفته است تا استقبال عامه مردم از بازار سرمایه روزبه‌روز بیشتر شود. البته در این شرایط کمتر کسی است که بانگ گسترش و سودآوری بورس را نشنیده و برنامه‌ای برای ورود به این بازار نداشته باشد. این درحالی است که بسیاری از علاقه‌مندان هنوز با الفبای بورس آشنا نیستند و حتی مطلع نیستند نخستین قدم چیست.

فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه با تاکید براینکه بازندگان و متضرران اصلی شرایط امروز بازار، کسانی هستند که در یک ماه گذشته وقتی قیمت‌ها در اوج قرار داشت، وارد بازار شدند، ادامه داد: از آنجایی که خرید این افراد مبتنی بر تحلیل و ارزیابی کارشناسی نبوده و اختلاف قابل توجهی بین ارزش ذاتی و ارزش روز سهام وجود داشته و دارد، بسیار متضرر شده‌اند و می‌شوند. این کارشناس بازار سرمایه گفت: البته اقتصاد سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه و ورود به بورس پذیرش این ریسک‌ها است.

آقابزرگی ادامه داد: در همان ایام که نرخ سهام بی‌رویه افزایش می‌یافت عده‌ای از کارشناسان و مسئولان بورسی که امروز متاسفانه دیگر در این پست حضور ندارند و رفته‌اند، نسبت به این رشد غیرواقعی هشدار می‌دادند و گفته شد که حتی تورم از بازار سرمایه به سایر بخش‌ها منتقل خواهد شد.وی افزود: ارزش افزوده‌ای که بدون پشتوانه ایجاد شده و این رشد قیمت، هیچ دلیل خاصی به جز حمایت دولت و نقدینگی زیاد نداشت و این دو تنها توجیه اصلی برای افزایش قیمت سهام هستند.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: نه به آنکه بازار ۲۰ روز متوالی بر روی سود ۵ درصد بود و نه اینکه در روزهای اخیر افت قابل توجهی داشت که البته این ریزش نشان از اصلاح قیمت ندارد. البته جذابیتی ایجاد می‌شود تا کسانی که سهام خود را در سطح قیمتی بالا فروختند در این ایام دست به خرید سهام بزنند. اما نقش راهبر بازار سرمایه یعنی شورای عالی بورس و مسئولان اقتصادی در این روند و جریان بسیار پررنگ است.

زیان تازه واردها در بورس

حمید میرمعینی، کارشناس بازار سرمایه

رشدی که بازار سرمایه در چند ماه اخیر بخصوص ماه گذشته داشته بسیاری را برای سرمایه گذاری در این حوزه ترغیب کرد. سرمایه گذاری در بازاری که می تواند سوددهی بالا و درآمد مناسبی داشته باشد خوب است اما باید با قوانین آن آشنایی داشته و به قول معروف بی گدار به آب نزد. تازه واردها در بازار بورس در روزهایی که تب‌وتاب بی‌سابقه ای در بازار سرمایه دیده می شد با هر روشی که می توانستند حتی با قرض و وام وارد این بازار شدند که در هفته گذشته با ضرر و زیان رو شدند. این ضرر و زیان با توجه به تجربیات قبلی که وجود دارد در مدت زمان طولانی قابل جبران خواهد بود و به عبارتی جبران آن زمانبر است.

چرا باید افرادی که از بازاری سررشته ندارند به هر قیمتی با دیدن رشدهای کاذبی که دولت در ایجاد آن دخالت دارد وارد بورس شوند. امروز ضرر و زیانی که این افراد متحمل شده اند به دست چه سازمان و یا چه افرادی جبران خواهد شد. این حرکت و ورود بدون مطالعه و اطلاعات موجب بدهکارتر شدن تازه واردها در بازارهای سرمایه گذاری خواهد شد. اینکه مبتدی‌ها با وام یا قرض در بورس سرمایه‌گذاری کنند، بسیار خطرناک است. سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه به کسانی پیشنهاد می ‌شود که پول مازاد دارند و برای حفظ ارزش سرمایه خود بورس را انتخاب می‌کنند و ریسک آن را هم می‌پذیرند.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …